Logo

Alfa Romeo Stelvio – designer-SUV med skønhedsfejl

Tests

Biltest

10. juni 2020

Alfa Romeo Stelvio set forfra

Foto: Karsten Meyland Lemche

Bo Christian Koch

Alfa Romeo Stelvio har fået et mindre facelift. Den store SUV-model har fået en del tiltrængt udstyr, men der er fortsat mangler.

Alfa Romeo Stelvio

2.2D Sprint 190 hk aut. (Diesel)

FDMs ekspertvurdering

Alfa Romeo Stelvio set bagfra

Fordele

Design / Kabine / Drivlinje

Ulemper

Mangler adaptiv fartpilot / Infotainmentsystem / Ikke tre års garanti

Pris

609.990 kr.

Maks. effekt

190 hk

Alfa Romeo har givet mærkets foreløbig eneste SUV, den store Stelvio, endnu en mindre opfriskning. For et års tid siden prøvede vi Stelvio i en særlig Edizione-version, som var spækket med udstyr og alligevel var billigere end standardversionen Super. Denne gang hedder udstyrsversionen Sprint, og her er prisen 60.000 kr. højere end Super.

For den merpris får man en del udstyr, som mangler i Super, blandt andet en såkaldt assistentpakke, der byder på detaljer som automatisk op- og nedblænding, en ret effektiv blindvinkelalarm og skiltegenkendelse (med vognbaneassistenten aktiveret) samt træthedsovervågning.

Læs også: Motors test af Land Rover Discovery

Til gengæld glimrer en væsentlig detalje som adaptiv fartpilot ved sit fravær i denne udstyrsversion.

Alfa Romeo Stelvio kabine

Læderrat og lædergearknop skal understrege Stelvio Sprints sportslige ophav.

Sportsligt præg

Udstyret omfatter også parkeringssensor for og bag samt bakkamera, og 8,8-tommers skærmen er nu berøringsfølsom og indeholder navigation. Skærmen er stadig ret lav, så den er ikke specielt let at aflæse.

Det hjælper heller ikke på helhedsindtrykket, at der ikke er danske menuer, og at betjeningen ikke er synderlig intuitiv.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz GLB

Som navnet Sprint afslører, prøver Alfa Romeo at forlene den nye udstyrsvariant med et lidt mere sportsligt præg, som understreges af sorte designdetaljer udvendigt, mens kabinen byder på sportsrat og pedaler i aluminium.

Alfa Romeo Stelvio bagagerum

Bagagerummet er på 525 liter og ganske regulært.

Fin drivlinje

Testbilen var udstyret med den 2.2-liters dieselmotor med 190 hk, som vi tidligere har prøvet, og som stadig gør en god figur i den baghjulstrukne bil.

Stelvio Sprint er udstyret med et ottetrins automatgear, som passer fint til motoren. Det skifter generelt pænt, om end skiftene kan være lidt uskønne og abrupte ved decelleration.

Læs også: Motors test af Range Rover Evoque

Køredynamisk lider Stelvio stadig lidt under en urolig undervogn og et hidsigt styretøj, særligt når Dynamic-køremodus er slået til i Alfa Romeos DNA-system.

Der er også en ofte udtalt krængning ved kurvekørsel, ligesom bilen stadig ikke er sluppet af med en irriterende tendens til at skrubbe over forhjulene, når man drejer skarpt ved lav fart, for eksempel ved parkeringsmanøvrer.

Nok er Stelvio en af de flotteste SUV’er på markedet – men den er altså ikke uden skønhedsfejl.