Logo

Toyota Yaris – moderne, men ikke ung

Tests

Biltest

8. maj 2019

Yaris har 20-års jubilæum i år, og det fejres med en special-model med en særlig tofarvet lakering og et højt udstyrsniveau. Y20-pakken koster i alt 20.000 kr., men har blandt andet metallak, nøglefri betjening samt LED-kørelys.

Foto: Karsten Meyland Lemche

Karsten Meyland Lemche

Yaris er blevet 20 år, og det fejrer Toyota med en udstyrsvariant. Men trods hybridteknologi og løbende opdateringer er Yaris ikke helt up to date.

Toyota Yaris

1.5 Hybrid H3 Y20 (hybrid)

FDMs ekspertvurdering

Toyota Yaris set bagfra

Fordele

Elkørsel i byen / Højt udstyrsniveau / Sidder højt

Ulemper

Ingen Apple CarPlay / Ikke adaptiv fartpilot / Motorstøj på motorvej

Pris

213.990 kr.

Y20 er det tjekkede navn på kampagnemodellen, der markerer, at Toyotas miniklassebil, Yaris, har kørt på gaderne i 20 år.

Det nye består primært af designdetaljer, hvor tofarvet karrosseri og et andet indtræk er det mest iøjnefaldende forandringer.

Læs også: Motors test af VW Polo - seksstjernet minibil

Merprisen på prislisten er 20.000 kr., men reelt er merprisen 5.000 kr. da man med Y20-pakken også får to udstyrspakker: Smart og Premium.

Y20-delen er mest kosmetik, men kombinationen af de i alt tre udstyrspakker gør Yaris Y20 til en veludrustet model. Dog med to afsavn. Dem vender vi tilbage til.

Kabine i Toyota Yaris Y20

Trykskærmen kan vise, om du kører på strøm eller benzin. Den har også et udmærket indbygget bakkamera, og der er mulighed for at tilkøbe navigationsanlæg til 8.195 kr.

20 år senere

I dag er det den faceliftede udgave af tredje generation Yaris, der er på vejene. Modellen blev præsenteret i 2011, og det kan mærkes flere steder.

For selvom Toyota løbende har opdateret Yaris, især med trykfølsom skærm og nødbremse, er det ved at være en ældre konstruktion.

Læs også: Motors store test af 10 små SUV'er

En af de mest populære motorvarianter er hybridudgaven. Her får du et lille batteri, en lille elmotor og automatgear til en meget skarp pris. Uden Y20-udstyret koster Yaris i H3-udstyrsversionen blot 194.000 kr., og det er med et højt udstyrsniveau med bl.a. klimaanlæg og trykskærm.

Skærm i Toyota Yaris

Ingen nøgle – bare en knap til at starte køreturen, og med klimaanlæg bliver hverdagsturene ikke meget nemmere. På skærmen kan du se, om bilen drives frem af el eller benzin, og om batteriet lades op.

God i byen, dårlig på motorvejen

Elmotoren hjælper en 1.5-liters benzinmotor med accelerationen, og når du kører inde i byen, kan Yaris Hybrid køre alene på strøm over kortere afstande.

Da den opsamler energi under nedbremsning, kan store dele af bykørslen foregå på strøm, men det er ikke det samme som at køre i en elbil. Benzinmotoren glider gnidningsløst ind ved lav fart, og bilen er i det hele taget utrolig letkørt i byen.

Læs også: Motors test af Skoda Fabia - fornuftig minibil

Ulempen opstår, når du skal accelerere kraftigt, eller når du kører på motorvej. Her stiger støjniveauet markant og bliver ganske trættende at høre på. Det skyldes, at automatgearet er af milliongeartypen, så motoren går op i ret høje omdrejninger for at accelerere optimalt.

Bagagerum i Toyota Yaris Y20

Der er 286 liters bagagerum, men i dag har klassens førende minibiler mellem 320 og 350 liter at gøre godt med. Rummet er nemt at pakke, og bagagedækkenet følger automatisk op og ned med bagklappen.

God plads og godt udsyn

Ruderne er blevet mindre på nye biler for at få dem til at fremstå mere sportslige. Søstermodellen C-HR har nærmest koøje-bagruder, hvor udsynet er meget begrænset.

Det er ikke tilfældet ved Yaris. Den har meget store ruder, fordi bilen er ældre, og fordi udsynet er prioriteret frem for design. Samtidig er pladsforholdene ganske gode i kabinen, hvor man sidder godt både på for- og bagsæderne.

Bagagerummet er acceptabelt, men i den lille ende i forhold til klassens standard i dag.

Afløser har lange udsigter

Generelt er Yaris stadig et godt køb, hvis man vil have en billig hybridbil. Også fordi der reelt ikke er nogen alternativer. Koreanerne har også hybridbiler på modelpaletten, men det er noget større bilmodeller.

Hybridteknikken er trods mange år på vejene ikke perfektioneret, og man må håbe, at Toyota opfinder en anden gearkasse til næste generation af Yaris Hybrid. For den generelle vurdering af modellen trækkes ned af oplevelserne på motorvej og de to udstyrsafsavn.

For selvom der både er nøglefri betjening, klimaanlæg, trykskærm og nødbremse, så savner vi adaptiv fartpilot til aflastning i hverdagen og Apple CarPlay/Android Auto på trykskærmen. En afløser ventes dog tidligst i 2020.