At dækkene på din bil passer til bilen, i god stand og er korrekt monteret, er afgørende for din bils sikkerhed. Men selv om et dæk ikke bliver slidt op, så kan det faktisk blive for gammelt. Overordnet set skal du holde øje med 3 ting i forhold til dine dæks alder:
- Er gummiet blevet mørt
- Dækkens mønsterdybde, de må ikke blive for slidt
- Synlige dækskader
Har dæk en udløbsdato?
Der er ingen regler for, hvor gammelt et dæk må være. Men som årene går ældes dæk, og deres egenskaber forringes.
Du kan tjekke dit dæks alder ved at se på det såkaldte DOT-mærke. Det viser, hvornår dækket er produceret. DOT-mærket er et firecifret tal, hvor de første to tal viser ugenummeret, og de sidste tal er årstallet, dækket er produceret i.
Tjek dit dæks alder
DOT-mærket er et firecifret tal, hvor de første to tal viser ugenummeret, og de sidste tal er årstallet, dækket er produceret i.
DOT-mærke eksempel: 2517 = uge 25, år 2017.
Hvis du har en påhængsvogn, der er Tempo 100-godkendt, skal du være opmærksom på, at dækkene her maks. må være 6 år gamle.
Lad ikke dækkene blive for slidte
Dine dæks mønster er afgørende for deres greb i vejen, derfor må de ikke blive for slidte. For nogle bilister vil deres dæk nå at blive slidt op, inden dækkene når at blive for gamle, mens de for andre vil nå at blive for gamle.
FDM anbefaler dækmønsteret er på minimum 3 mm, lovkravet er minimum 1,6 mm. Men skulle dine dæk ikke blive slidt ned, bør du ikke lade dem blive ældre end 10 år, da dækkets gummiblanding ændre karakter, og dækket dermed mister nogle af sine oprindelige egenskaber. Det er ikke nødvendigvis noget, du kan se med det blotte øje, selv om der i yderste tilfælde kan komme revner, men det har stor indflydelse på, hvad dækkene kan klare.
Læs også: Sådan opbevarer du dine dæk
Bed om de nyeste dæk
Dækkenes alder tæller fra deres produktionsdato og ikke fra den dag, du sætter dækkene på. Derfor skal du altid bede om at få de nyest producerede dæk, når du køber nye dæk. Sælgere vil ofte ligge inde med et restlager af dæk af ældre dato. Dem skal du som hovedregel undgå.
Der er ingen regler for, hvor gammelt et dæk må være.
Jo ældre et dæk er, når du køber det, jo større er risikoen for, at dækket er blevet opbevaret forkert, og det kan de tage skade af. Desuden udvikler dækteknologien sig løbende, så der kan altså være forskel på helt nye dæk og dæk, der er eksempelvis to eller tre år gamle.
Læs også: Forstå informationen på dæk
Hold øje med synlige skader
Selv om dine dæk ikke er slidt ned, kan de pådrage sig skader, som har indflydelse på sikkerheden. Det kan eksempelvis være stikskader, sprængninger i dækkets karkasse (dækkets skelet) og snitskader.
En snitskade kan ske, hvis du kører skarpt på en kantsten, kører ned i et hul eller hvis du kører over noget, der ligger på vejen. Når sådanne skader kommer på dækket, så påvirker det dækkets holdbarhed. Er der kommet en skade på dit dæk, og er du i tvivl om en skades omfang på dit dæk, så få dit dæk vurderet ved en ekspert, eksempelvis hos FDM.
Læs også: Sådan skifter du hjul på bilen
Overordnet set skal du:
- Altid bede om at få de nyest producerede dæk, når du køber nye
- Tjekke dækkenes DOT-mærke
- Løbende tjekke dybden på dækkenes dækmønster
- Holde øje med synlige skader
Skal du på en længere tur?
Er dine dæk ved at være slidte, og planlægger du eksempelvis en kør selv-ferie, er det en god idé at få dækkene skiftet, inden du kører afsted.
Dækkene er vigtige for bilens sikkerhed, og på lange ture er de hårdt belastet af tungt læs, høje temperaturer og høj hastighed. I værste tilfælde kan dækket ikke klare belastningen og springer, og så er der en alvorlig risiko for, at man kører galt.
Husk også altid at indstille dæktrykket til høj belastning. Du kan se, hvor højt, det skal være i bilens instruktionsbog.
God råd om dæk:
- Tjek dækmønster
- Tjek dæktryk
- Tjek for dækskader