De fleste bilister kender bilens forbrugstal, som fortæller, hvor langt den kører på en liter brændstof. Anderledes forholder det sig med bilens Euronorm.
Euronormen angiver bilens miljøegenskaber, og hvor meget den må udlede af skadelige stoffer, som partikler og NOx’er målt i gram pr. kilometer.
NOx er betegnelsen for de såkaldte kvælstofilter, som er sundhedsskadelige for mennesker, og som dannes ved forbrænding ved høje temperaturer. For eksempel i bilers motorer.
Den første Euronorm - Euro 1 - blev indført i 1993. Siden er miljøkravene løbende blevet skærpet. Det har betydet, at forureningen fra skadelige stoffer er faldet i Europa, selvom trafikken er steget.
Læs mere: Hvad er WLTP (eksternt link)
Euronorm for dieselbiler
Diesel | Gælder fra (nye biler) | Gælder fra (biler i produktion) | Testcyklus | NOx (mg/km) |
---|---|---|---|---|
Euro 1 | 1. juli 1992 | 1. jan. 1993 | NEDC | - |
Euro 2 | 1. jan. 1996 | 1. jan. 1997 | NEDC | - |
Euro 3 | 1. jan. 2000 | 1. jan. 2001 | NEDC | 500 |
Euro 4 | 1. jan. 2005 | 1. jan. 2006 | NEDC | 250 |
Euro 5a | 1. sept. 2009 | 1. jan. 2011 | NEDC | 180 |
Euro 5b | 1. sept. 2011 | 1. jan. 2013 | NEDC | 180 |
Euro 6b | 1. sept. 2014 | 1. sept. 2015 | NEDC | 80 |
Euro 6c | - | 1. sept. 2018 | WLTP | 80 |
Euro 6d-Temp* | 1. sept 2017 | 1. sept. 2019 | WLTP | 80 |
Euro 6d* | 1. jan. 2020 | 1. jan. 2021 | WLTP | 80 |
Euro 6e | 1. sep. 2023 | 1. sep. 2024 | WLTP | 80 |
Euro 7 | Forventes 2026 | Ikke endeligt bestemt | WLTP | Ukendt |
*For Euronorm 6d-Temp og 6d gælder en korrektionsfaktor for det emissionstal, der måles ved den mobile Real Driving Emissions test (RED). Det betyder, at laboratorieværdien må ganges med hhv. 2,1 (6d-Temp) og 1,43 (6d).
Euronorm for benzinbiler
Benzin | Gælder fra (nye biler) | Gælder fra (biler i produktion) | Testcyklus | NOx (mg/km) |
---|---|---|---|---|
Euro 1 | 1. juli 1992 | 1. jan. 1993 | NEDC | - |
Euro 2 | 1. jan. 1996 | 1. jan. 1997 | NEDC | - |
Euro 3 | 1. jan. 2000 | 1. jan. 2001 | NEDC | 150 |
Euro 4 | 1. jan. 2005 | 1. jan. 2006 | NEDC | 80 |
Euro 5a | 1. sept. 2009 | 1. jan. 2011 | NEDC | 60 |
Euro 5b | 1. sept. 2011 | 1. jan. 2013 | NEDC | 60 |
Euro 6b | 1. sept. 2014 | 1. sept. 2015 | NEDC | 60 |
Euro 6c | - | 1. jan. 2018 | WLTP | 60 |
Euro 6d-Temp | 1. sept. 2017 | 1. jan. 2019 | WLTP | 60 |
Euro 6d | 1. jan. 2020 | 1. jan. 2021 | WLTP | 60 |
Euro 6e | 1. sep. 2023 | 1. sep. 2024 | WLTP | 60 |
Euro 7 | Forventes 2026 | Ikke endeligt bestemt | WLTP | Ukendt |
Hvordan reguleres Euronormen?
Det er EU, der igennem forordning regulerer Euronormen. Det betyder, at alle nye biler, der sælges i EU, skal overholde den gældende norm. Uanset hvor i verden de er produceret.
Diesel- og benzinbiler har hver deres Euronorm med forskellige krav til udledning. Det samme har varevogne, busser, lastbiler, motorcykler og knallerter.
Kun elbiler har ingen Euronorm, da de ikke har nogen direkte udledning.
Hvilken Euronorm, den enkelte bil lever op til, fremgår af bilens registreringsattest. Dog kun angivet i den overordnede gruppe, eksempelvis Euronorm 5. De seneste Euronormer har dog undergrupper, eksempelvis 6b, 6c eller 6d.
Vil du se, hvilken undergruppe din bil tilhører, kræver det, at du rekvirerer bilens COC-dokument via forhandleren eller importøren. Det kan være dyrt. Derfor arbejder FDM på, at bilens præcise Euronorm fremgår af registreringsattesten.
Tjek din egen bil
Du kan tjekke din egen bils Euronorm på Motorregisterets hjemmeside (eksternt link).
Kan du ikke finde din bil her, kan du kontakte din mærkeforhandler.
Hvor gælder Euronormen?
Bilers skadelige miljøpåvirkninger i især byerne har betydet et øget fokus på den enkelte bils Euronorm. Udledningen af skadelige stoffer har nemlig betydning for nærmiljøet, mens bilens forbrug, og dermed CO2-udledning, har betydning for klimaet.
Stadig flere byer i Europa er begyndt at skærpe miljøkravene til de biler, der må køre ind i byerne. Her tager man udgangspunkt i netop bilens Euronorm.
Skal du købe en brugt bil, kan det derfor være en god idé at være opmærksom på dens Euronorm. Flere steder i Europa er man nemlig ved at forbyde de ældste biler. Lever din bil ikke op til de gældende krav, risikerer du ikke at måtte køre ind i de byer, du vil besøge.
I flere tyske byer skal dieselbiler eksempelvis være mindst Euronorm 6 (fra 2014 og frem) for at køre ind, mens kravet til benzinbiler er Euronorm 3 (fra 2000 og frem).
Hvis du overvejer at købe en dieselbil, som skal anvendes i alle tyske byer med miljøzoner, anbefaler FDM, at du går efter en bil med Euronorm 6d eller højere.
Hvad er reglerne for partikelfiltre til dieselbiler?
Reglerne for person- og varebiler, der kører på diesel, er skærpet i 2023. Det betyder, at der kan stilles krav om montering af partikelfilter, hvis bilerne skal køre i en miljøzone. Der er miljøzoner i bl.a. København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
- Fra 1. juli 2023 skal der på dieseldrevne varebiler være monteret et partikelfilter.
- Fra 1. oktober 2023 skal der på dieseldrevene personbiler være monteret et partikelfilter
Reglerne rammer dieselpersonbiler fra Euronorm 4 eller ældre, og det vil typisk sige biler fra 2009 og ældre. Det er i nogle tilfælde muligt at få eftermonteret et partikelfilter, men det kan være dyrt.
FDM bakker op om de skærpede krav til partikelfiltre og arbejder for, at skrotpræmien for ældre dieselbiler forhøjes.
Brug for hjælp?
Husk, at du som medlem af FDM har adgang til rådgivning af biltekniske og juridiske eksperter, samt andre gode medlemsfordele, bl.a. vejhjælp og forsikring.