Logo

Ford Fiesta – ikke klædt på til fest

Tests

Biltest

17. september 2020

Fronten er enkel, men med kromlister rundt om grillen. Forlygterne har indbygget LED-kørelys.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Søren W. Rasmussen

Den er sjov at køre i og pænt udstyret. Men sikkerheden halter alvorligt i selv topudgaverne af Ford Fiesta. Man skal derfor se sig godt for, før man køber en.

Ford Fiesta

1.0 mHEV Titanium (Benzin)

FDMs ekspertvurdering

Ford Fiesta set bagfra

Fordele

Førerplads / Motor / Køreegenskaber

Ulemper

Nødbremse ej standard / Instrumenthus / Ikke tre års garanti

Pris

175.190 kr.

Maks. effekt

125 hk

Det er grundlæggende en dejlig oplevelse at køre i Ford Fiesta. Bilen styrer glimrende, og den har generelt set gode dynamiske egenskaber på de små, snoede landeveje.

På motorvej er oplevelsen knapt så positiv, idet vi savner bedre retningsstabilitet, hvilket formentlig kan tilskrives de relativt små 15-tommer hjul, som Titanium-udgaven er udstyret med.

Læs også: Motors gruppetest af 10 populære minibiler

Det er også de små hjuls skyld, at bilen på FDM Jyllandsringen ikke ligefrem imponerede, når vi kørte den rundt i kritiske manøvrer og tætte sving med høj hastighed.

Der er i alt fem udstyrsniveauer i Fiesta-programmet, og denne Titanium-version er niveau to. Næste trin hedder ST-Line, og det er den mere sportslige udgave, der som standard kommer med 17-tommer hjul. Den kunne derfor være værd at overveje. Den koster 6.000 kr. mere end Titanium.

Video: Kig nærmere på Ford Fiesta

Mildhybrid-motor med tre cylindre

Motoren er i begge tilfælde en trecylindret 1.0’er, der kobler en cylinder fra ved let belastning. En indbygget elmotor hjælper med og gør Fiesta til en mildhybrid, og bilen er derfor en af de biler i miniklassen, der kører længst på literen.

Hele 20,8 km pr. liter stiller fabrikken i udsigt, og det er ikke urealistisk, viste vores test. Motoren kommer i to versioner med hhv. 125 og 155 hk, og denne test viser, at man roligt kan vælge den „lille“version. Her trækker motoren flot, og den er generelt et stort plus ved bilen.

Læs også: Motors test af den nye Toyota Yaris

Som ekstraudstyr kan Fiesta leveres med et syvtrins automatgear i form af en dobbeltkoblings gearkasse. Den koster desværre hele 33.000 kr. ekstra.

Ford Fiesta kabine

Førerpladsen er velindrettet, og den store skærm i midten er let at betjene. Rattet er som standard udstyret med indbygget varme. 

Sikkerhedsudstyr skal tilkøbes

Da vi som en del af vores test kørte Ford Fiesta en tur forbi FDM Jyllandsringen, leverede den noget af en overraskelse, da den som den eneste bil ikke havde nødbremse.

Mens lignende biler automatisk bremser op, når de køres hen mod vores særlige testpude, fortsatte Fiesta direkte ind i puden. Det skete der ikke noget ved, da puden er blød, men i virkeligheden havde det været fatalt.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Den manglende nødbremse er en alvorlig brist, og noget som gør Fiesta mindre tillokkende. Man kan heldigvis tilkøbe en, men det koster op til 20.000 kr. ekstra, afhængig af hvor mange udstyrspakker, man vil have.

Man kan tilkøbe en førerassistance pakke til 6.830 kr., og den indeholder bl.a. nødbremsen samt en adaptiv fartpilot. Men den fås kun sammen med en X-pakke til 13.000 kr., og så bliver merprisen samlet set tæt på de 20.000 kr.

Men vælger man de to pakker, bliver bilen da også flot udstyret, og det er helt klart det, vi anbefaler, at man skal gøre. Vores vurdering på tre stjerner gælder versionen uden nødbremse.

Ford Fiesta bagsæde

Bagsædepladsen i Ford Fiesta er i mellemkategorien, og det er lige akkurat muligt at have en voksen siddende der. Vi savner både læselys og usb-stik samt friskluftdyser ved bagsædet. 

Gennemsnitlig plads i Ford Fiesta

Ser man på kabinepladsen i Fiesta, så lander målene nogenlunde midt i klassens felt. Fortil er der god plads, men ved bagsædet begynder det at knibe, hvis det er en voksen, der skal ind på bagsædet.

Fiesta kan dog fint bruges af en børnefamilie. Der er to isofix-beslag til autostole ved bagsædet, men ikke ved højre forsæde. Vi savner lys og strømudtag ved bagsædet, der heller ikke er udstyret med friskluftdyser.

Udsynet er derimod godt fra alle pladser, og om vinteren er det dejligt, at både rat og forrude er el-opvarmet.

Ford Fiesta bagagerum

Bagagerummet er pænt stort og rummer 311 liter, og bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele. Bunden er placeret i et fast niveau og danner en kant mod ryglænet, når bagsædet er lagt ned. Nederst er et lappekit placeret. 

Fin skærm

Alle udgaver af Ford Fiesta er udstyret med en 8-tommerskærm med indbygget Apple CarPlay, DAB-radio og et ret godt musikanlæg. Skærmen er let at betjene, og den sidder i en højde, der gør, at den er let at se, mens man kører. Der er store drejeknapper under skærmen, og menuerne er lette at finde rundt i.

Navigation er ikke standard, men tilkøber man den omtalte X-pakke til 13.000 kr., følger navigationsanlægget også med. I den pakke får man i øvrigt også 13 B&O-play-højttalere, der for alvor gør Fiesta til en festsal for lydelskere.

Læs også: Motors test af VW Polo - lækker lille pendlerbil

En anden god ting ved den pakke er, at man også får nøglefri start af bilen med i købet. Derved slipper man for den ret gammeldags tændingsnøgle og -lås, der var i den testbil, vi kørte i.

Alt i alt koster Fiesta med sikkerhedspakken og X-pakken i denne variant 195.000 kr. Køber man Fiesta i en sådan version, er den både veludstyret, sikker og sjov i hverdagen. Og så er den bestemt bedre, end vores karakter på tre stjerner giver udtryk for.

På motor.dk finder du flere end 600 biltest