Mercedes-Benz GLB - mægtig modebil
Biltest
27. april 2020

Foto: Karsten Meyland Lemche

De høje SUV’er bliver ved med at dukke op i nye udgaver. Senest er Mercedes-Benz GLB kommet til, og den byder på noget så sjældent for premiummærket som „meget bil for pengene“.
Mercedes-Benz GLB
FDMs ekspertvurdering

Fordele
Plads / Indretning / Førerplads
Ulemper
Forbrug / Ikke tre års garanti / Apple CarPlay ikke standard
Pris
539.900 kr.
Maks. effekt
224 hk
Den er kantet og ganske rummelig, den nye Mercedes-Benz GLB, der byder sig til i en klasse, hvor vi tidligere har mødt biler som Audi Q3, BMW 1-serie og Volvo XC40. Nu er Mercedes-Benz også klar til at fange de kunder, der er vilde med den nye, moderne biltype.
Man sidder således højt over vejbanen, har let ved at komme ind- og ud af bilen, og mødes generelt af en meget fin rummelighed ved både for- og bagsæderne.

Førerpladsen er lækkert udformet med digitalt cockpit og en stor skærm, der er flot integreret. Gearvælgeren er placeret ved rattet.
Høj, men skarp pris
I denne testede udgave er der tale om en veludstyret bil med firehjulstræk, en benzinmotor med hele 224 hestekræfter og en kabine, hvor bl.a. et længdejusterbart bagsæde øger brugsværdien.
Læs også: Motors test af BMW X1
Og som noget vigtigt for denne klasse kan GLB i denne udgave trække hele to tons på krogen. Så uanset om det er en campingvogn, en hestetrailer eller en båd, der skal slæbes rundt i landet, så er GLB klar.
Prisen for denne testede udgave er 540.000 kr., og det er en skarp pris. Ok – der skal nok lige suppleres med en sikkerhedspakke og en Premium Plus-pakke til noget, der ligner 100.000 kr. tilsammen, men så er bilen også komplet. Selvom det lyder af mange penge, må man konstatere, at både Audi, BMW og Volvo let bliver endnu dyrere.

Det digitale instrumenthus kan tilpasses flere layouts, så man kan vælge den indstilling, der bedst passer ens ønsker. Alle tekster er på dansk.
Rar køreposition
GLB er størrelsesmæssigt næsten på niveau med den dyrere GLC, der er næste skridt i det GL-univers, der hos Mercedes betyder høje SUV’ere.
Men GLB er bygget en smule smartere end GLC, og bl.a. er dørene udformet, så de dækker en del af panelet under dørtrinnet, og det betyder, at afstanden ind til sæderne er mindre, og at panelet altid er rent og pænt, så man slipper for at få mudder på bukserne, når man skal ind og ud af bilen.
Læs også: Motors test af Volvo XC40
Man sidder dejlig højt, og sammen med den ret lodrette forrude har man en klar fornemmelse af at køre i en bil, der skiller sig ud fra mængden. På den måde er GLB meget vellykket i sin konstruktion.

Bagagerummet er stort og let tilgængeligt. Man kan skubbe bagsædet frem og tilbage og på den måde fordele pladsen mellem bagage og bagsædets passagerer.
Næsten for kraftig motor
Testbilen er den næstkraftigste model i programmet, og med 224 hestekræfter er den næsten en kende for kraftig til den mere afslappede kørestil, GLB ellers lægger op til. Særligt ved igangsætninger går det let hurtigere, end man ønsker, og selvom dobbeltkoblingsgearkassen egentlig skifter pænt, er det næsten for meget af det gode.
Vi peger derfor på dieseludgaven GLB 220 d 4Matic som et mere passende valg. Den er endda en smule billigere, og da den samtidig retter lidt op på det ellers ret høje forbrug i denne testede version, vil den på alle måder være et bedre valg.
Læs også: Motors test af Audi Q3
På lande- og motorvej kører Mercedes-Benz GLB meget komfortabelt, og det er en bil, man lynhurtigt bliver dus med. Den er simpelthen rar at køre.
Men vi savner en adaptiv fartpilot i bilen, og den er en del af den omtalte sikkerhedspakke til 42.000 kr. Den burde Mercedes helt klart have gjort til standard i stedet for at fokusere så meget på en lav grundpris. Men når det er sagt, så er den samlede oplevelse af GLB meget positiv.




Mercedes-Benz GLB er en ny SUV i den store mellemklasse. Den er rummelig for fem personer og har desuden et stort bagagerum.