
På indvielsesdagen 4. januar var der ikke opsat et eneste skilt, der viser vej til den nye havn, som det dermed kræver lokalkendskab at finde.
SE OGSÅ: Så kom Samsø tættere på Sjælland
Valg mellem to dårlige ruter

Og uanet hvilken af to mulige tilkørselsveje, bilisterne til og fra færgen vælger, er forholdene ringe. Enten kan turen gå ad små gader i Ballen by. Eller – som nok er mest oplagt når man kommer fra færgen – at køre ad en lille vej uden om.
Denne vej har dog dårlige oversigtsforhold og er flere steder så smal, at to biler kun med forsigtighed kan passere hinanden. Lastbiler kan ikke.
”Det eksisterende vejnet ved havneanlægget er uegnet til tung trafik og flere biler. Trafikken fra færgen skal ledes til det overordnede vejnet, og der vil [...] derfor være behov for at udvide vejnettet ved etablering af en ny tilslutningsvej,” står der i en rapport fra Samsø Kommune fra 2012.

Der sker snart noget
Der kommer snart til at ske noget, forsikrer teknisk chef i Samsø Kommune, Søren Stensgaard.
I stedet for en helt ny vej er det politisk besluttet at udvide en lokalvej, Nørreskiftevej. Og det arbejde vil snart gå i gang. Den lille vej vil blive gjort to meter bredere.
- Vi håber, at vejudvidelsen kan være klar til højsæsonen, siger Søren Steensgaard.
Over 300 biler på kort tid

Den nye færge kan betyde, at op mod et par hundrede personbiler skal til og fra færgelejet i forbindelse med hver færgeafgang, som der typisk vil være fire af hver dag om sommeren. Færgen kan tage 122 biler og dertil kommer lokale, der skal hente og bringe passagerer uden bil.
En rapport fra konsulentfirmaet Cowi har også påpeget, at to lastbiler ikke kan passere hinanden i landsbyen Brundby, der ligger på ruten. Her vælges en skrabet løsning med en halv til en meter ekstra asfalt enkelte steder, så ”det kan lige kan gå an”, at to lastbiler kan passere hinanden.
Samme pris
En ny vej og en udvidelse af den gamle ville formentlig koste ca. det samme i anlæg.

Kommunalbestyrelsens beslutning skyldes ifølge den tekniske chef, at en ny vej ville dele landbrugsjorde op og ville øge driftsomkostningerne.
Desuden var der risiko for, at arkæologiske undersøgelser kunne fordyre en ny vej betydeligt, hvis der blev fundet fortidsminder under mulden.