to mænd gennemgår synsrapport i synshal

Top 7 over fejl i synsrapporten

Der er mange fejl, der kan dumpe bilen ved bilsyn. Men hvilke fejl optræder oftest i synsrapporten? Kan man fange dem i opløbet? Og hvordan?

Forstå din synsrapport

At sende sin bil til syn med forventningen om, at alt er i orden, for så at stå med en rapport med fejl, er mere end blot irriterende; det kan være direkte frustrerende og kostbart.

Særligt hvis der er tale om mindre småjusteringer, der er hurtige at fikse, men som ved et bilsyn kan betyde, at bilen ikke består. Disse fejl kan virke små, men de er samtidig en væsentlig del af bilens vurdering i forhold til sikkerhed.

Faktisk er det ofte de samme hyppige fejl, der optræder i synsrapporter og kan være afgørende for, om bilen går gennem syn eller ej. Fejlene kan være alt lige fra lys og lygter til emission og advarselslamper, og kan ofte opdages og forebygges med rettidig vedligeholdelse og kontrol.

Er du medlem af FDM, kan du dog tage mange fejl i opløbet. Som medlem har du nemlig adgang til en række frie kontroller, som du kan benytte året rundt – også inden et bilsyn, så du kan nå at udbedre fejlen.

mand ser sin synsrapport online

Find synsrapport

Er fejlene ikke graverende, kan du nå at spare lidt op, såfremt udbedring kræver en tur på værksted. Du kan altid se bilens seneste fejl og mangler i din synsrapport.

Har du forlagt din synsrapport eller vil du gerne finde og se synsrapporter af ældre dato, kan du finde både den seneste rapport, samt dem af ældre dato, på Færdselsstyrelsens hjemmeside. Det gælder også synsrapporter for biler, der er købt brugt, hvor synsrapporten måske ikke er kommet med i handlen.

På den måde har du altid din synsrapport tilgængelig online, så du kan holde øje med, hvilke punkter, der kræver opmærksomhed inden bilens næste syn.

Synsrapportens 7 syndere

Der kan være mange grunde til, at en bil ikke består et syn. Alligevel oplever vi hos FDM bilsyn, at der særligt er 7 ting, der går igen på mange synsrapporter som ”syndere” ift. om bilen kan godkendes eller ej.

Disse 7 er:

  1. Lys og lygter
  2. Bremser
  3. Udsyn
  4. Undervogn
  5. Chassis
  6. Advarselslamper
  7. Støjgener

 

Fejl på lys og lygter

Lygter, reflekser og horn på bilen er essentielle sikkerhedskomponenter. Derfor er der krav til deres funktionalitet og korrekte placering. Kravene lyder, at alle lygter skal være hele, rene, ubeskadigede og korrekt indstillede.

Det er vigtigt, at lygterne har den samme farve og lysstyrke for at sikre en ensartet belysning, når du kører på vejen.

Nærlyset, skal være hvidt eller gulligt, og være monteret korrekt, så det er i stand til at oplyse vejen mindst 30 meter frem, uden at det blænder andre trafikanter. Korrekt indstilling bedømmes ved, at lysgrænsens overkant falder med én centimeter per meter.

Fjernlyset skal også være hvidt eller gulligt og i stand til at kunne oplyse mindst 100 meter foran bilen.

Positionslygterne, der ligeledes skal være hvide eller gullige, skal være synlige fra mindst 300 meters afstand.

Baglygterne skal udsende et rødt lys og være synlige fra samme afstand.

Nummerpladelyset skal være hvidt og belyse den bageste nummerplade, så man tydeligt kan aflæse den.

Blinklys skal være monteret både foran og bagpå bilen, samt på hver side, og udsende et gult lys, der er tydeligt i dagslys. Blinklysets frekvens skal være et sted mellem 60-120 blink pr. minut. Blinker lygterne markant hurtigere end normalt, indikerer det ofte en defekt.

Stoplys kræver man på nyere biler 3 af, mens to på ældre biler anses som tilstrækkeligt. Disse lygter skal udsende et rødt lys, der skal være væsentligt kraftigere end baglygterne.

Til slut har bilen et par bagudvendte røde reflekser, som skal være godkendte og mærkede, idet de spiller en vigtig rolle i forhold til at øge synligheden og sikkerheden, især under dårlige lysforhold.

illustration af synsrapport med fejl

De hyppigste fejl på lys og lygter

Disse sikkerhedsforanstaltninger er designede til at beskytte både dig som fører samt andre trafikanter.

De hyppigste fejl inkluderer: defekte pærer, fejljusterede forlygter og manglende reflekser.

Man kan sagtens selv indstille bilens lygter korrekt eller få hjælp af en, der har prøvet det før. Men er du medlem af FDM kan du også benytte dig af dine kontrolfordele i medlemskabet, hvor du bl.a. kan få testet dine lygter og batteri.

Læs om FDM lygte- og batterikontrol

Fejl på bremser

Bremser er et afgørende element i bilens sikkerhedsudstyr. De er designede til at sikre, at bilen kan stoppe sikkert, hurtigt og effektivt under alle kørselsforhold og belastninger. Driftsbremsen, som skal fungere på alle hjul, er afgørende for at bremse bilen under normale forhold, mens parkeringsbremsen er designet til at holde bilen ubevægelig, selvom vejen hælder.

Nødbremsesystemet er en yderligere sikkerhedsforanstaltning, der træder i kraft, hvis der opstår svigt i driftsbremsen.

Kontrollen af bremserne indebærer flere vigtige tjek: Bremsepedalen skal modstå fast tryk uden at nå i bund; dette indikerer, at bremsesystemet er tæt og funktionelt.

Pedalvandringen – dvs. hvorvidt pedalen synker, når der trædes hårdt på pedalen, varierer efter bilens mærke og model, men en korrekt funktion er afgørende for at bremserne fungerer som de skal. Bremsepedalen bør ikke synke, når trykket opretholdes; hvis det sker, kan det indikere et problem i systemet. For biler med vakuumforstærkede bremser er en lille bevægelse af pedalen ved start af motoren dog normal, når det sker efter trykudligning.

Sidst, men ikke mindst, skal væskeniveauet i bremsevæskebeholderen være mellem det markerede minimum og maksimum, og kontrollampen for bremsevæsken bør ikke være tændt, hvilket indikerer tilstrækkelig bremsevæske og ingen lækage.

mand tester bremser på fdm testcenter

Hyppige fejl ved tjek af bremser

Nogle af de hyppigste fejl, når det kommer til bremser, omhandler alt fra for lav bremsekraft, ujævn bremsekraftfordeling, rust på bremseskiverne til slidte bremseskiver eller bremseklodser.

Indikationer på problemer med bilens bremsesystem inkluderer at bilen trækker til en side ved let bremsning, hvilket kan skyldes fejl i systemet eller forurening på bremsebelægningerne.

Uregelmæssige bremsereaktioner eller ryk fra hjulene kan indikere problemer med bremsetromler eller -skiver.

En bremsepedal, der bevæger sig længere end normalt, kan signalere en defekt i bremsesystemet.

Dobbelttjek dine bremseegenskaber

Som almindelig forbruger kan det være svært at vurdere køretøjets bremseegenskaber, hvis ikke der er tale om en ændring hen over natten. Slid på bremserne sker som oftest gradvist, hvilket for mange betyder, at man langsomt vænner sig til, hvordan bremserne fungerer. Er du nervøs for, at der kunne være problemer med din bils bremser, kan du få tjekket bilens bremseevne.

Mere om FDMs bremse- og dækkontrol

Fejl ved bilens udsyn

Fejl ved udsyn, især forruder, er afgørende ved bilsyn. Trafikstyrelsen har opstillet regler, der skal sikre en ensartet vurdering, hvor forruden bliver inddelt i tre områder, baseret på synsfelt og placering.

Skader som stenslag og revner vurderes forskelligt i disse områder, afhængigt af deres størrelse og placering. Ruden skal fremstå som klar, og der må ikke forekomme forvrængninger. Forruder med skader, der overskrider fastsatte grænser, godkendes ikke, hvilket kan kræve omsyn eller udskiftning.

Forruden på et køretøj spiller en kritisk rolle for førerens udsyn og sikkerhed. Ved syn kan forruden afvises, hvis den har alvorlige skader som stenslag, revner eller ridser - specielt hvis disse er i førerens primære synsfelt. Skaderne bedømmes forskelligt afhængigt af deres placering på ruden. Reparationer, der er udført professionelt, og som ikke påvirker udsynet, betragtes normalt ikke som fejl. Det er vigtigt, at førerens udsyn ikke er hindret, for at sikre sikkerheden. Hvis en rude ikke opfylder kravene, kræves et omsyn.

For at en forrude kan godkendes ved syn, skal den opfylde visse krav til skadernes størrelse og placering. Skader i forrudens centrale synsfelt må f.eks. ikke være større end en cirkel på 3 mm i diameter.  Er der fejl på bilens sidespejle eller er glasset defekt, påvirker det også førerens udsyn og bilen vil derfor ikke kunne godkendes.

Vidste du, at du som FDM-medlem kan få repareret mindre stenslag i ruden uden omkostninger?

Læs mere om reparation af stenslag

fdm synsassistent undersøger undervogn på bil

Fejl på undervogn

Undervognsfejl i en bil kan omfatte skader på dæk, fælge og hjullejer, som alle skal være intakte for sikker kørsel. Desuden er det vigtigt, at dæktypen er ens på alle hjul med undtagelse af nødhjulet samt at dæktrykket følger fabrikantens anbefalinger.

Retningsbestemte dæk skal monteres korrekt, mens brug af pigdæk er reguleret til bestemte perioder. Dækkene skal have minimum 1,6 mm mønsterdybde, og støddæmpere skal fungere effektivt, så bilen hurtigt stabiliserer efter stød.

Dæk med utilstrækkelig mønsterdybde, brudte fjedre, slidte bøsninger og defekte styrekugler kan kompromittere bilens sikkerhed og ydeevne. Disse komponenter er afgørende for bilens evne til at absorbere stød samt opretholde det korrekte vejgreb og stabilitet.

Øget risiko for ulykker

Uegnede dæk eller beskadigede undervognsdele kan føre til nedsat kontrol og forøgede bremselængder, hvilket øger risikoen for ulykker. Derfor er regelmæssig kontrol og vedligeholdelse vigtig for at identificere og adressere problemer som disse.

Andre problemer med bilens undervogn kan skyldes ting som knækkede fjedre, slidte bøsninger i undervognen samt defekte bærearme og bremseklodser. Fælles for det hele er, at fejlfunktioner udgør potentielle sikkerhedsrisici for køretøjet og dets passagerer. Når fjedrene knækker eller bøsningerne slides, kan det medføre ustabilitet, hvilket gør det sværere at håndtere køretøjet og øger risikoen for ulykker - særligt under kørsel på ujævne veje eller ved høj hastighed.

Defekte bærearme kan også påvirke køretøjets stabilitet og styring, hvilket kan resultere i vanskeligheder i forhold til at kunne styre bilen korrekt. Desuden forringer det også køreegenskaberne generelt.

Derudover kan slidte bremseklodser føre til længere bremselængder og mindre effektive bremsninger, hvilket øger risikoen for sammenstød og ulykker. Det er derfor af afgørende betydning at foretage regelmæssig vedligeholdelse af køretøjets undervogn og bremser for at identificere og løse eventuelle problemer i tide.

Som FDM-medlem kan du få tjekket dine bremser og dæk, så fejl som disse opdages, inden du skal have bilen til syn, eller hvis du bare gerne vil have et overblik over, hvordan det står til med dine dæk eller bremser.

Læs mere om bremse- og dækkontrol

 

mand gennemgår bil for rust og tæring

Fejl på bilens chassis 

Når man påpeger fejl på bilens chassis i synsrapporten, er der tale om fejl på bilens bærende ramme. Det vil sige bilens understel, hvorpå, der kan opbygges en struktur. Et chassis har samme funktion som soklen på et hus og er derfor en vigtig del af bilens samlede funktionalitet.

Chassisproblemer på en bil kan indebære flere dele, såsom chassisfjedre, støddæmpere, koblingsstænger, bærearme og fjederbenslejer. Disse komponenter sikrer stabil kørsel og påvirker bilens sikkerhed og komfort direkte. Fejl i disse dele kan føre til dårlige køreegenskaber og sikkerhedsrisici.

