FDMs dæktest er den mest komplette dæktest i Europa og gennemføres i et samarbejde mellem flere europæiske bilklubber. Testen løber over flere måneder, og budgettet er på mange mio. kr. Dæktestene er resultatet af adskillige måneders yderst omfattende arbejde på flere forskellige testanlæg i Europa. Her benyttes to biler, der er egnede til at teste de pågældende dækstørrelser.
Hvor og hvordan gennemføres test af dæk?
En stor del af testen gennemføres på Continentals testanlæg ved Hannover, men der gennemføres også laboratorietest, ligesom selve opmålingen af slidstyrken foregår ved kørsel på landevej med en lang række biler i konvoj.
For at kortlægge dækkenes egenskaber er testbilerne udstyret med fintfølende måleudstyr, der kan registrere testbilernes bremselængder, tværaccelerationer og sammenhæng mellem motoromdrejningstal og hastighed samt naturligvis hele tiden vise den aktuelle GPS-hastighed.
På testbanens højhastighedsområde testes dækkenes opførsel ved kørsel ligeud og ved vognbaneskift, og netop her afviges princippet om objektive målinger. Her er det i stedet de erfarne ADAC-testkøreres subjektive vurdering af dækkenes opførsel, der samstemmes og føres til protokol.
Der gennemføres derudover et objektivt testprogram for bremsning på tør og våd vej, ligesom dækkets evne til at modstå akvaplaning afprøves ved kørsel både på langs af en bane med syv mm vand og ved kørsel i en cirkel med fire mm vand.
Støjmålingen foregår ved at lade bilen rulle med slukket motor på asfalt og beton ved hastigheder mellem 80 og 30 km/t., og så måles støjniveauet ved vejkanten, ligesom det indvendige støjniveau vurderes subjektivt.
I laboratoriet måles dækkets rullemodstand som mål for det brændstofforbrug, dækket vil medføre, ligesom dækkets evne til at køre i lang tid med topfart også testes. Endelig måles slidstyrken, dels ved en test i en målebænk, dels ved en efterfølgende konvojkørsel, hvor en række biler monteret med nye dæk køres ca. 15.000 km lige efter hinanden. Hver dag skifter førerne mellem bilerne, og der foretages daglige opmålinger af dækmønsterets dybde. Forskellen på bedste og dårligste slidstyrke er ofte enormt, hvilket medfører samlede levetider, der kan variere med over 100%.
Vinder på tværs af grænser
Resultaterne samles i en fælles rapport, der munder ud i et samlet resultat for hvert dæk. Det er samme resultat, der offentliggøres i alle lande, sådan at det dæk, der vinder i Tyskland, også er det dæk, der vinder i Danmark. FDM har dog valgt at formidle resultaterne i form af en karakter på en skala fra én til seks stjerner, mens man i Tyskland anvender den tyske skolekarakter fra 1 til 5, hvor den laveste karakter er den bedste.
Dæktesten gennemføres to gange om året og bringes i bilklubbernes medlemsblade i Danmark, Tyskland, Østrig, Schweiz, Holland, Belgien og nogle østeuropæiske lande. I Sverige, Norge og Finland anvender de deres egen dæktest, da de dæk, der er med i denne centraleuropæiske test, adskiller sig fra dem, man kører med i vores nordiske nabolande.
Kan man stole på FDMs dæktest?
FDM får ind imellem henvendelser fra medlemmer og repræsentanter fra dækbranchen, hvor de spørger til troværdigheden af dæktesten. For eksempel undrer det nogle, at det ofte er premium producenterne, der klarer sig bedst. Der stilles ind i mellem også spørgsmål, om de dæk, der testes, er magen til dem, man som forbruger kan købe.
Dæktesten er et resultat af et stort internationalt samarbejde på tværs af bilklubber og forbrugerorganisationer, og alene de mange interessenter i testsamarbejdet borger for en høj kvalitet af dæktesten. For at understrege dette efterprøves test ved stikprøvekontrol, inden den endelige testrapport udarbejdes.
Konkret indkøber man anonymt udvalgte dæk blandt de, der klarede sig bedst og dårligst. Herefter gennemføres en større del af testene igen for at sikre, at resultatet stemmer overens med de oprindelige testresultater.
Har du brug for hjælp til hjulskift?
Som medlem af FDM kan du få rabat på hjulskift og opbevaring af hjul hos flere forskellige værksteder. Du får også rabat på nye dæk.