Logo

Hyundai i20 - næsten på den sikre side

Tests

Prøvekørsel

15. juni 2018

Hyundai i20 forfra

Foto: Hyundai

Torben Arent

Hyundais minibil er frisket godt op i design, sikkerhed og opkobling. Diesel er helt væk, mens et nyt automatgear forbedrer køreoplevelse og benzinøkonomi.

FRANKFURT „Følg din hjerne”. Den etiket sætter Hyundai på den fornyede udgave af sin i20 minibil. Modigt, for „følg dit hjerte” er meget mere moderne i markedsføring.

Men det er også ærligt, for i20 er et typisk, rationelt valg med god værdi for pengene og flot garanti. Til gengæld har den måske ikke så meget sexappel.

Læs også: Motors test af VW Polo

Den nye udgave er ellers blevet mere smart at se på med den nye front og bagende. Særligt de nye baglygter giver friskhed. Det gør de nye farver til karosseri og kabine også for slet ikke at tale om den nye mulighed for tag i kontrastfarve.

Motor mener

Det pyntede! Visuelt er det en vellykket opdatering af Hyundai i20. Men det skæmmer, at den danske importør ikke vil love, at den vigtige nødbremse bliver standard – når det nu er tilgængeligt. Kollegaen Kia Rio har det - og sågar dens lillebror, Picanto.

Usikker nødbremse

Skærmen fås nu i tre størrelser: 3,8, 5 (sort-hvid) og 7 tommer. De er dog ikke trykfølsomme, men Apple CarPlay er blevet en mulighed.

Smart er det ærligt talt også, at en stor sikkerhedspakke med bl.a. nødbremse og vognbaneassistent nu fås. Den burde have været der fra begyndelsen i 2015. Men den danske importør ikke kan love, at det bliver standard i alle udgaver.

Læs også: Motors test af Kia Rio

Bag rattet har det hjulpet på køreoplevelsen, at styretøjet er strammet en smule op, særligt omkring midterstillingen.

Hyundai i20 kabine

Førerpladsen ligner sig selv, men en ny syvtommerskærm med navigation er en mulighed. Nye dekorationsfarver kan vælges.

Farvel til diesel

Motorprogrammet er uændret og med et pænt udvalg af benzinmotorer med og uden turbo. Alle udgaver har nu stop-start for at spare lidt på dråberne.

Hyundai tager ved faceliftet dieselmotorer ud af i20-programmet. Diesel udgjorde oprindelig blot 10-15 procent af salget i Europa; på det seneste har det ligget endnu lavere.

Læs også: Motors test af Skoda Fabia

For fans af automatgear er der sket en markant forbedring. Det gamle traditionelle med blot fire trin erstattes af et fint dobbeltkoblingsgear med syv trin. Benzinøkonomien forbedres betragteligt.

Først til efteråret er den faceliftede i20 i Danmark, og priser og udstyr kendes endnu ikke. Den SUV-agtige Active-udgave kommer højst sandsynlig ikke til Danmark. En tredørs er på forhånd helt fravalgt.

Se flere foto og tekniske data

Hyundai i20

1.2 MPI (Benzin)
Hyundai i20 bagfra

Fordele

Farvemuligheder / Garanti / Automatgear

Ulemper

Lang tid til lancering / Tvivl om nødbremse

Pris

130.000 kr.

Maks. effekt

75 hk

Hyundai i20

1.2 MPI (Benzin)
Hyundai i20 bagfra

Fordele

Farvemuligheder / Garanti / Automatgear

Ulemper

Lang tid til lancering / Tvivl om nødbremse

Pris

155.000 kr.

Maks. effekt

84 hk

Hyundai i20

1.0 T-GDI (Benzin)
Hyundai i20 bagfra

Fordele

Farvemuligheder / Garanti / Automatgear

Ulemper

Lang tid til lancering / Tvivl om nødbremse

Pris

165.000 kr.

Maks. effekt

100 hk

Hyundai i20

1.0 T-GDI 7DCT (Benzin)
Hyundai i20 bagfra

Fordele

Farvemuligheder / Garanti / Automatgear

Ulemper

Lang tid til lancering / Tvivl om nødbremse

Pris

0 kr.

Maks. effekt

100 hk