Bilisterne har udsigt til snart at kunne træde lidt hårdere på speederen.
For at øge mobiliteten foreslår regeringen som en del af sit kommende finanslovsudspil at hæve hastighedsgrænsen på en række udvalgte strækninger, hvor det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt.
Konkret betyder det, at den tilladte hastighed øges fra i dag 80 km/t til 90 km/t på udvalgte landeveje, mens det på flere motorvejsstrækninger end i dag bliver tilladt at køre 130 km/t.
LÆS OGSÅ: Forsøg giver grønt lys for højere fart udvalgte steder
Fælles for de udvalgte strækninger, ligger en sikkerhedsvurdering fra Vejdirektoratet, der har identificeret 150 km landevejsstrækning og 70 km mototrvejsstrækning rundt om i landet.
Desuden undersøger Vejdirektoratet muligheden for anvendelse af en lokal hastighedsgrænse på 120 km/t på de strækninger, der ikke vurderes egnet til 130 km/t, skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse. I dag er den lokale hastighedsgrænse 110 km/t.
LÆS OGSÅ: Højere fartgrænse giver bedre trafik
Logisk hastighedsgrænse
- Hastighedsgrænserne skal give mening for den enkelte bilist. Hastigheder, der virker logiske, og som er forsvarlige for trafiksikkerheden, er nemmere for bilisterne at overholde end hastighedsgrænser, der virker ulogiske. Derfor er det her et godt udspil til, hvordan vi på en trafiksikkerhedsmæssig forsvarlig måde kan sætte hastighedsgrænsen op på strækninger, hvor de faktiske forhold tillader det, udtaler transportminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.
Med forslaget, der møder opbakning fra både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, følger 94 millioner kroner til opsætning af autoværn og etablering af rumleriller.
LÆS OGSÅ: 100 km/t til Sjællands Odde
Vigtigt med penge til øget sikkerhed
FDM hilser forslaget om at øge hastigheden på udvalgte strækninger velkommen.
- At man vil hæve hastighedsgrænsen de steder, det sikkerhedsmæssigt er forsvarligt er positivt. Det er dog vigtigt, at der følger penge med til at hæve sikkerheden på og omkring de udvalgte strækninger. Erfaringer fra både Danmark og udlandet viser, at hvis bilisterne oplever, at hastighedsbegrænsningerne tager udgangspunkt i lokale forhold, er de mere tilbøjelige til at overholde dem, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk og tilføjer:
- Hastigheden bør dog ikke altid sættes op. Der er strækninger, særligt omkring større vejkryds, hvor den med fordel kan sænkes. Det kan blandt andet gøres med dynamiske hastighedstavler, der aflæser trafikken.
Regeringen ventes at fremlægge sit samlede finanslovsforslag sidst i august.