BMW 330e set forfra
Biltest

BMW 330e – Små forandringer fryder

BMW 3-serie har netop fået et facelift. Meget ligner sig selv, men digitalt har den fået en større opgradering. Plugin-hybrid-teknikken er dog ikke opdateret.
BMW 330e set bagfra

Motors vurdering

BMW 330e

62,5 km/l
Benzin/el
618.795 kr.
  • Komfort
  • Digital opgradering
  • Godt udsyn
  • Rækkevidde
  • Sædejustering
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl. + elmotor
  • CO2 udledning
    36 g/km
  • Effekt
    292 hk
  • Moment
    420 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.900 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    410 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Officiel rækkevidde
    61 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:471 cm B:183 cm H:144 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,35 kr./km
  • Målt rækkevidde 41 km

Sikkerhed

2019
Luk

Har du ikke tidligere brugt meget tid i en BMW 3-serie, kan nyhederne i denne faceliftede version være svære at spotte. Men de er der.

Den primære forandring i kabinen er, at der er kommet en markant større trykskærm på hele 15”, der samtidig er opgraderet til BMW’s seneste styresystem.

Trods øget betjening via skærm har BMW holdt fast i muligheden for at betjene skærmen via en multifunktions-drejeknap, der har været der siden første generation af iDrive.

Men den nemmeste måde at spotte forandringen er på gearvælgeren, der tidligere var en reel lille gearknop, men som nu er en vippekontakt. Det fungerer fint.

Den store skærm er den største forandring i kabinen.
Den store skærm er den største forandring i kabinen. Dertil kommer, at der er skåret lidt ned på antallet af knapper. Desværre også knapperne til sædevarme, der dog kan stemmebetjenes, men desværre ikke på dansk.

Super køreassistenter i BMW 3-serie

Med det nye styresystem er BMW’s geniale programmerbare knapper ved volumenknappen forsvundet. De er i stedet blevet digitale, og selvom funktionen er den samme, var det bare nemmere, at knapperne var direkte tilgængelige og ikke først skal findes frem på skærmen.

Forandringerne løfter 3-serien digitalt, og det er der, hvor kampen mellem luksusbilmærkerne står i dag. Tidligere var det dynamiske køreegenskaber, som BMW slog sig op på, men kunderne vil hellere have komfort og aflastning, og det har de fået.

Køreassistenterne fungerer fortrinligt, her har BMW i den grad forbedret sig og er nu næsten på niveau med Mercedes-Benz, der fortsat er de bedste i branchen.

Du kan selv vælge opbygningen af den primære menu i trykskærmen
Du kan selv vælge opbygningen af den primære menu i trykskærmen og tilføje de elementer, du vil have adgang til. Det tager lidt tid, men til gengæld gør det bilen markant mere intuitiv at betjene. Indstillingerne tilknyttes din private profil, så er der flere brugere tilknyttet bilen, skifter skærmene, afhængig af hvem der starter køreturen.

Hvor langt kører BMW 3-serie på el?

Chipkrisen har gjort, at BMW nu primært sælger biler med udstyrspakker, i stedet for at alle biler blev bygget alene efter kundens ønsker.

Testbilen er en plugin-hybrid, og indgangsmodellen har tilnavnet M Sport, og her får du klimaanlæg med tre zoner, rat- og sædevarme, adaptive LED-forlygter, adaptiv fartpilot og sportssæder.

Vi prøvede M Sport Plus-versionen, der yderligere har nøglefri betjening, panoramatag, hifi-anlæg fra Harman Kardon, headup-display samt 19”-fælge til yderligere 50.000 kr. Det er nærmest uhørt billigt i nyere BMW-historie.

Forandringerne ved faceliftet er fokuseret omkring opgradering af bilens digitale løsninger og et løft på udstyrssiden. Selve plugin-hybridteknikken er der ikke meget nyt ved.

Vi kørte 41 km på en opladning ved to grader, og det er pænt i forhold til bilens batteri. Men konkurrenten fra Mercedes, C-klassen, har et markant større batteri og nærmest den dobbelte rækkevidde på strøm.

Plugin-hybridteknikken skrumper bagagerummet fra 500 til 410 liter.
Plugin-hybridteknikken skrumper bagagerummet fra 500 til 410 liter. Du kan se forhøjningen i metal helt ude ved bagkofangeren. Det gør bagagerummet lavere, og det kan være et problem med nogle former for bagage.

Er BMW 3-serie et godt køb?

C300e er en hård konkurrent, og selvom man er faldet for BMW’en, skal man prøve Mercedesen, før man vælger.

Tidligere var Mercedes aggressivt prissat, men et pristjek ved årsskiftet til 2023 viste, at der nærmest er dødt løb, og det gør, at BMW 330e p.t. fremstår mere attraktivt end tidligere.

Plugin-hybridteknikken giver også en lavere afgift, så du sparer 40.000 kr. i forhold til benzinudgaven af 330i. Til gengæld skrumper bagagerummet fra 500 til 410 liter, benzintanken er blot på 40 liter, og topfarten falder fra 250 til 230 km/t. Det sidste vil sjældent være et problem.

Tankstørrelsen kan måske irritere på ferieture, men det er reelt udhulningen af bagagerummet, der fremstår som det største minus ved at vælge BMW’s 3-serie som plugin-hybrid.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her