Undersøgelse afslører: Denne biltype er billigst at eje

Det kan være svært at vælge bil lige nu: Skal det være en benzin- eller dieselbil? Eller skal du vælge en hybrid, plugin-hybrid eller en elbil? Få hjælp til beslutningen. Undersøgelse viser, hvilken biltype som er billigst at eje.

Der er mange overvejelser, man bør gøre før man vælger bil. Biløkonomien er afgørende for mange bilister.
Bilist

Det er fortsat billigst at køre elektrisk. Det viser en undersøgelse fra FDM, efter de nye bilafgifter er blevet vedtaget i vinteren 2021. På en bil i mellemklassen sparer du cirka 1.000 kr. om måneden, hvis du vælger el frem for benzin, når du køber bil. 

Som i FDMs årlige bilbudget, der blev bragt i Motor 1/2021, tager vi udgangspunkt i et ejerskab over fem år og 100.000 km, og her viser elbilen sig især billig på de km-afhængige udgifter. Det er især udgifterne til strøm frem for benzin og diesel samt serviceomkostningerne, der er markant lavere. 

Herunder er beregningerne eksemplificeret ved fem konkrete biler, men vi har også beregnet på flere bilmodeller, og trenden er den samme. Jo mere elektrisk, desto billigere.  

Vær opmærksom på, at denne undersøgelse er udarbejdet i foråret 2021, og at meget ændrer sig på netop dette område.

Ønsker du at kende dit bilbudget, så kan du med fordel bruge FDMs opdaterede bilbudget-beregner:

Prøv beregner

Skal jeg vælge en benzinbil?

Når vi ser på biler i mellemklassen, så er benzinbilen den dyreste, hvis du kører 20.000 km om året. Det skyldes især brændstofudgifterne, men til dels også værditabet. Benzinbilen er god for mange bilister, dels fordi benzinmotoren ikke er så følsom over for korte ture, dels fordi mange nye benzinbiler faktisk kører ret langt på literen. I de mindre bilklasser bliver benzinbilen økonomisk mere attraktiv, mens den fortsat ikke er attraktiv blandt dyre biler ud fra et økonomisk synspunkt. Benzinbiler med mildhybrid-teknik bliver løbende introduceret på markedet, og det betyder, at du får en hurtigere start af motoren og en anelse hjælp til fremdrift. 

Dieselbilen er god for de bilister, der kører mange kilometer til hverdag.
Dieselbilen er god for de bilister, der kører mange kilometer til hverdag. 

Skal jeg vælge en dieselbil?

Dieselbilens store force er lange ture, og især hvis du kører dem hver dag. En dieselbil skal køre mindst to gange 30 minutter til hverdag, hvor du ikke holder i kø undervejs. Du skal derfor ikke vælge diesel, hvis du har mange korte ture, for det kan teknikken ikke klare. Med udgangspunkt i 20.000 km om året er den billigere end benzinbilen, og det er især på de kilometer-afhængige udgifter, at du sparer penge. Der findes flere dieselbiler med mildhybrid-teknik, hvor du får en hurtigere start af motoren og en anelse hjælp til fremdrift. Dieselmotorens karakteristik egner sig især til de bilister, der ofte kører med noget tungt på anhængertrækket, såsom en campingvogn, hestetrailer eller en tung trailer. 

Læs også: Hvornår kan du vælge diesel?

Skal jeg vælge en hybridbil?

Hybridbilen er den første biltype, hvor du får en større grad af elektrificering. Det vil sige, at elmotoren kan drive bilen alene over kortere distancer. Typisk omkring 1-3 km, når batteriet er ladet helt op. Den kan kun lade under kørslen, og kan altså ikke lades op via et stik, så bilen kører alene på brændstof. Derfor vil den køre længst på literen i byen og på landevejene og knapt så langt på literen på motorvejen. Økonomisk ligger den sig mellem de traditionelle benzin- og dieselbiler og de opladelige plugin-hybrider og elbiler. Der er ikke et stort udvalg af hybridbiler, de er mest udbredte blandt asiatiske bilmærker, men der kommer løbende flere til. 

Bilvalg handler ikke kun om økonomi, bilen skal også kunne løse dine daglige transportbehov.
Bilvalg handler ikke kun om økonomi, bilen skal også kunne løse dine daglige transportbehov.

Skal jeg vælge en plugin-hybrid?

Med plugin-hybriden har du mulighed for at køre udelukkende på strøm til hverdag, hvis du ikke har for langt på arbejde. Typisk er rækkevidden på el 30-50 km, dog lidt kortere om vinteren. Enkelte biler kan ikke varme kabinen op, uden at motoren er tændt, så tjek FDMs biltest, før du vælger model. Vi har regnet med, at du ud af de 20.000 km, du kører om året, kører de 12.000 km på strøm alene. Det svarer til 60 procents kørsel på el. Kan du øge den andel, vil plugin-hybriden blive endnu billigere, da det generelt er billigere at køre på strøm end på benzin eller diesel. Plugin-hybriden taber på et punkt i forhold til de andre motortyper: serviceomkostningerne. Almindeligvis er serviceintervallerne kortere, og serviceeftersynet er mere omfattende end for traditionelle brændstofbiler. Med de nye afgifter fra 2021 er mange luksus plugin-hybrider faldet så meget i pris, at denne biltype er blevet meget populær. 

Skal jeg vælge en elbil?

