Selvfølgelig skal vinterdæk kunne klare sig godt på sne og isdækkede veje. Men herhjemme er der flest dage med våde eller fugtige veje og få plusgrader. Derfor er det her, det er vigtigst, at dækkene står godt fast, så man kan bremse og manøvrere. Desuden kører man i reglen også hurtigere under disse forhold end i egentligt vinterføre, hvor de fleste skruer lidt ned for farten.
Det er desværre netop egenskaberne på våd vej, der skiller de bedste dæk fra de ringeste i årets test af vinterdæk. Det virker faktisk, som om nogle vinterdæk slet ikke er udviklet til kørsel på våd vej, men alene sigter på kørsel på sne og is. Det giver nok mening nogle steder, men sjældent på danske veje.
De bedste dæk kommer fra de store og anerkendte dækproducenter, mens de dårligste er fra producenter, man næppe har hørt om før. I disse relativt små dækstørrelser er prisforskellen mellem de bedste og de dårligste dæk ofte så lille, at du lige så godt kan vælge dem, der passer bedst til dine kørselsbehov, i stedet for blot at fokusere på prisen.
Stor forskel på bremselængderne på våd vej
Vi har testet dækkenes bremseegenskaber på våd asfalt fra 80 km/t. til stilstand. I gruppen 185/65 R15 bremsede det bedste dæk på 36,9 meter, mens det dårligste dæk brugte hele 10,8 meter mere, før bilen stod stille.
Det betyder, at bilen med det dårligste dæk kørte med 39 km/t. der, hvor bilen med de bedste dæk holdt stille. Det kan selvsagt ende i et alvorligt sammenstød. De fleste vinterdæk formåede dog at levere flotte, korte bremselængder.
Levetid, miljø og støj tæller også med
Det er vinterdæk til populære danske biler, vi i år har testet. Der er to størrelser, og de mindste passer til biler som f.eks. VW Polo, mens de lidt større matcher nogle udgaver af Opel Astra, Peugeot 3008 og Mercedes-Benz A-klasse. Dermed er der god mulighed for at vælge de bedste dæk, når der skal vinterhjul på bilen, inden sne og frost sætter ind.
Begge dækstørrelser i årets test var det det helt nye vinterdæk TS 870 fra Continental, der løb med sejren sammen med Goodyear, Semperit og Dunlop. I begge størrelser var der i øvrigt også dækmærker, der havde så dårlige dæk, at vi direkte vil fraråde, at man køber dem.
Alle dæk er testet for, hvordan det klarer sig på tør vej, våd vej, på sne og på is, samt dækkenes støj og slidstyrke, og hvordan de påvirker bilens brændstofforbrug. Du kan herunder se resultatet af samtlige 18 målepunkter for hvert dæk. Er du blot interesseret i det hurtige overblik, så kan du "nøjes med" at se, hvor mange stjerner vi giver dækket – og læse vores korte testomtale.
Test af 185/65 R15 T
Herunder finder du resultatet af årets test af vinterdæk med dimensionerne 185/65 R15. Klik dig gennem testgalleriet og se resultater, omtaler og testdata på de i alt 16 testede dæk. Dækkene står i rækkefølge efter, hvor godt de har klaret sig i testen.
Test af 215/60 R16 H
Herunder finder du resultatet af årets test af vinterdæk med dimensionerne 215/60 R16. Klik dig gennem testgalleriet og se resultater, omtaler og testdata på de i alt 17 testede dæk. Dækkene står i rækkefølge efter, hvor godt de har klaret sig i testen.
Har vi ikke testet din dækstørrelse i denne omgang? Søg blandt alle vores dæktest fra de senere år, og se om du kan finde den dækstørrelse, du skal bruge til netop din bil.
Her kan du også få et godt råd til, hvad du kan gøre, hvis din dækstørrelse ikke er testet.
Læs mere: Søg i dæktest fra FDM
Har du brug for hjælp?
Som medlem kan du få rådgivning om valg af dæk til din bil og dine behov. Du kan også få kontrolleret bilens dæk. Desuden har du adgang til særlige rabatter på dæk og hjulskifte.