Opladning af elbil på farten: 5 grunde til det går galt

En af elbilistens største frustrationer er at komme frem til en ladestander, der ikke virker. Her er fem af de mest almindelige problemer med ladere – og tips til hvordan du kommer videre.

Ladestation med flere forskellige ladestik.
Viden

Illustration

Hvad gør du, hvis laderen er optaget?

Du har tjekket din lade-app og glædet dig over at se, at den lader, du er på vej imod, er ledig. Men når du kommer frem, så står der alligevel en bil og lader foran standeren, og du er henvist til at afvente din tur. Træls, når du nu lige havde sat næsen op – og lagt tidsplanen – efter at komme direkte til truget.

Selvom en lader ser ud til at være fri på en lade-app, så kan den i praksis godt være optaget. Det gælder eksempelvis for den del af hurtig- og lynladere, der har en kombination af ChaDeMo- og CCS-kombo-stik. Her kan især hurtigladerne ofte kun lade på ét stik ad gangen. Dermed kan du komme frem til en ladestander, som ser ledig ud i din lade-app, men som reelt er optaget af opladning på et andet stik.

Illustration 

Det kan jo også være, at du blot er blevet slået på målstregen af en anden elbilist, der er kommet frem til standeren ganske kort tid før dig. I appsene kan du ikke se, om en anden elbilist er på vej til samme lader, og da du ikke kan forudbestille en lader, så risikerer du, at laderen når at blive optaget, før du kommer frem.

Sådan løser du problemet

I situationen er der ikke meget andet at gøre end at slå tålmodigheden til og tage plads i køen. Din bedste mulighed for at undgå problemet er at have adgang til flere ladeudbydere, så du kan ”spille på flere heste” og køre over til en anden lader, der er fri, hvis der skulle være sådan en i nærheden.

    

 

Illustration

Hvad gør du, hvis laderen er i uorden?

Svesken på disken: Der kan faktisk være en hel del forskelligt i vejen med sådan en ladestander. Nogle ting kan du selv løse på et kort øjeblik, nogle ting kræver et opkald til service og lidt tålmodighed, og så er der også de situationer, der kræver en fagmand på stedet – og at du lægger en helt ny (tids-)plan.

 

1 | Det helt simple problem

Nogle elbilister vælger at afbryde ladningen ved at trykke på nødstop-knappen. Det er især hurtigladerne, der bliver stoppet på denne lidt abrupte måde. Er laderen senest stoppet med brug af nødstop, så virker den ikke, når du kommer frem og skal lade på den.

Sådan løser du problemet

Det er heldigvis et problem, der er ordnet i et snuptag. Vrid blot nødstop-knappen til enten højre eller venstre, så virker laderen igen.

 

2 | Opladningen stopper uden grund

Nogle gange stopper opladningen helt umotiveret og uden særlig grund.

Sådan løser du problemet

Prøv blot at starte opladningen igen. Ofte forløber opladningen problemfrit i anden omgang – og du har sparet at bruge tid på at ringe til service og afvente genstart af laderen. 

 

3 | Problemer, der kræver et opkald

I mange tilfælde, hvor laderen er i uorden og enten ikke vil starte opladning eller lader med nedsat effekt, kan et opkald til ladeoperatørens kundeservice få laderen til at virke igen. Ladeoperatøren kan nemlig genstarte ladestanderen, og det kan afhjælpe en del tekniske problemer.

Sådan løser du problemet

Det kan i praksis være en udfordring at finde nummeret til service – det står ofte med ganske lille skrift og ikke nødvendigvis i almindelig øjenhøjde. Søg, og du skal finde.

 

4 | Problemer, der kræver en tekniker

Bliver du mødt med beskeder såsom ”Laderen venter på tilgængelig strøm” eller ”Laderen kan ikke få kontakt til serveren”, så skal du forvente, at det nok kommer til at tage en rum tid at fikse laderen. Disse problemer kan som oftest ikke ordnes på distancen, men kræver en mand på stedet.

Det samme gør sig gældende, hvis ladestikkene har fysiske defekter, der gør, at de ikke vil sidde ordentligt fast i bilens stik. Det er også en type fejl, der kræver fagmand og eventuelle reservedele at udbedre. 

Sådan løser du problemet

I praksis vil det typisk være sådan en situation, hvor du skal se dig om efter en alternativ ladestander. Med mindre du naturligvis har al tid i verden og er nysgerrig på at se en ladestander blive serviceret/repareret.  

 

Ekstra: Hvad kan være årsag til langsom opladning? 

Hvis du oplever, at bilen ikke lader så hurtigt, som du kunne forvente, så kan det være et problem på den specifikke lader. Prøv derfor først at flytte bilen over på en anden lader på samme ladestation. Langsommeligheden kan også skyldes, at alle ladere er i brug, og den tilgængelige strøm fordeles mellem de biler, der lader. Langsom opladning kan også skyldes, at bilens batteri ikke har de rette betingelser. Batteriet skal helst være på cirka 10 pct. og hverken være for varmt eller for koldt for at lade så hurtigt som muligt.

