Sidste brik bakset på plads i kæmpebro

Den nye Storstrømsbro på fire km hænger nu sammen fra kyst til kyst, efter at det sidste af 48 broelementer er hejst op i højden. Bilisterne kan tage Danmarks fjerdelængste bro i brug til efteråret.

Broelement hejs op fra havet til brotårne.
Trafik

Den nye Storstrømsbro går nu fra kyst til kyst. På den næstsidste dag af 2024 blev det sidste af 48 enorme broelementer hejst på plads ude midt i Storstrømmen mellem Masnedø og Falster.

Dermed er en afgørende milepæl nået i det 4,7 mia. kr. dyre byggeri.

En anden milepæl blev indtraf i oktober, da det 102 meter høje brotårn – pylonen - blev støbt færdig. Nu mangler bl.a. at blive monteret de sidste af de 16 store stålkabler, der skal hægte de lange gennemsejlingsfag fast til brotårnet.

Bro over vand.
Omkring 4.000 ton vejer hvert af de 120 meter lange broelementer, hvoraf det sidste blev hejst op lige inden nytår. Samtidig er broens eneste tårn blevet færdigt med en højde på 102 meter, men der mangler her enkelte af de stålwirer, der går fra tårnet til de to lange brofag på begge sider. Foto: Vejdirektoratet

Klar til biler til efteråret

Desuden skal vejbane m.v. bygges, inden de første biler kan køre over broen – formentlig i løbet af efteråret.

Det bliver med bredere vognbaner end de nuværende, meget smalle baner, og fartgrænsen kan hæves fra de nuværende 60 til 80 km/t. Der kommer også fortov og en egentlig cykelsti.

Ved siden bliver der plads til to jernbanespor (den gamle bro har kun ét), men togene kan først benytte den nye bro i 2027.

Tegning af bro i tværsnit.
Den nye Storstrømsbro bliver væsentlig bredere end den gamle. Der kommer to jernbanespor med nu ét, og vejbanen bliver noget bredere end hidtil. Også fodgængere og cyklister får bedre plads.

Danmarks fjerdelængste bro

Den nye Storstrømsbro er med en længde på fire km lidt længere end den gamle bro, der stammer fra 1937. Den var med 3,2 km Europas længste bro i 30 år og fortsatte med at være den længste kombinerede vej- og landevejsbro, indtil Storebæltsbroens Vestbro åbnede.

Den nye bro over Storstrømmen er Danmarks fjerdelængste bro efter de to broer over Storebælt og Øresundsbroen.

Når byggeriet af den nye Storstrømsbro er helt færdigt, og togene har taget den i brug, skal den gamle bro efter planen rives ned. Der er dog nu overvejelser om, hvorvidt enkelte dele kan blive stående.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve