Audi TT – Sidste tur i ikonisk sportsvogn

Motors vurdering
Audi TT
- Design
- Forbrug
- Adgang til bagagerum
- Pris
- Plads på bagsædet
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning155 g/km
-
Effekt197 hk
-
Moment320 Nm
-
Topfart246 km/t.
-
Acc. (0-100)6,6 sek.
-
Køreklar vægt1.355 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum305 liter
-
Akselafstand251 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12
-
MålL:419 cm B:183 cm H:135 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,85 kr./km
Tiden er løbet ud for Audis ikoniske coupé TT. Designet er ellers nærmest lige så friskt og ikonisk, som da modellen kom frem i 1998, men tiderne dikterer et skifte til elbil, og det er svært i en bil, der kun er 135 cm høj.
Bilens lave taglinje er det, som gør den speciel. Det giver en intim kabine, for alt er tæt på dig som fører eller passager på forsædet. Det er meget få biler, der er lige så lave og dermed giver den særlige fornemmelse af at sidde i en speciel bil.
Audi TT har bagsæder, men her er kun plads til små børn. Både fordi benpladsen er meget kneben, men også fordi loftshøjden nærmest er ikke eksisterende. Og ja, det er faktisk bagklappen, der er taget for bagsædepassagererne, så mange har fået den i hovedet, når klappen er smækket i.

Hvor hurtig er Audi TT?
Ligesom da modellen kom frem, er der kun en firecylindret motor på modelprogrammet. I en periode kunne TT også fås med V6-motor, men sjælen i bilen var den lettere rækkemotor med fire cylindre, og som i starten kan den fås med enten for- eller firehjulstræk.
Med forhjulstræk er der 197 hk til stede, og vælger du træk på alle fire, stiger effekten til 245 hk. Dermed skal du vælge, om accelerationen tager 6,6 eller 5,1 sekunder. Testbilen havde kun træk på forhjulene, og selvom små 200 hk lyder af meget, så føles det ikke sådan længere.
Årsagen er, at stort set alle andre nye bilmodeller er elbiler, og selvom de er tungere, så trækker elmotoren langt mere dynamisk, end en benzinmotor med turbo gør. Derudover er der en grænse for, hvor spændende motorlyden er, og efter den er dæmpet en del i TT-modellen, oplevede vi primært dækstøj på vores køreture.

Hvad er Audi TT’s største konkurrenter?
Audi TT har altid mest været en designerbil, og det er den fortsat. Den kan fungere godt som feriebil, især fordi bagagerummet trods en lille størrelse på 305 liter er meget nemt at pakke, fordi bagklappen åbner højt op. Men med dækstøjen in mente er den heller ikke optimal.
Køreoplevelsen er i øvrigt ikke specielt bemærkelsesværdig, og den mangler noget kant for at skille sig ud. Er drømmen en køremaskine, så er pengene langt bedre brugt på Toyotas GR86. Og vil du have køreglæde og vind i håret, så er Mazdas MX-5 et langt bedre valg.
TT er ikke rå nok til at være en rigtig sportsvogn, og når den ikke er det, skal den kunne fungere bedre som hverdagsbil, end den gør. Den lave taglinje gør den svær at komme ind og ud af. Især til bagsædet.

Tid til at sige farvel til Audi TT
Vi slutter i kabinen. For også her har designet altid været specielt. I dag har alle biler en stor trykskærm, men TT har blot en stor instrumentskærm med lidt ekstra mediefunktioner og mobiltelefon.
Her betjener du det meste af bilen via knapper på rattet. En undtagelse er dog klimaanlægget, der betjenes direkte på knapper integreret i ventilationsdyserne, og det er en smart detalje.
Er det detaljerne, som tænder dig, når du skal vælge bil, er det med at være hurtig. For Audi TT er taget af prislisten, og der er meget få fabriksnye biler på markedet.
Det er altid vemodigt at sige farvel til et ikon, og det har Audi TT været, siden den kom frem. Men efter en uge bag rattet mærkes det tydeligt, TT nu virker gammeldags, og at dens tid er rindet ud. Vi siger tak for turen!
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks
