P-appen ParkPark i modvind

Brugerne raser mod parkeringsappen ParkPark, som med ny forretningsmodel nu trækker forudbetaling fra brugernes konto. Ulovligt, mener FDM, der opfordrer utilfredse brugere af appen til at kræve deres penge igen.

Brugerne raser over p-appen ParkPark's nye forretningsmodel
Nyhed

Parkeringsappen ParkPark synes havnet i, hvad der slet og ret kaldes en ’shitstorm’.

Baggrunden er, at p-appen pr. 30. juni har ændret sin forretningsmodel, så der nu er tale om en forudbetalt forretningsmodel. Det betyder, at ParkPark automatisk hæver 300 kroner på brugernes konto, med mindre andet beløb er angivet. En model, der også kendes fra blandt andet Rejsekortet, og som skal sikre, at der altid står penge på kontoen.

Læs også: Upræcise p-apps kan koste afgift

Brugere raser på sociale medier

Det er blandt andet gebyrer fra Nets og manglende trækninger fra kunder med for eksempel dækningsløse eller deaktiverede kort, som har sat indtjeningen hos ParkPark under pres, forklarer p-appens direktør, Michael Buch Sandager, til mediet Newsbreak.

Mange af ParkParks brugere raser imidlertid på både Facebook og Trustpilot, hvor de afviser at være blevet informeret om den nye forretningsmodel eller at have givet deres samtykke til, at ParkPark kan hæve fra deres konto. Flere kræver nu deres penge tilbage.

Læs også: Pas på p-appens priser

Nærmer sig vildledning

FDM er i besiddelse af to varslingsmails, som ParkPark har sendt til alle brugere af appen hhv. 17. maj og 29. juni - altså dagen før forudbetalingen trådte i kraft.

Her skriver ParkPark, at de skifter design og bliver bedre og billigere. Først længere nede i mailen kan man læse om den nye forudbetaling. 

I mailen fra 29. juni fremstår den nærmest som en fodnote:

FDM kritiserer ParkParks kommunikation om sin nye forretningsmodel.

Den kommunikation og fremgangsmåde imponerer langtfra FDM.

”Selve ParkParks forudbetalte forretningsmodel må man gøre op med sig selv om er attraktiv. Derimod mener vi ikke, at ParkPark har lov til at hæve penge fra deres brugeres konto med henvisning til den nye forretningsmodel. Der er tale om en helt ny aftalemodel, som kræver en helt ny aktiv accept af brugerne. Kommunikationen fra ParkParks side har også været alt andet end god. Alene det, at noget så væsentligt som en helt ny forudbetalt forretningsmodel er gemt i bunden, nærmer sig vildledning,” siger advokat i FDM Abid Khan.

Læs også: Sådan undgår du en p-afgift

Kan opsige aftale og få penge retur

Det er ikke første gang, ParkPark kommer i modvind. Tilbage i 2017 truede Københavns Kommune med at opsige sit samarbejde med p-appen pga. misligholdelse af betalingsfristerne. ParkPark blev dog taget til nåde i 11. time.

Læs også: ParkPark tages til nåde

”Er man utilfreds med ParkParks nye vilkår, kan vi kun opfordre til, at man i første omgang skriftligt opsiger sin aftale og beder om at få sine penge igen. Bliver pengene ikke tilbagebetalt af ParkPark, kan man også bede sin bank om at få tilbageført pengene, da brugerne aldrig har accepteret transaktionen,” siger Abid Khan.

Så vidt det er FDM bekendt, er ParkPark den eneste p-app herhjemme med en model, der alene kræver forudbetaling.

ParkPark har på sin profil på Facebook onsdag lagt information ud om, hvordan man får sine penge igen.

Kontakt FDM rådgivning