Elbiler er en revolution. Ikke bare fordi det er en anden energikilde, men fordi hele økonomien omkring bilen bliver vendt på hovedet. Bilerne er fortsat dyre at producere, men fordi elbiler op til 500.000 kr. ikke pålægges afgift i Danmark, så bliver du ikke ramt af det som bilkøber. Derimod kommer du til at spare store summer på energi og service. Bilen i regneeksemplet sælges eksempelvis inklusive fem års service- og reparationsaftale. Andre elbiler har også lave priser på serviceaftaler, ligesom erfaringerne fra Tesla-ejere tyder på meget lave serviceomkostninger. Dertil vil bilerne også med en stigende grad af elektrificering blive mere attraktive som brugte, når du skal sælge dem igen. Elbilernes største udfordring er rækkevidde og ladehastighed, her kan du læse FDMs test af elbiler for at se, hvor gode de enkelte modeller er. Små elbiler har reelt ret kort rækkevidde, mens bilen, vi har beregnet på her, har en motorvejsrækkevidde på godt 300 km og hurtig ladehastighed. Har man et større kørselsbehov end 20.000 km om året, skal man vælge en elbil med en WLTP-rækkevidde på over 500 km, der samtidig i praksis hurtigt kan lade batteriet op igen.

Læs også: Er du klar til elbil?

Er du stadig i tvivl om, hvilken motor der skal være i din næste bil?

Få FDM rådgivning

Bilbudget for fem motortyper

  Diesel Benzin Hybrid Plugin-hybrid Elbil
Bilmodel Kia Ceed 1.6 D Comfort aut. Skoda Octavia 1,5 eTSI Style aut. Toyota Corolla 1.8 Hybrid H3 aut.  Kia XCeed PHEV Upgrade VW ID.3 Style
Pris, kr.  299.000 318.995 300.890 293.749 339.995
Km-afhængige udgifter (A), kr./år 18.798 22.350 18.930 19.568 11.959
Faste udgifter (B), kr./år 12.486 10.056 10.197 9.656 10.283
Kapitalomkostninger (C), kr./år 34.825 37.091 34.751 33.927 35.489
Omkostninger i alt (A+B+C), kr./år 66.108 69.497 63.879 63.151 57.731
Omkostninger i alt (A+B+C), kr./km 3,31 3,47 3,19 3,16 2,89

*Forudsætninger: 20.000 km pr. år over fem år. Værditab beregnet af Bilpriser.dk. Forsikring: FDM Forsikring (elitebilist) med selvrisiko på 3.603 kr., Alder 40 år bosiddende i Hillerød. Øvrige poster som Motors bilbudget 2021. El- og plugin-hybrid-beregningerne indeholder ikke udgifter til etablering af ladestander. Månedligt strømabonnement til elbilen på 749 kroner. Alle biler har automatgear. Beregningerne er foretaget i februar 2021.

Sådan er bilbudgettet sat sammen

Bilbudgettet er beregnet over fem år og 100.000 km. Vi har alle udgifter i forbindelse med bilejerskabet, og derfor kan tallene ikke sammenlignes med det månedlige leasingydelser, du ser i reklamerne. 

Hvad er km-afhængige udgifter?

Her tager vi udgangspunkt i de udgifter, der relaterer sig til, hvor langt du kører. Det vil sige brændstof/strøm, dæk og serviceomkostninger. Brændstoffet tager vi udgangspunkt i bilens angivne forbrug samt faste priser for benzin/diesel. For plugin-hybriden har vi beregnet ud fra, at man tegner et abonnement på strøm i forbindelse med køb af bilen, og at man kører 60 pct. på strøm. Elbilen er også beregnet med et elabonnement i forbindelse med køb. Det kan gøres billigere med serviceaftale på eller leasing af ladeboks, men med abonnementet er vi sikre på, at al evt. offentlig ladning er med i prisen. Dækudgifterne er beregnet ud fra konkrete dækstørrelser, og hvor mange kilometer man kører. I forhold til service tager vi udgangspunkt i en service- og reparationsaftale.  

Hvad er faste udgifter?

Ejerafgiften, forsikring og diverse omkostninger hører ind under de faste udgifter. Ejerafgiften er lavere jo mere elektrisk bilen er, og dieselbilerne er generelt dyrere i ejerafgift. Forsikringen er stort set den samme for alle motortyper, dog kan forsikringsprisen godt afhænge af, hvor langt du kører til hverdag. Vores beregninger tager udgangspunkt i 20.000 km om året. Diverse omkostninger er sat til 4.500 kr. og dækker udgift til bilvask, parkering, FDM og andet. 

Hvad er kapitalomkostninger?

Det mest uhåndgribelige, men også den største post er kapitalomkostningerne. De udgør godt halvdelen af det samlede bilbudget, og den sværeste post at fastsætte er værditabet. Her tager vi udgangspunkt i Bilpriser.dk's vurdering over fem år og 100.000 km. De har en meget præcis algoritme, der forudsiger værditabet. Generelt ligger værditabet mellem 50 og 55 pct. på de mest populære modeller, og her er værditabet generelt lavest for elbilerne. Ud over værditabet indeholder kapitalomkostningerne også rentebyrde. Rentebyrden dækker over den forrentning, man kunne have fået, hvis man ikke havde placeret sine penge i en ny bil. Den rente har gennem tiderne været høj, men er i dag tæt på ingenting. Rentebyrden er i vores beregninger sat til 1 procent efter skat.