Der står mange nyttige informationer på siden af et dæk ud over størrelsen. Ved første øjekast kan det virke svært at gennemskue de enkelte informationer, men her får du hjælp til at tyde, hvad de forskellige tal og betegnelser dækker over.
Er et dæk mærket "165/45 R13 82 T", betyder det:
-
165 = 165 mm bredt
-
45 = dækprofil, dæksidens højde som procent af dækkets bredde
-
R = radialdæk
-
13 = passer på en 13 tommer fælg
-
82 = dækket har et belastningsindeks på 82, der svarer til, at dækket må bære maksimalt 475 kg.
-
T = er godkendt til 190 km/t
Hvis der ikke står noget tal mellem 165 og R, betyder det, at et dæk er en standardprofil (80-profil). Andre profilstørrelser markeres altid med en skråstreg efter bredden, for eksempel 165/70, hvor 70 er et udtryk for dæksidens højde i procent af bredden. For dæk til campingvogne og trailere gælder, at dækket må belastes med 10 pct. mere, end det er godkendt til.
Hvilken hastighedskode skal dækket have?
Dækket skal have en hastighedskode, der svarer til de hastigheder, bilen maksimalt er typegodkendt til at køre med. Det er altså ikke tilstrækkeligt at købe L-mærkede dæk til max. 120 km/t, fordi fartgrænserne i Danmark nu engang er maksimalt 130 km/t.
Det er bilens topfart, der er afgørende. Kører du stærkere, end dækket er beregnet til, risikerer du, at dækket eksploderer. Det kan få alvorlige følger for dig selv og dine medtrafikanter.
Vinterdæk behøver ikke svare til den typegodkendte tophastighed, dog skal dækket minimum have hastighedskode Q.
Hvis vinterdækkenes hastighedskode ikke svarer til bilens tophastighed, skal der ved kørsel i Tyskland være en seddel eller mærkat i førerens synsfelt, der viser de monterede dæks maksimale hastighed. Denne seddel skal du selv lave og sætte i vinduet. Der er ikke særlige krav til udformningen.
Her er en oversigt over hastighedskoder med bogstavforkortelse og maksimal hastighed:
Bogstavkode | Maks. hastighed, km/t |
---|---|
P | 150 |
Q | 160 |
R | 170 |
S | 180 |
T | 190 |
U | 200 |
H | 210 |
V | 240 |
W | 270 |
Y | 300 |
Z | over 240 |
Hvordan aflæses datomærkning på dæk?
Hvornår et dæk er produceret, fremgår af et firecifret tal, der typisk står på siden af dækket i forbindelse med DOT-, ECE- eller EEC-mærkningen. De første to tal er ugenummeret, og de sidste tal angiver årstallet f.eks. 2522 = uge 25, år 2022.
Det er en god ide at spørge efter så nye dæk som muligt, når du køber dæk. Der er ingen regler for, hvor gammelt et dæk må være. Generelt bør de dog ikke bliver ældre end 10 år. Men det er især vigtigt at være opmærksom på, at et dæk ældes løbende, og dækkets egenskaber forringes gradvist med tiden. Dertil kommer, at den dækteknologiske udvikling løber stærk i løbet af 10 år.
Hvad betyder M+S mærkning og snefnugsymbol?
Hvis dækket har et M+S mærke samt bjerg- og snefnug symbolet på siden, er det et vinterdæk. Hvis der kun er M+S mærket kan der være tale om et helårsdæk. Et sommerdæk har ikke en egentlig mærkning på siden.
Læs mere: Hvornår kan du vælge helårdæk?
Video: Sådan læser du tal og symboler på dit dæk
Hvor finder du test af dæk?
Vi har samlet alle vores nyere dæktest i et søgemodul, hvor du kan søge efter dæk med de dimensioner, som du har brug for til din bil.
Her kan du se, hvor mange stjerner vi samlet set har givet dækket, og du kan læse testomtaler af dækkene, hvor dækkets præstationer i de enkelte deltest er beskrevet.
Hvornår er et dæk slidt ned?
Dækmønstret på bilen er af stor betydning for bilens opførsel på vejen, og særligt på en våd vejbane spiller dækmønstret en stor rolle.
Loven foreskriver en mønsterdybde på minimum 1,6 mm.
Til sammenligning kan det nævnes, at et nyt dæk har en mønsterdybde på mellem 5,5 og 8 mm afhængig af dæktype og dækfabrikat.
Alle nye dæk har en lille markering på siden "TWI" (TreadWearIndicator), som angiver, at en særlig slidmarkering (tværrib) er indlagt i mønstret ud for dette mærke.
Når dækket er nedslidt til 1,6 mm, ses tværribben, og dækket skal kasseres.
FDM anbefaler at et dæk skiftes, når dækmønstret er slidt ned til 3 mm. Herefter er dækkets egenskaber på våd vej stærkt begrænset, og sikkerheden dermed reduceret.
Hvis du skal køre på is- eller sneglatte veje, anbefaler FDM, at helårs- og vinterdæk har minimum 4 mm mønsterdybde. Det handler både om sikkerhed og fremkommelighed.
Bedste dæk forrest eller bagerst på bilen?
Hvis der er forskellig mønsterdybden i slidbanen på de forreste og bagerste dæk, eller hvis du kun anskaffer to nye dæk, melder spørgsmålet sig ofte: hvor skal dækkene med det bedste mønster monteres?
Når det er sikkerheden, der skal være i højsædet, handler det om, at dækkene kan overføre flest mulige bremsekræfter og sideføringskræfter til vejen. De mest kritiske manøvrer er baghjulsudskridning og akvaplaning på baghjulene. Det er derfor vigtigt, at baghjulene har bedst muligt greb i vejbanen. Det opnår du, når de bedste dæk er monteret på baghjulene. Det vil sige de dæk, der har mest slidmønster.
Har dæk et EU-mærke?
Dæk, der skal sælges inden for EU, skal være mærket med EU's sikkerheds- og miljømærke. Det er dog ikke præget ind i dækket, men vil kun fremgå af en påklistret label og i markedsføringsmateriale. Mærkning af dæk forholder sig til tre kriterier:
-
Energieffektivitet. Bedømmes ved at måle dækkets rullemodstand. Skala A til G
-
Opbremsning på vådt underlag. Hvert skalatrin svarer til en øget bremselængde på op til seks meter, når der bremses ned fra 80 km/t. Skala A til G
-
Støjniveau. Måles uden for bilen og opgives i dB. Symbolet er lydbølger.
Læs mere: Om dæklabel (eksternt link)
Video: Sådan skifter du hjul på bilen
Hvilke dæk skal bruges til campingvogne?
Oplysningerne på siden her gælder også i vid udstrækning dæk til campingvogne. Ved campingvogns dæk skal du dog yderligere sikre dig, at det såkaldte belastningsindeks er stort nok til at bære campingvognen inklusive last.
Som regel er der jo kun to hjul på en campingvogn. For dæk til campingvognen og trailere gælder, at dækket må belastes med 10 pct. mere end der et godkendt til. Dæk til campingvogne, der er Tempo-100 godkendt, må maksimalt være seks år gamle.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har stor viden om valg af dækKontakt rådgivningen