Handlingsplan for VW-tilbagekaldelser klar

Der bliver som ventet tale om tvungen tilbagekaldelse i sagen om VW-koncernens snydesoftware. Det fremgår af den handlingsplan, Færdselsstyrelsen netop har godkendt. Audi-ejere er blandt de første, som bliver indkaldt.

Færdselsstyrelsen har netop godkendt handlingsplanen for tilbagekaldelser i sagen om VWs snydesoftware
Bilist

Efter et længere tilløb har Færdselsstyrelsen nu godkendt handlingsplanen for de ventede tilbagekaldelser i sagen om VW-koncernens ulovlige software.

LÆS HELE HANDLINGSPLANEN HER (eksternt link)

Det betyder, at de første danske bilejere inden for kort tid vil modtage en tilbagekaldelse for at få opdateret bilernes motorstyring og derved afinstalleret det ulovlige software. Som ventet bliver der tale om en tvungen tilbagekaldelse og betyder, at bilen i sidste ende ikke vil kunne gå gennem syn.

Den danske importør af de fire Volkswagen-mærker vil dog sørge for en web-service, så bilejerne via stelnummeret kan kontrollere, om bilen er omfattet af tilbagekaldelsen og - senere - om en bestemt bil er opdateret. Det kan f.eks. være nyttigt, hvis man overvejer at købe en brugt bil af de berørte modeller.

Desuden overvejer Færdselsstyrelsen, om nye biler, der har mere end 24 måneder til første periodiske syn, skal indkaldes til et ekstraordinært syn for at tjekke, om bilen er opdateret.

LÆS OGSÅ: Se om din bil har VWs snydesoftware

Kan koste bilens plader

I første omgang vil det være ejere af Audi A4, A5, A6 og Q5, der i nær fremtid vil kunne forvente post. Reagerer bilejerne ikke på indkaldelsen indenfor seks måneder, vil de modtage en rykker med en ny frist på seks måneder. Herefter vil bilen altså ikke kunne blive godkendt ved periodisk syn.

LÆS OGSÅ: FAQ om VW-skandalen

Sagen om det såkaldte snydesoftware eksploderede i september sidste år, og berører i Danmark godt 90.000 biler af mærkerne VW (52.915), Audi (20.491), Skoda (13.230) og Seat (6339) med 1,2, 1,6 eller 2,0 liters dieselmotor.

Af handlingsplanen fremgår det, at Volkswagen-koncernen har inddelt de berørte mærker og modeller i 14 grupper. Bilerne vil blive tilbagekaldt i takt med, at den tekniske løsning for hver gruppe endeligt godkendes af de tyske myndigheder Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) og andre kompetente myndigheder i EU. Sidste gruppe forventes godkendt sidst på året, og dermed er der udsigt til, at operationen vil strække sig et godt stykke ind i 2017.

LÆS OGSÅ: Volkswagen klar med diesel-plan

Bilklubber skeptiske overfor løsning

Det forventes, at bilerne med 2,0 TDI motorerne vil være de første, der skal på ’briksen’ efterfulgt af 1,2 TDI modellerne, mens 1,6 TDI modellerne, der som de eneste kræver et teknisk indgreb, vil være de sidste. Ifølge den godkendte handlingsplan forventes indgrebene at vare mellem en halv og en hel time.

”Det er positivt, at der nu ligger en handlingsplan for sagen, og vi ser frem til at Skandinavisk Motor Co. som importør og værkstederne vil prioritere kunderne, så tilbagekaldelsen vil medføre så få gener som muligt for de berørte bilejere,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk, og tilføjer:

”Når det er sagt, tillader FDM sig fortsat at være skeptiske i forhold til effekterne af den løsning, man har valgt. En bekymring vores søsterklubber i Europa deler. Derfor vil vi følge tilbagekaldelserne tæt og løbende foretage uvildige test, så forbrugerne ikke kommer yderligere i klemme i den her sag.”

LÆS OGSÅ: Hvad er op og ned på motoropdatering og NOx'er?