Audi Q5 set forfra
Biltest

Audi Q5 – plugin-hybriden er god til at køre på el

Den store Audi Q5 fås nu som plugin-hybrid, som fungerer ganske godt. Det er klart den bedste udgave af den komfortable og velkørende SUV.
Audi Q5 set bagfra

Motors vurdering

Audi Q5

62,5 km/l
Benzin/el
564.987 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Betjening
  • Bagagerum
  • Skiltegenkendelse
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + el. Batteri: 14,4 kWh
  • CO2 udledning
    38 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    450 Nm
  • Topfart
    239 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,1 sek.
  • Køreklar vægt
    2.150 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    465 liter
  • Officiel rækkevidde
    71 km

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,60 kr./km
  • Målt rækkevidde 60 km
Luk

Det er bestemt ikke alle plugin-hybrider, der fungerer lige godt, når man kører på el alene. Men lige præcis den disciplin mestrer Audi i den nye Q5, hvor en ret stor elmotor er bygget sammen med en firecylindret benzinmotor med turbo.

Når den kører på el alene, er der over 140 hk til rådighed, og her tillader motoren, at man kører på ren eldrift med hastigheder på op til 135 km/t.

Benzinmotoren yder op til 265 hk, men man kan ikke bare lægge de to ydelser sammen, for de optræder ikke på samme tidspunkt. Den maksimale samlede effekt er derfor maksimalt 299 hk, men det er så sandelig også nok til at få smilet frem.

Audi Q5 kabine
Førerpladsen er udformet i typisk Audi-stil med sorte materialer indrammet i sølv. Der er et digitalt instrumenthus, og der er separate betjeningsknapper til varme- og ventilationsanlægget.

Hvor langt kører Audi Q5 på el?

Energien til elmotoren kommer fra et litium-batteri på brutto 17,9 kWh, og netto 14,4 kWh. Ifølge fabrikken kan det omsættes til 71 km på el alene, men så langt nåede vi dog ikke.

Vi klarede under vores test at køre præcis 60 km med blandet kørsel, før benzinmotoren måtte i gang. Det er nu heller ikke dumt, og det bringer Audi Q5 op i en liga, hvor man faktisk godt kan indrette sig på kun at køre på el til hverdag, hvis ens kørselsbehov er indenfor denne ramme.

Når batteriet skal lades op igen, foregår det via to faser (7,4 kW), hvis man har en rigtig ladeboks til rådighed, og det giver en opladningstid på lige under to timer, og også det bringer Audi Q5 op i en liga for sig.

Når batteriet er tomt kører bilen ca. 14 km pr. liter, og det er ikke meget forskelligt fra konkurrenterne. Tallet viser, at det altid vil være en god ide at oplade bilen, men at bilen trods alt heller ikke er ekstra forbrugende ved normal kørsel uden strøm på bilen.

Audi Q5 instrumenthus
Instrumenthuset kan indstilles til flere forskellige former for visning, og her er det den klassiske udgave, hvor omdrejningstællerne til venstre dog er erstattet af en måler, der viser, hvor meget energi i procent, elmotoren leverer.

Hvordan kører Audi Q5?

Bag rattet i bilen nyder man en velordnet førerplads med mange smarte funktioner. Gearvælgeren er af den elektroniske type, der selv går i P, når man slukker motoren, og der er skiftegreb bag rattet, hvis man vil blande sig i den del af kørslen.

Audi Q5 føles som en virkelig rar vogn med et højt komfortniveau. Hjælpesystemerne såsom den adaptive fartpilot og vognbaneassistenten fungerer generelt godt og kan let slås til og fra via en stilk ved rattet, og det er rart og med til at gøre betjeningen af bilen enkel.

Man kan selv vælge, om man vil benytte sig af muligheden for at lade bilen automatisk følge hastighedsgrænserne, som enten ses af et kamera i forruden, eller som findes som oplysninger via navigationssystemet. Den del fungerer dog ikke rigtig godt, da vi i Danmark har valgt ikke at skilte med de generelle hastighedsgrænser. Derved kan systemet let løbe sur i, hvilke grænser der gælder.

I andre lande, hvor der mere fokus på trafiksikkerhed og hastighedsgrænser, fungerer sådanne systemer bedre.

Audi Q5 skærm
Skærmen i midten er opretstående og af den trykfølsomme type. Der er mange menupunkter, men alle menuer er på dansk. Der er Apple CarPlay og Android Auto, men ikke af den trådløse type.

Er der god plads i en Audi Q5?

I vores testbil var der et enormt glastag, der var med til at gøre opholdet i bilen rart. Det kan åbnes, og man kan dermed lufte ud, når man skal køre i en solopvarmet bil, og man kan få frisk luft under kørslen.

På de meget lækre forsæder kan selve sædehyndens dybde justeres efter benlængden. Vi savner lidt bedre fralægningspladser omkring førerpladsen, hvor det virker, som om et stort askebæger har fået fortrin frem for flere små rum til nøgler, pastiller og lignende.

Ved bagsædet sidder man rigtig dejligt, og det er let at komme ind og ud af bilen. Der er friskluftdyser, og der er lækre materialer overalt. Midtersædet er dog plaget af en ret stor kardantunnel, så bilen gør sig bedst som firepersoners.

Bagagerummet er derimod noget af en skuffelse. Der er ikke noget rum under gulvet til f.eks. ladekabler og lignende, og det betyder, at man skal køre rundt med dem i en stor taske, hvis man vil kunne lade på farten. Det kan gøres bedre, men det er desværre ikke sket.

Man kan dog let udvide bagagerummet ved at folde sæderne forover, og det gøres let fra bagagerummet blot ved at hive i et par håndtag.

Et fabriksmonteret anhængertræk kan også vippes ud fra bagagerummet, og har man valgt den mulighed, så kan man trække en trailer på op til to tons.

Audi Q5 bagagerum
Bagagerummet er på 465 liter, hvilket er 55 liter mindre end i udgaverne uden batteri. Der er ikke noget rum under gulvet, og det betyder, at man skal køre med ladekablerne som en del af bagagen (den sorte taske) – ærgerligt.

Er Audi Q5 en god bil?

Lægger man alle de nævnte plusser og minusser sammen, så er der ingen tvivl om, at Audi Q5 er virkelig rar i hverdagen, og at den er en fornøjelse at køre i.

Komforten er generel set på et højt niveau, plugin-hybridens detaljer er gennemtænkte, og brugsværdien er stor, hvis man lige ser bort fra bagagerummets begrænsninger.

Så har man pengene, er netop denne udgave af Audi Q5 den, man bør gå efter. Alternativerne er dieseludgaver af samme bil, men uden plugin-hybrid-teknikken. De koster næsten 100.000 kr. mere og er selvsagt ikke rigtig værd at gå efter.

Overvejer du at købe ny bil?

FDMs eksperter kan hjælpe dig med alt fra valg af bil til gennemgang af slutseddel.

Få rådgivning