Den nye Storstrømsbro går nu fra kyst til kyst. På den næstsidste dag af 2024 blev det sidste af 48 enorme broelementer hejst på plads ude midt i Storstrømmen mellem Masnedø og Falster.
Dermed er en afgørende milepæl nået i det 4,7 mia. kr. dyre byggeri.
En anden milepæl blev indtraf i oktober, da det 102 meter høje brotårn – pylonen - blev støbt færdig. Nu mangler bl.a. at blive monteret de sidste af de 16 store stålkabler, der skal hægte de lange gennemsejlingsfag fast til brotårnet.
Klar til biler til efteråret
Desuden skal vejbane m.v. bygges, inden de første biler kan køre over broen – formentlig i løbet af efteråret.
Det bliver med bredere vognbaner end de nuværende, meget smalle baner, og fartgrænsen kan hæves fra de nuværende 60 til 80 km/t. Der kommer også fortov og en egentlig cykelsti.
Ved siden bliver der plads til to jernbanespor (den gamle bro har kun ét), men togene kan først benytte den nye bro i 2027.
Danmarks fjerdelængste bro
Den nye Storstrømsbro er med en længde på fire km lidt længere end den gamle bro, der stammer fra 1937. Den var med 3,2 km Europas længste bro i 30 år og fortsatte med at være den længste kombinerede vej- og landevejsbro, indtil Storebæltsbroens Vestbro åbnede.
Den nye bro over Storstrømmen er Danmarks fjerdelængste bro efter de to broer over Storebælt og Øresundsbroen.
Når byggeriet af den nye Storstrømsbro er helt færdigt, og togene har taget den i brug, skal den gamle bro efter planen rives ned. Der er dog nu overvejelser om, hvorvidt enkelte dele kan blive stående.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.