Et stigende antal biler kan gå ind under betegnelsen ”connected car”. Frit oversat betyder "connected car", at der er tale om en "forbundet bil".
Lidt simplificeret betyder det, at der i bilen er en computer, som via internettet sender informationer fra bilen til enheder og tjenester uden for bilen. Informationerne sendes automatisk og ofte uden reel og oplyst accept fra bilejeren.
Bilens computer opsamler konstant informationer om f.eks. din kørsel og bilens tilstand. Disse informationer kan lagres i bilens computer, så de kan hentes ved lejlighed. Det kunne være, når du har bilen på værksted.
Men en del informationer kan sendes uden din viden til tjenester og enheder uden for bilen. Bilfabrikkerne får f.eks. automatisk informationer om, hvordan du kører bilen (normal, sport, eco), hvor mange køreture du har inden for forskellige km-intervaller (kørselsmønster), og hvor ofte sædet justeres (skift mellem førere).
FDM har sammen med de europæiske bilklubber via FIA undersøgt, hvad der sendes af oplysninger fra en tilfældigt udvalgt bil med konventionelt brændstof og en tilsvarende elektrisk bil.
Fra en dieselbil blev der bl.a. sendt følgende oplysninger:
- Km-stand og maksimalt omdrejningstal pr. tur
- Antal køreture: 0-5 km, 5-20 km, 20-100 km, over 100 km
- Oplysninger om anvendt køreprogram (normal, sport, eco)
- Oplysninger om anvendelse af lys på bilen
- Oplysninger om, hvor ofte sædet justeres (skift mellem førere)
- Oplysninger om, hvilken musikkilde der benyttes (CD, radio etc.)
- Oplysninger om antal gange, sikkerhedsselerne har været strammet op automatisk (fortæller om kørselsmønster)
Fra en opladningshybrid blev der ud over ovenstående informationer bl.a. også sendt følgende oplysninger:
- Komplet liste over lagrede fejlkoder
- Status på højvoltsbatteri
- Oversigt over offentlig transport (tog, bus etc.) ved p-plads
- Data på brug af benzinmotor
- Antal og type af opladninger samt tilhørende km-tal
- Liste over de seneste 16 ladestationer
- Liste over de seneste 100 parkeringssteder
Hvad kan fordelene være?
En del af de informationer, der opsamles, kan med fordel bruges, når bilen f.eks. er til service eller reparation.
Værksteder kan via bilens computer blive klogere på, hvad der eventuelt kan være problemet med bilen. Desuden kan informationer også sendes til bilen, således at et stykke software kan opdateres, uden du skal på værksted med bilen. Det gælder især for elbiler.
Hvad er udfordringen?
Nogle af de helt store udfordringer er, at det i dag ikke er offentligt kendt, hvilke oplysninger der opsamles, og hvad der sker med oplysningerne. Desuden mener bilfabrikken, at det er dem, der ejer oplysningerne og ikke dig som bilejer.
Informationer om din kørsel kan bruges til din fordel, men oplysningerne kan også bruges mod dig. Hvis en bilfabrik vurderer, at du ikke har kørt bilen efter deres forskrifter, kan du måske risikere, at de pludselig ikke vil udbedre fejl og skader på bilen og måske stille spørgsmålstegn ved bilens garanti.
Læs mere: Sådan fungerer garanti og reklamation
I dag er der heller ikke en lovgivning, der sikrer dig tilstrækkeligt mod, at dine oplysninger deles med tredjepart. Du kan altså risikere, at udenforstående i en eller anden grad kan få oplysninger om din færden. Hvorfor skal en bilfabrik f.eks. have informationer om de seneste 100 steder, du har parkeret bilen?
Hvem ejer bilens data?
I dag er det bilfabrikkerne, der har alle oplysninger om din bil. Det er FDMs klare holdning, at de informationerne, der opsamles i bilen, skal tilhøre bilens ejer. Det er så op til bilejeren at give tilladelse til, at værksteder og andre må få adgang til informationerne.
FDM arbejder sammen med sine søsterklubber i Europa på, at der kommer en lovgivning på området og en øget forbrugerbeskyttelse.
Brug for at kende dit batteris tilstand?
Som medlem af FDM kan du få testet højvoltbatteriet på din elbil eller plugin-hybrid med Aviloo Batteritest, og du kan få kendskab til dit batteris tilstand – f.eks. i forbindelse med køb eller salg af bil.