Audi Q8 e-tron – Topmodel halter bagud
Motors vurdering
Audi Q8 e-tron
- Køreassistenter
- Forlys (ekstraudstyr)
- Komfort
- Motorstøj
- Sidespejle
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
MotorTo elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 114/106 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt408 hk
-
Moment664 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)5,6 sek.
-
Køreklar vægt2.585 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum569 liter
-
Akselafstand293 cm
-
Officiel rækkevidde535 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:492 cm B:194 cm H:162 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 6,70 kr./km
- Målt rækkevidde 410 km
Det er fire år siden, Audi lancerede sin første rigtige elbil, der blot hed e-tron. Dengang blev den anset som værende ret teknisk avanceret, og bilen fik generelt en god modtagelse.
Nu har Audis „ur-elbil“ fået en kraftig overhaling, der bl.a. opdaterer bilen med større batterier, mere effektive motorer og et let moderniseret design. I samme ombæring er navnet ændret til Q8 e-tron, og den store elbil blender dermed bedre ind i Audi-familiens øvrige modeludbud.
Forandringerne har ikke medført væsentlige prisændringer, og den billigste udgave koster fra 700.000 kr. med et batteri på netto 89 kWh og en rækkevidde på 485 km. Denne testede topudgave med det store batteri på netto 106 kWh fås fra 740.000 kr.
I vores version med et hav af ekstraudstyr er prisen dog krøbet forbi millionen, og så skal bilen godt nok også levere en vare af højeste kvalitet.
Støj i Audi Q8 e-tron
Det gør Audi Q8 e-tron da også langt hen ad vejen. Særligt luftaffjedringen er med til at give et meget komfortabelt indtryk af bilen. Det samme gælder kabinen, der er opbygget i meget lækre materialer.
Der er dog to områder, hvor bilen alligevel ikke udstråler helt det niveau, man kan forvente i dette prisleje. Det ene handler om elmotorernes støj under acceleration, der til tider giver associationer til at køre i metroen.
Det er ikke helt så slemt som i de første udgaver, men man kan stadig høre mere til dem end i mange andre elbiler, og det trækker ned i helhedsindtrykket.
Hvor lang rækkevidde har Audi Q8 e-tron?
Det andet område, der skuffer, er rækkevidden. For på trods af at batteriet nu er på hele 106 kWh netto, så kniber det åbenbart med at få omsat de mange kilowatt-timer til kilometer.
Officielt stiller Audi 535 km i udsigt, hvilket i sig selv ikke er vildt imponerende. Og da vi testede bilen i vores sædvanlige motorvejstest med konstant 110 km/t., måtte vi indstille testen efter bare 378 km ved 12 grader.
Det modsvarer en forventelig rækkevidde på bare 340 km ved nul grader og 410 km ved 20 grader. Det er egentlig ikke dårligt, hvis altså ikke batteriet med sine 106 kWh var væsentlig større end hos mange af konkurrenterne.
Under vores test kørte vi da også blot 3,6 km pr. kWh, og det er ikke flot. Det gør det både dyrere og mindre grønt at køre i Audi Q8 e-tron end i mange andre lignende elbiler.
Hvordan kører Audi Q8 e-tron?
Det er synd, at den del ikke klarer sig bedre, for resten af bilen er en udsøgt fornøjelse, og man nyder at køre i Q8 e-tron. Det skyldes ikke mindst bilens udmærkede assistentsystemer, der fint fastholder bilen i vognbanen og med god afstand til forankørende, blot man har tre fingre på rattet, der har indbygget pulsføler.
På papiret yder elmotorerne ikke mere end før, men selve viklingerne i elmotorerne er ændret, og det baner vej for et større moment. Med bilen i boost-funktion kan man derfor få op til 408 hestekræfter og op til 664 Nm. Det føles samlet set hurtigt og almindeligvis som langt mere end det, man har brug for.
Undervejs kan man nyde godt af en udmærket skærmløsning med mulighed for trådløs Apple Car-Play. Selve skærmen på 10 tommer er dog ikke på størrelse med dem, vi finder hos flere af konkurrenterne, men selve menustrukturen med danske menuer virker logisk.
Audi Q8 e-tron presses af konkurrenter
Fortil er udmærkede matrix-forlygter et stort plus. De er en del af en teknik-pakke til 30.000 kr., der helt klart må siges at være pengene værd.
Det kan man til gengæld ikke sige om de virtuelle sidespejle, hvor et kamera filmer bagud og viser billedet på en skærm i hver fordør. De er svære at vænne sig til, fordi skærmene ikke sidder der, hvor man venter at finde dem. Det gør ikke sagen meget bedre, at Audi tager 18.000 kr. ekstra for denne løsning.
Alt i alt er det alligevel et positivt indtryk, man står tilbage med efter at have kørt den nye Q8 e-tron. Men Audi skal passe på, for der er efterhånden mange spillere på banen med store elektriske SUV'er, der her og der klarer sig bedre.
Det er f.eks. Mercedes-EQ EQC, der tidligere har vundet vores gruppetest af biler i denne klasse, BMW iX, der har en mærkbart bedre drivlinje, og Lexus RZ, der byder sig til med en ret så luksuriøs kabine.
Det bliver derfor „kun“ til fire stjerner på Motors karakterskala, men det er heller ikke dårligt.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.