Øresundsbroen er kun 18 år gammel, og allerede nu kommer endnu en fast forbindelse på skrivebordet.
Broen og tunnelen mellem København og Malmø har skabt så megen integration i regionen og risikerer at få problemer med kapaciteten, at kikkerten nu sættes mod et nyt, omtrent lige så stort projekt.
På 18-års fødselsdagen for Øresundsbroen, 1. juli, gik en statslig dansk-svensk undersøgelse i gang af en mulig fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.
Officiel dansk deltagelse
Dermed er det officielle Danmark gået ind i et projekt, der hidtil mest har været et ønske fra Sverige. Transportministeriet fra dansk side har sammen med de svenske myndigheder givet grønt lys til en ’strategisk analyse’. I Danmark står Vejdirektoratet for opgaven.
Se mere: Øresundsbroen er blevet et hit
Helsingør-Helsingborg-forbindelsen skal undersøges både som en ren vejforbindelse og som både vejforbindelse og – lidt længere mod nord – som baneforbindelse for persontog.
Transportminister Ole Birk Olesen er primært interesseret i en ren bilforbindelse.
God økonomi
Udgangspunktet er, at en fast HH-forbindelse skal betales af brugerne. Tidlige studier har indikeret, at det kan lade sig gøre, og et projektet vil have positiv samfundsøkonomi.
Den borede vejtunnel vil ifølge de foreløbige idéer blive otte km lang. Inklusive veje på hver side vil den nye vejforbindelse blive 14 km. Jernbanetunnellen til persontog kan blive på seks km.
50 km kortere
Selv om Øresundbroen er bygget, er der stadig livlig biltrafik over det nordlige Øresund. HH-færgerne sejler hvert kvarter. For bilister i selve København er det 50 km kortere at tage færge frem for bro, når de skal nordpå i Sverige.
Se mere: Scandlines opgiver Helsingør-Helsingborg
Selv om Øresundbroen er bygget, er der stadig livlig biltrafik over det nordlige Øresund. HH-færgerne sejler hvert kvarter.
Ring 5 er ikke en forudsætning for den nye analyse. Ring 5 er en mulig ydre ringvej på Sjælland, som kan være med til at aflaste Helsingørmotorvejen og Motorring 3 og 4, men som også er problematisk, da den vil gå gennem bebyggede og naturskønne områder.
Da der ikke skal køre godstog på den mulige HH-forbindelse, indgår der heller ikke en ny jernbane mellem København og Helsingør i analysen. Også dette ville være en delikat opgave.
Analysen skal blandt andet indeholde forslag til linjeføringer, vurdering udbygningen af vejinfrastruktur på dansk og svensk side, beregninger af samfundsøkonomien og af brugerfinansiering samt vurdere anlægsprisen for vejforbindelse og togforbindelse.
35 år efter Øresundsbroen
Budgettet for analysen er 17,3 mio. kr., hvoraf de 7,3 mio. kr. er EU-tilskud.
Arbejdet skal afsluttes ved udgangen af 2020. Analysen tager udgangspunkt i, at tunnel eller tunneler kan tages i brug i 2035. Til den tid vil Øresundsbroen være 35 år.