 

   

Illustration

Hvad gør du, hvis betalingen giver problemer?

Nogle gange er det i betalingsprocessen, at opladningen går i fisk. Der kan være flere årsager til, at det driller med betalingen. Det kan være, fordi dit betalingskort er udløbet, det kan være et spørgsmål om manglende internetforbindelse, eller måske er din betalingsbrik ikke ”gældende mønt” på den pågældende ladestander.

 

1 | Betalingskort-bøvl

Er dit betalingskort udløbet, eller har du skiftet bank, så vil du opdage, at opladningen starter ganske kort for derefter at stoppe igen. Opladningen stopper i det øjeblik, systemet har registreret, at det ikke kan trække penge på dit betalingskort. Denne fejl kan både opleves, hvis du oplader med en brik, eller hvis du oplader via en app på mobilen.

Sådan løser du problemet

Løsningen er heldigvis ofte let: Det er blot at indtaste dit nye betalingskort, og så kan ladningen gennemføres. Ofte kan betalingskortene opdateres via en app, men i enkelte tilfælde skal det ske via en hjemmeside. 

 

2 | Manglende internet

Betaler du for opladning via en app på mobilen eller via en online betalingsløsning, så kræver det, at du har internetadgang med mobilen. Har din mobil ikke netforbindelse, så kan du ikke lade din elbil. 

Sådan løser du problemet

Start med at sætte mobilen i flytilstand, og deaktiver flytilstand igen, så starter mobilen med at søge efter netværk. Virker det ikke, kan du genstarte mobilen. Virker det heller ikke, kan du gå ind i indstillingerne og acceptere, at mobilen får adgang til andre netværk end din mobiludbyders. 

 

3 | Brikken bliver afvist

Hvis du forgæves forsøger at starte opladningen med en brik, så kan problemet være, at den brik, du bruger, ikke kan bruges til at betale ved den pågældende ladestation. Roaming – hvor du bruger din egen udbyders betalingsmiddel på en anden udbyders ladestander – fungerer ikke optimalt endnu, så ladebrikker kan ikke bruges på tværs af udbyderne.

Sådan løser du problemet

Du kan med fordel have en ladebrik fra eksempelvis Plugsurfing eller Spirii liggende i bilen, så du altid har en backup-løsning i baghånden, hvis din brik ikke kan anvendes. Denne backup-løsning er også handy, hvis problemet er, at din mobiltelefon fejler.

   

 

Illustration

Hvad gør du, hvis bil og lader ikke får kontakt?

Før opladningen kan starte, så skal styreenhederne i bilen og på laderen have kontakt. Hvis der opstår en fejl, mens de er i gang med at lave et såkaldt ”håndtryk”, så fejler opladningen. Der skal være forbindelse, før ladningen går i gang.

Sådan løser du problemet

Nogle gange er den nemmeste løsning bare at begynde forfra. Det her er en af de situationer. Afbryd ladningen, sæt ladekablet tilbage i laderen, og start opladningen forfra. 

 

Ekstra: Hvordan hjælper man bilen og laderen til at "give håndtryk"?

Kommunikationen mellem styreenhederne foregår via to ben i stikket. Vil du optimere kontakten, så sørg for at placere ladekablets stik lige i midten af i bilens stik. Når stikket låses fast i bilen, og ladningen starter, kan du slippe det tunge kabel.

Bemærk, dette tip gælder ved hurtig- og lynladning.

 

 

Illustration

Hvad gør du, hvis laderen er svært tilgængelig?

Elbilerne har ladestikket placeret forskellige steder, og derfor passer hurtig- og lynladernes placering ikke lige godt til alle elbiler. De tykke og tunge ladekabler er ikke særligt lange, og derfor kan du ikke ligesom med en benzinslange trække kablet over til den modsatte side af bilen, men kun lade, hvis du holder med bilens stik tæt på ladestanderen.

Nogle steder er laderne placeret på siden af båsen til bilen. Det er den mest fleksible løsning, dog skal nogle elbiler her bakkes ind, og det er ofte på steder, hvor der ikke er meget plads.

Mange steder står laderne på skråparkeringer foran bilen, hvilket betyder, at nogle elbilister skal bakke ind på den skrå led. Ikke optimalt på en ensrettet og befærdet p-plads langs motorvejene.

Sådan løser du problemet

Der er ikke andet for end at slå koldt vand i blodet og forsøge at finde en god og lovlig måde at parkere foran standeren på, hvor ladekablet kan nå.

Din bedste mulighed for at undgå problemet er at have adgang til flere ladeudbydere. Så kan du vælge at køre over til den lader, der er lettest for dig at komme til, hvis du er på en ladestation med flere muligheder.

 

Illustration   

På fdm.dk finder du mange artikler om elbiler, opladning og meget mere, både til dig, der kører elbil til hverdag, og til dig, der overvejer, om din næste bil, skal være en elbil.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler. Kontakt rådgivningen