Tal fra vejdirektoratet viser, at over ti gange så mange 16-årige kommer alvorligt til skade eller mister livet i trafikken som de 6-årige (2017). En årsag til at unge kommer til skade i trafikken er, at de mangler overblik. Hvis de samtidig er mere optaget af mobiltelefonen, risikerer de at blive en kedelig del af ulykkesstatistikken.
Netop uopmærksomhed i trafikken har fem skoleelever valgt at sætte fokus på, da de i forbindelse med et praktikophold skulle skabe en trafikkampagne for FDM.
Kig op - du går glip af livet
Kampagnen bygger videre på FIAs og FDMs trafiksikkerhedsbudskab om brug af mobil i trafikken. Drengene har valgt at lave et koncept, der taler til de unge via video. ”Kig op – du går glip af livet” rummer flere budskaber til de unge. 'Gå glip af livet' kan betyde, at du kan miste livet i trafikken, men budskaber taler også ind til, at mange har blikket rettet mod telefonen i stedet for livet og verden omkring dem. Se her hvordan den blev til.
Plakater og fodspor
Tanken bag skoleelevernes kampagne er, at sætte fodspor på jorden og gulvet med teksten ”kig op”. Fodsporene ser man, hvis man fx kommer gående og kigger ned i en telefon. Når man så kigger op, så møder blikket en plakat med opfordring til at ”gi’ mobilen en pause i trafikken” og "Du går glip af livet”. Forhåbentlig en opfordring mange vil tænke over.
Læs mere: Ny international kampagne skal redde liv i trafikken
Kort kampagnefilm
Skoleeleverne har også selv produceret en kort film, som en del af deres kampagne. Med filmen håber de, at de kan fange nogle af de unges opmærksomhed på de sociale medier. I filmen møder vi en skolelev, der forlader skolen med musik i ørerne og øjnene nede i telefonen. Omkring ham er kammerater og aktiviteter, der overses, fordi opmærksomheden er på telefonen. Han overser også nær bilen, der drejer om hjørnet, men reddes af et ”kig op” ved fodgængerfelt.
International støtte
FDM har efterfølgende valgt at søge støtte til kampagnen via FIA Road Safety Grant Programme, som står bag den oprindelige #3500lives-kampagne. Det betyder, at skoleelevernes kampagne er blevet sat i produktion og kører i en uge i Gentofte ved folkeskolerne.
"Danmark er kendt for succesfulde trafikkampagner. Drengenes kampagne viser, hvordan større internationale kampagner kan blive brugt sammen med kreative ideer fra målgruppen. Derfor er vi rigtig glade for, at vi sammen med FIA kan være med til at få drengenes ideer ud i virkeligheden. Og vigtigst af alt, så håber vi, at kampagnen får effekt", siger Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.
I sidste uge mødte de unge med Gentofte Kommunes borgmester Hans Toft for at præsentere kampagnen, som den næste uges tid vil præge vejene omkring folkeskolerne i Gentofte Kommune.
Læs også: Parkér telefonen i trafikken