Afbalancering af hjul

Viden

Afbalancering af hjul skal som tommelfingerregel ske, når der monteres nye dæk og når et dæk er blevet lappet. Alternativt hvis rattet ryster.

Der bør altid afbalanceres hjul, når der er blevet monteret nye dæk og efter lapning af dæk
Fotograf:
Foto
FDM

Hjul, der er i ubalance, giver vibrationer i bilens rat og undervogn. Det giver på sigt et unødigt slid af dækkene og bilens øvrige undervognskomponenter. På længere strækninger kan føreren af bilen også blive generet af vibrationerne og blive mere træt under kørslen.

Nye dæk

Du bør altid få afbalanceret hjul, når der er blevet monteret nye dæk og efter lapning af dæk. Afbalanceringen af hjul bør desuden kontrolleres ved de første tegn på vibrationer.

Få hjulskifte hos FDM

Du bør altid få afbalanceret hjul, når der er blevet monteret nye dæk og efter lapning af dæk

Skift af hjul mellem vinter- og sommer 

Afbalancering af hjul ved skift mellem sommer/vinter og vice versa er som udgangspunkt ikke nødvendig, hvis der ikke har været oplevet vibrationer inden afmontering. I løbet af et dæks levetid vil det dog være fornuftigt at få fortaget en kontrolafbalancering, hvilket jo passende kan ske når hjulene alligevel er afmonterede.

Læs mere om vinterdæk og sommerdæk

Sporing af hjul

Sporing af hjul blandes ofte sammen med vibrationer eller rystelser i rattet. Sporing har dog intet med vibrationer eller rystelser at gøre, men derimod unormalt dækslid. Sporing har alene betydning for hjulenes stilling i forhold til hinanden.

Læs mere: Få styr på dit dæktryk

Læs mere: Sådan kan FDM hjælpe dig med dæk

Af