Elbilen Audi Q8 kører på landevej med græs i baggrunden
Biltest

Audi Q8 e-tron – Topmodel halter bagud

Et større batteri og to opdaterede elmotorer giver et friskt skub i ryggen i den opdaterede Audi Q8 e-tron. Den kan dog ikke helt matche de bedste konkurrenter.
Audi Q8 e-tron set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Audi Q8 e-tron

El
774.990 kr.
  • Køreassistenter
  • Forlys (ekstraudstyr)
  • Komfort
  • Motorstøj
  • Sidespejle
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 114/106 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    408 hk
  • Moment
    664 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.585 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    569 liter
  • Akselafstand
    293 cm
  • Officiel rækkevidde
    535 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:492 cm B:194 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 410 km

Sikkerhed

2019
Luk

Det er fire år siden, Audi lancerede sin første rigtige elbil, der blot hed e-tron. Dengang blev den anset som værende ret teknisk avanceret, og bilen fik generelt en god modtagelse.

Nu har Audis „ur-elbil“ fået en kraftig overhaling, der bl.a. opdaterer bilen med større batterier, mere effektive motorer og et let moderniseret design. I samme ombæring er navnet ændret til Q8 e-tron, og den store elbil blender dermed bedre ind i Audi-familiens øvrige modeludbud.

Forandringerne har ikke medført væsentlige prisændringer, og den billigste udgave koster fra 700.000 kr. med et batteri på netto 89 kWh og en rækkevidde på 485 km. Denne testede topudgave med det store batteri på netto 106 kWh fås fra 740.000 kr.

I vores version med et hav af ekstraudstyr er prisen dog krøbet forbi millionen, og så skal bilen godt nok også levere en vare af højeste kvalitet.

Kabinen i en Audi Q8 e-tron
Førerpladsen er holdt i de typiske Audi-farver: sort og sølv. Man befinder sig godt bag rattet, men de små skærme ude i siderne, der erstatter de traditionelle sidespejle, gør ikke noget godt for køreoplevelsen.

Støj i Audi Q8 e-tron

Det gør Audi Q8 e-tron da også langt hen ad vejen. Særligt luftaffjedringen er med til at give et meget komfortabelt indtryk af bilen. Det samme gælder kabinen, der er opbygget i meget lækre materialer.

Der er dog to områder, hvor bilen alligevel ikke udstråler helt det niveau, man kan forvente i dette prisleje. Det ene handler om elmotorernes støj under acceleration, der til tider giver associationer til at køre i metroen.

Det er ikke helt så slemt som i de første udgaver, men man kan stadig høre mere til dem end i mange andre elbiler, og det trækker ned i helhedsindtrykket.

Skærm i kabinen i en Audi Q8 e-tron
Under den skærmen foroven er der en ekstra mindre skærm, der tjener som betjeningspanel for bl.a. klimaanlægget. Den del fungerer fint.

Hvor lang rækkevidde har Audi Q8 e-tron?

Det andet område, der skuffer, er rækkevidden. For på trods af at batteriet nu er på hele 106 kWh netto, så kniber det åbenbart med at få omsat de mange kilowatt-timer til kilometer.

Officielt stiller Audi 535 km i udsigt, hvilket i sig selv ikke er vildt imponerende. Og da vi testede bilen i vores sædvanlige motorvejstest med konstant 110 km/t., måtte vi indstille testen efter bare 378 km ved 12 grader.

Det modsvarer en forventelig rækkevidde på bare 340 km ved nul grader og 410 km ved 20 grader. Det er egentlig ikke dårligt, hvis altså ikke batteriet med sine 106 kWh var væsentlig større end hos mange af konkurrenterne.

Under vores test kørte vi da også blot 3,6 km pr. kWh, og det er ikke flot. Det gør det både dyrere og mindre grønt at køre i Audi Q8 e-tron end i mange andre lignende elbiler.

Bagsæder i en Audi Q8 e-tron
De to yderpladser byder på fremragende plads og god komfort, mens midterpladsen generes en del af den ret kraftige midterkonsol, hvor der bl.a. findes friskluftdyser.

Hvordan kører Audi Q8 e-tron?

Det er synd, at den del ikke klarer sig bedre, for resten af bilen er en udsøgt fornøjelse, og man nyder at køre i Q8 e-tron. Det skyldes ikke mindst bilens udmærkede assistentsystemer, der fint fastholder bilen i vognbanen og med god afstand til forankørende, blot man har tre fingre på rattet, der har indbygget pulsføler.

På papiret yder elmotorerne ikke mere end før, men selve viklingerne i elmotorerne er ændret, og det baner vej for et større moment. Med bilen i boost-funktion kan man derfor få op til 408 hestekræfter og op til 664 Nm. Det føles samlet set hurtigt og almindeligvis som langt mere end det, man har brug for.

Undervejs kan man nyde godt af en udmærket skærmløsning med mulighed for trådløs Apple Car-Play. Selve skærmen på 10 tommer er dog ikke på størrelse med dem, vi finder hos flere af konkurrenterne, men selve menustrukturen med danske menuer virker logisk.

Bagagerum i Audi Q8 e-tron med blå kuffert
Bagagerummet rummer 569 liter og er regulært i formen. Der er desuden et ekstra opbevaringsrum fortil i form af en frunk, der rummer 62 liter. Her kan man f.eks. opbevare ladekabler.

Audi Q8 e-tron presses af konkurrenter

Fortil er udmærkede matrix-forlygter et stort plus. De er en del af en teknik-pakke til 30.000 kr., der helt klart må siges at være pengene værd.

Det kan man til gengæld ikke sige om de virtuelle sidespejle, hvor et kamera filmer bagud og viser billedet på en skærm i hver fordør. De er svære at vænne sig til, fordi skærmene ikke sidder der, hvor man venter at finde dem. Det gør ikke sagen meget bedre, at Audi tager 18.000 kr. ekstra for denne løsning.

Alt i alt er det alligevel et positivt indtryk, man står tilbage med efter at have kørt den nye Q8 e-tron. Men Audi skal passe på, for der er efterhånden mange spillere på banen med store elektriske SUV'er, der her og der klarer sig bedre.

Det er f.eks. Mercedes-EQ EQC, der tidligere har vundet vores gruppetest af biler i denne klasse, BMW iX, der har en mærkbart bedre drivlinje, og Lexus RZ, der byder sig til med en ret så luksuriøs kabine.

Det bliver derfor „kun“ til fire stjerner på Motors karakterskala, men det er heller ikke dårligt.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen