BMW iX – Luksus-elbil med vildt design
Motors vurdering
BMW iX
- App-styring
- Plads i kabinen
- Udstyrsmuligheder
- Batteristørrelse
- Ikke tre års garanti
- Pris for ekstraudstyr
Fabriksdata
-
Motor2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (Brutto/netto): 77/71 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt326 hk
-
Moment630 Nm
-
Topfart200 km/t.
-
Acc. (0-100)6,1 sek.
-
Køreklar vægt2.440 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Bagagerum500 liter
-
Akselafstand300 cm
-
Officiel rækkevidde425 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 3 / 12Batteri: 8 år eller 160.000 km
-
MålL:495 cm B:197 cm H:160 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,35 kr./km
- Målt rækkevidde 280 km
Designet kommer uundgåeligt i fokus, når talen falder på BMW iX. Bare de enorme nyrer på fronten skal nok få nogle til at løbe skrigende væk. Men hvis du læser disse linjer, så har det ikke afskrækket dig, og derfor går vi direkte videre til bilens øvrige egenskaber.
Den rent elektriske iX findes med to batteristørrelser: Denne xDrive40 med 425 km rækkevidde, og den større xDrive50, der har en rækkevidde på op til 630 km.
Merprisen for den i øvrigt markant hurtigere topmodel er næsten 300.000 kr., og den kommer først i slutningen af 2022. Her og nu er fokus på xDrive40, der starter ved 700.000 kr., og hvor du skal regne med yderligere mindst 100.000 kr. til ekstraudstyr, før bilen står, som den bør stå.
Krystalglas og træ i BMW iX
For den sum får du en meget høj og lang SUV, hvor der er imponerende meget plads i kabinen og et fornuftigt bagagerum. En lille anke er, at det høje gulv betyder, at der ved forsæderne ikke er en fodbrønd, så især høje personer bør prøvesidde bilen før køb.
Kabinen er meget luftigt designet, og de store rudearealer gør den til et lyst sted at opholde sig. Testbilen havde panoramatag, der gav ekstra lys, og det passer godt til bilen.
Designet er kontroversielt udvendigt, men også indvendigt adskiller iX sig fra konkurrenterne. Dels med en meget stor trykskærm, der desværre er lidt for langt væk fra føreren, dels med materialevalget og indretningen i kabinen.
Skærmen kan betjenes med tryk eller via en drejeknap af krystalglas, og som nærmest svæver over et træpanel. Det er med til at give fornemmelsen af luksus og ekstravagance, og dermed adskiller BMW sig fra de mere populære mærker, der ganske vist også løfter materialekvaliteten i disse år.
Hvor lang rækkevidde har BMW iX?
Trods bilens enorme størrelse er batteriet i basismodellen på blot 71 kWh, det er lidt mindre end eksempelvis Hyundai Ioniq 5. Vores motorvejstest påviste en rækkevidde på beskedne 280 km ved +2 grader. Korrigeret for temperaturen er det dog alligevel en bedre rækkevidde, end Hyundai Ioniq 5 opnåede i vores test.
Er du motorvejspendler, er der to gode grunde til at gå efter topmodellen: For det første er batteriets nettokapacitet på 105 kWh, hvilket giver en markant længere rækkevidde, for det andet kan topmodellen lader hurtigere.
Basismodellen lader med op til 150 kW på lynladerne, mens topmodellen kan lade med op til 200 kW. Under vores test ladede xDrive40 med 95 kW i gennemsnit over 30 minutter, hvilket tilføjede 48 kWh til batteriet.
Bilens rækkeviddeangivelse er i øvrigt temmelig præcis. Før vores måling viste den en rækkevidde på 295 km og var dermed blot 15 km for optimistisk. Den viser i øvrigt også to yderpunkter i forhold til rækkevidde afhængig af kørestilen, i vores tilfælde henholdsvis 190 og 405 km, og det giver en tryghed.
Hvordan kører BMW iX?
Du får luftaffjedring som standard i iX, og det fungerer ganske udmærket på almindelige veje. Især på motorvej ligger den solidt plantet. Men på dårlige landeveje virker affjedringen ikke helt så komfortabel, og vi savner lidt mere flyder-oplevelse.
Mere imponerende er bilens assistenter. Hvor BMW’s styreassistenter tidligere ikke har været i topklasse, så fastholder de nu fint bilen i vognbanen. Det kræver dog et tilkøb af Driving Assistant Professionel at få den optimale styrehjælp.
Med i den pakke er den adaptive fartpilot, der er ekstra adaptiv ved selv at holde ekstra afstand, når trafikken bliver tættere. Desværre skal man ind i en menu på skærmen for at ændre afstanden til bilerne foran, hvor det burde være en knap på rattet.
Men BMW har virkelig ryddet ud og minimeret antallet af knapper. Selve rattet er nærmest sekskantet og med en tyk ratkrans. Det giver et imposant indtryk.
I forhold til betjening får bilens app et stort plus. Den kan indstilles til at være en nøgle, og du får let et overblik over opladning og klimatisering af bilen, hvilket også kan styres herfra. Tesla-ejere vil være vant til funktionaliteten, men det er ikke alle andre bilmærker, der er med på dette niveau.
Skal vi købe en BMW iX?
En af iX-modellens styrker er, at den må trække 2.500 kg. Bemærk dog, at bilen har en totalvægt på over 3 tons, og derfor må du med almindeligt B-kørekort blot trække 750 kg. Du skal have et trailerkørekort for at kunne køre med tunge anhængere.
Den høje vægt er lidt overraskende, for selvom bilen er meget stor, så er opbygningen delvis i kulfiber ligesom den mindre i3. Den komplicerede tekniske opbygning af bilen er imponerende og sikkert med til at løfte prisen på modellen. Til 700.000 kr. er iX nemlig dyrere end den nærmeste konkurrent, Audi e-tron. Teslas Model X afventer vi priser på til efter faceliftet, men prismæssigt kommer de til at ligge tæt med samme rækkevidde.
Og i denne elektriske luksus-SUV-klasse er der reelt ikke dårlige biler. Så valget afhænger af, hvilket udtryk man ønsker, og her kommer iX’s design igen på banen. Med de kontroversielt store nyrer i kølergrillen og de rå linjer på siden af bilen kombineret med den enorme størrelse er det en bil, man hader eller elsker.
Tilhører du sidste kategori, og er økonomien til det, så slå til. Kører du ikke langt til hverdag, kan du rigeligt klare dig med xDrive40. Ellers må du vente, til den kraftigere og dyrere xDrive 50 kommer til landet.
Har du brug for hjælp?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.