Rust og tæring

Fejl på bilens chassis kan også skyldes problemer med rust og tæring. Det er primært i løbet af vintermånederne, at risikoen øges for rust på bilen, hvilket kan føre til dyre reparationer, hvis ikke bilen er korrekt rustbeskyttet. De mest almindelige og dyre rustreparationer omfatter bremserør, bærearme samt bilens for- og bagbro. Priserne for disse reparationer kan variere en del, afhængigt af bilens mærke og skadens omfang. Tidlig rustbeskyttelse anbefales for at undgå at omkostningerne bliver høje.

Læs mere om FDM rustbeskyttelse

Hvad skyldes rust på bilen?

Rust på biler er et almindeligt problem, der både kan forårsage skade og forringelse af køretøjets udseende og funktion. Rust dannes typisk, når metallet på bilens overflade udsættes for fugt og ilt over længere tid. Dette sker ofte som følge af eksponering for vejsalt, regn, sne, og andre miljømæssige faktorer. Når metallet oxiderer, dannes der rust, hvilket gradvist kan sprede sig og skade bilens karrosseri.

For at forebygge rust er det vigtigt at vedligeholde bilen regelmæssigt og holde den ren og tør. Dette kan omfatte at vaske bilen jævnligt, især efter kørsel, hvor forholdene indebærer høj luftfugtighed eller vejsalt. Desuden kan påføring af rustbeskyttelsesmidler og voks hjælpe med at danne en barriere mod fugt og ilt, der kan forhindre rustdannelse.

Når rust først er begyndt at udvikle sig, er det vigtigt at handle hurtigt for at forhindre yderligere spredning. Dette kan kræve reparation af de berørte områder, hvor man fjerner rusten ved at behandle metallet og anvende en beskyttende belægning for at forhindre fremtidig korrosion. Ignorerer man rust, kan det føre til betydelige skader, der kan være dyre at reparere og påvirke bilens sikkerhed og værdi i en negativ retning.

I sidste ende er forebyggelse den bedste tilgang til at håndtere rust på biler. Ved regelmæssig vedligeholdelse og omhyggelig opmærksomhed på bilens overflade kan man forhindre rust i at udvikle sig og bevare bilens udseende og holdbarhed i mange år fremover.

Vidste du, at du som medlem af FDM får fri rustkontrol som en del af dit medlemskab?

Læs mere om FDM rustkontrol

advarselslamper blinker i bil

Advarselslamper der blinker

Advarselslamper fungerer som vigtige indikatorer for at advare føreren om potentielle problemer eller fejl i køretøjet. Disse lamper er designet til at informere føreren om forskellige forhold, der kræver opmærksomhed eller handling for at opretholde sikkerhed og korrekt funktion af bilen.

Når en advarselslampe lyser på instrumentbrættet, er det vigtigt at reagere hurtigt og undersøge årsagen til advarslen. Er der en eller flere lamper der lyser, når bilen er til syn, vil bilen med stor sandsynlighed ikke kunne godkendes.

Hvorfor blinker lampen?

Den mest almindelige årsag til advarselslamper er problemer med køretøjets systemer, såsom motor, bremser, airbags, ABS (antilåsbremser) og dæktryk.

For eksempel kan en advarselslampe for motorproblemer indikere alt fra en simpel brændstofpåfyldning til mere alvorlige motorfejl, der kræver øjeblikkelig opmærksomhed. Ligeledes kan en advarselslampe for ABS-systemet indikere, at der er problemer med bremsesystemet, som kan påvirke køretøjets evne til at stoppe sikkert i tilfælde af en nødsituation.

Hvad betyder de forskellige lamper?

I bilens instrumentbræt findes der mange forskellige lamper. Nogle kender du måske allerede og nogle har du nok aldrig set være tændt. Men hvad betyder det egentlig, når lampen lyser?

Sikkerhedsselen

Hvis lampen med sikkerhedsselen lyser i din bils instrumentbræt, er forklaringen ret ligetil. En eller flere passagerer har ikke spændt deres sikkerhedsseler. Lampen slukker, når alle passagerer er fastspændt korrekt.

Airbag

Når airbag lampen lyser, er der en fejl i airbagsystemet. Men i visse tilfælde kan lampen også lyse, hvis du har installeret et barnesæde på forsædet. For at sikre, at airbagsystemet fungerer korrekt, anbefales det at du kontakter dit værksted efterfølgende.

Håndbremsen

Håndbremselampen med et P-symbol lyser i instrumentbrættet, hvis du glemmer at løsne håndbremsen. Dette kan medføre en brændt lugt. Men det lysende symbol kan også indikere, at håndbremsen ikke længere fungerer korrekt.

Bremser

Når advarselslampen med et udråbstegn tænder, har bilens sensorer registreret, at der er opstået et problem med bremserne. Det kan f.eks. være at der er lavt bremsevæskeniveau eller at bremserne er slidte.

olielampe i bil lyser
EPS

ESP-lampen lyser, når bilens elektroniske stabiliseringsprogram aktiveres, det sker typisk på våde eller glatte veje. Når lampen er tændt, bør du undgå hårde opbremsninger og i stedet sætte farten ned.

ABS

ABS-lampen lyser, når der er en fejl på bilens anti-blockerings-bremser (ABS). Det kan dog også skyldes en fejl i ESP-funktionen. Selvom bremsesystemet ofte stadig fungerer, er det bedst at få bilen tjekket på værksted.

Olie

En advarselslampe med et oliesymbol lyser, når bilen mangler olie. Ignoreres dette, kan det føre til alvorlige motorproblemer. Sørg for at tilføje olie, hvis lampen lyser

Dæk

Hvis du ser en lampe med et udråbstegn i en hestesko, er det en indikator for, at der er forkert dæktryk eller en punktering. Du skal derfor sørge for at få kontroller dæktrykket og få det justeret for at undgå unødigt slid på dækket.

Kølervæske

Kølervæskesymbolet lyser, når bilen mangler kølervæske eller når motortemperaturen er for høj. Tjek kølervæskeniveauet i motorrummet for at sikre korrekt kølevæskestand.

Batteri

Batterilampen lyser, når batteriet er afladt, eller når der er problemer med strømforsyningen. Ignoreres dette, kan det resultere i startproblemer. Få derfor bilen tjekket på værksted.

Motor

Motorlampen lyser, når der er en fejl med motoren. Når denne lampe lyser, er det vigtigt at få bilen tjekket på værksted eller tilkalde autohjælp for at undgå yderligere skader.

At ignorere advarselslamper kan føre til alvorlige skader på køretøjet og udgøre en risiko for førerens og passagerernes sikkerhed. Derfor er det vigtigt at reagere proaktivt på advarselslamper og tage de nødvendige skridt for at sikre, at bilen forbliver i sikker.

bilsyn i synshal

Få tjekket bilen inden næste syn

Som medlem af FDM kan du benytte dig af de kontrolfordele, der er en del af dit medlemskab. Her kan du, når du vil, få foretaget rustkontrol, bremse- og dækkontrol, lygte- og batterikontrol, reparationskontrol og reparation af stenslag.

Er du ikke medlem af FDM?

Bliv medlem i dag

Hvad betyder farven på advarselslampen?

Når der opstår problemer med køretøjet, vil advarselslamperne i bilen oftest lyse med forskellige farver. Oftest vil der være tale om: rød, gul, grøn eller blå. Det er lampens farve, der afgør, hvor vigtig fejlen er.


Hvad betyder en rød advarselslampe?

Når du ser en rød advarselslampe lyse op på instrumentbrættet, betyder det, at der er en alvorlig fejl i din bil. Det er derfor vigtigt at reagere hurtigt.

Stop bilen straks og vent med at køre videre, indtil fejlen er blevet løst, og lampen er slukket. Hvis du ignorerer advarslen og fortsætter med at køre, kan det forværre problemet og skade bilen.

I denne situation er det bedst at kontakte dit værksted eller ringe efter autohjælp for at få professionel assistance.

Det er vigtigt at handle hurtigt for at undgå yderligere skader på bilen og for at sikre din egen og andres sikkerhed på vejen.

gule advarselslamper i bil

Hvad betyder en gul advarselslampe?

En gul advarselslampe betyder, at der en mindre alvorlig fejl – men stadig en fejl. Det kan f.eks. være, at en gul motorlampe lyser.

Du kan godt køre videre, men hvis ikke du reagerer på det, kan det føre til flere og større fejl. Når du opdager en gul lampe i instrumentbrættet, indikerer det derfor, at en handling er påkrævet. Du bør i denne situation enten undersøge fejlen i bilens instruktionsbog eller kontakte dit værksted, så du kan få styr på netop hvorfor en gul motorlampe lyser.

Hvad betyder de grønne og blå advarselslampe?

Når en grøn eller blå advarselslampe lyser på instrumentbrættet, betyder det, at der ikke er nogen umiddelbar fare. De er derimod nærmere en slags information til føreren om, at noget er blevet aktiveret.

Et eksempel kan være i en bil med automatgear, hvor en grøn lampe måske indikerer, at du skal træde på bremsen og sætte gearvælgeren i "P" (Park), før du fjerner nøglen fra tændingslåsen. De grønne lamper er derfor i højere grad informative end de er en egentlig advarsel.

Et eksempel på en blå lampe, kunne være i forbindelse med aktiveringen af bilens fjernlys. Når føreren aktiverer fjernlyset, vil den blå advarselslampe typisk lyse på instrumentbrættet for at indikere, at fjernlyset er i brug. Dette hjælper føreren med at være opmærksom på, hvornår fjernlyset er aktiveret, hvilket er særligt nyttigt for at undgå at blænde modkørende trafikanter. Det er vigtigt at huske at deaktivere fjernlyset, når det ikke længere er nødvendigt, især når man nærmer sig andre køretøjer, da det kan forårsage blænding og potentielt farlige situationer på vejen.

Det kan være nyttigt at læse mere om de specifikke funktioner i din bil for at forstå, hvad de forskellige grønne lamper betyder, så du kan genkende dem og bruge dem korrekt og sikkert under kørslen.

emissionstest på bil i testcenter

Andre fejl og gener

En anden ting, der har betydning for hvorvidt en bil kan bestå et syn, er bilens emissionsudledning. Når en bil ikke opfylder de nødvendige emissionsstandarder, kan den risikere at dumpe til syn på grund af overforurening.

Emissioner refererer til de gasser og partikler, som køretøjet udstøder. Overskrider disse de tilladte grænseværdier, kan det have alvorlige konsekvenser for miljøet og menneskers sundhed – det bliver derfor også bemærket i synsrapporten, hvis forureningen er større end tilladt.

En af de primære årsager til overforurening er en ineffektiv forbrændingsproces i motoren. Dette kan skyldes en række forskellige faktorer, herunder en dårligt vedligeholdt motor, defekte udstødningskomponenter, eller brug af lavkvalitetsbrændstof. 

Vedligehold bilens motor

Derudover kan ældre biler eller køretøjer uden korrekt emissionskontrolsystem også have en øget risiko for at overskride emissionsgrænserne.

For at undgå at dumpe til syn, grundet overforurening, er det vigtigt at vedligeholde bilens motor regelmæssigt, sikre, at udstødningssystemet er intakt, og anvende høj-kvalitets-brændstof. Ved at reducere bilens emissionsniveau bidrager man ikke kun til en renere luftkvalitet, men sikrer også, at køretøjet overholder lovgivningens krav og forbliver sikker og miljøvenlig at køre.

Bliv klogere på din egen bil

Vil du blive klogere på, hvordan din bil fungerer samt opnå mere viden om, hvilke udfordringer bilen er disponeret for i fremtiden, kan du overvære et bilsyn hos FDM.

Når din bil synes hos os, kan du nyde en kop kaffe, mens du venter. Du er også velkommen til at overvære synet, mens vores synsassistent gennemgår din bil fra A-Z. Her kan du selv stille spørgsmål, men du kan også blive klogere på din egen bil, mens synsassistenten går bilen igennem og fortæller dig mere om, hvordan det står til med din bil.

Måske går bilen fint igennem synet, men der kan være begyndende problematikker, som synsassistenten kan sætte dig ind i, og som du derfor lettere kan tage i opløbet.

Læs mere om FDM bilsyn