Det er især forfra, at Cupra Born adskiller sig fra søsterbilen, VW ID.3.
Biltest

Cupra Born – Basker VW på hjemmebane

Cupra Born er en elbil i mellemklassen, der oser af kvalitetsfornemmelse. I skarp kontrast til den skrabede oplevelse man har i søstermodellen VW ID.3.
Born fås kun i én karrosserivariant, og det er med fem døre.

Motors vurdering

Cupra Born

El
289.990 kr.
  • Rækkevidde
  • Kørekomfort
  • Kvalitetsfornemmelse
  • Garanti
  • Ingen frunk
  • Må ikke trække trailer
  • Læssehøjde bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri: 58/62 kWh (Brutto/netto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    310 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,3 sek.
  • Køreklar vægt
    1.736 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    385 liter
  • Akselafstand
    277 cm
  • Officiel rækkevidde
    421 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 3 / 12
    Bilgaranti: Højst 100.000 km. Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:432 cm B:181 cm H:154 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km
Luk

VW-koncernen havde tænkt, at deres nye Cupra-mærke skulle have en elektrisk profil. Starten bød dog på 300 hk-benzinmonstre og en række plugin-hybrider, men nu kommer deres første elbil: Born.

Den er baseret på VW ID.3, og det er ikke svært at se slægtskabet på karrosseriet, om end Born har fået sit helt eget udtryk fortil, der er markant mere stilrent og aggressivt.

Men det er i kabinen, at forskellen er mest udtalt. For hvor VW har sparet på kvalitetsfornemmelsen, så virker Born markant mere eksklusiv. Det ses eksempelvis på dørsiderne, ved midterkonsollen, omkring instrumenterne og ved testbilens lækre specialsæder.

Det er i kabinen, at Cupra Born skiller sig ud med sine kobberfarvede plastindlæg.
Det er i kabinen, at Cupra Born skiller sig ud med sine kobberfarvede plastindlæg og lækre stof på dørsider og ved midterkonsollen. Dog kunne vi godt bruge et par knapper under medieskærmen til primære menupunkter som navigation, medier og køredata.

Rodet skærmløsning i Cupra Born

Samtidig har modellen en 12”-trykskærm, der giver flere muligheder for betjening af bilen, ganske enkelt fordi den er større. Den kræver dog lidt tilvænning, for der er mange undermenuer i Borns skærm, og nogle placeringer af information som batterikapacitet og kørecomputer ligger ikke samme sted, hvilket er lidt forvirrende.

Det er også irriterende, fordi instrumentskærmen er så lille, at det er begrænset, hvad den kan vise. Knapperne på rattet kræver også tilvænning. De er en blanding af trykfølsomme paneler med haptisk feedback, så du kan mærke små rystelser, når du eksempelvis skruer op eller ned for musikken. Fartpiloten kræver derimod et mere bastant tryk, for at betjeningen er entydig.

I forhold til søsterbilen, ID.3, er Cupra Born sænket, og undervognen er justeret, så den kører mere sportsligt.
I forhold til søsterbilen, ID.3, er Cupra Born sænket, og undervognen er justeret, så den kører mere sportsligt. Testbilen havde 20”-fælge, som trods størrelsen ikke ødelægger komforten på langture. 

Hvordan kører Cupra Born?

På langture kører Born godt. I forhold til VW ID.3, som den er baseret på, er undervognen sænket en anelse, og affjedringen er strammet lidt op.

Man kunne frygte, at komforten dermed går fløjten, også fordi testbilen havde de større 20”-fælge på, men sådan opleves det ikke. Opstramningen kan derimod mærkes ved, at Born styrer mere præcist ind i svingene, og at den virker mere solidt plantet, når man kører rundt på FDM Jyllandsringen.

Den dufter lidt af GTI, så vil du gerne have grøn samvittighed og traditionel køreglæde, er Born et godt kompromis. 

Skærmen er på 12 tommer og har navigation samt trådløs Android Auto og Apple CarPlay.
Skærmen er på 12 tommer og har navigation samt trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Der er ingen knapper under skærmen, så nogle funktioners knapper kommer frem på skærmen. Det trykfølsomme panel til temperatur og volumen har ikke baggrundsbelysning og er svært at betjene i mørke.

Hvad er rækkevidden på Cupra Born?

Born fås med to motorer på henholdsvis 150 og 204 hk. Den mindst kraftige har samtidig et mindre batteri med en rækkevidde, som officielt er 70 km kortere.

Vi testede den kraftige model, der har en officiel rækkevidde på 421 km. Ved Motors rækkeviddemåling med konstant 110 km/t. på motorvej kørte vi 310 km. Fint resultat med store fælge og ved en temperatur på 11 grader.

Vi testede også opladningen, og her modtog bilen 27 kWh/144 km på 15 minutter og 44 kW/235 km på 30 minutter.

Instrumenterne udgøres af en lille skærm, derfor er det begrænset, hvor meget den kan vise.
Instrumenterne udgøres af en lille skærm, derfor er det begrænset, hvor meget den kan vise. Det er ærgerligt, at den ikke viser, hvor mange procent af batteriets kapacitet, der er tilbage, ligesom at alle data fra kørecomputeren kun kan vises i medieskærmen.

Hvor meget plads er der i Cupra Born?

Born er en mellemklassebil, men måden bilen er bygget på, giver markant mere plads i kabinen, end man er vant til i en tilsvarende biltype med benzin- eller dieselmotor. Det gælder især benpladsen på bagsædet, hvor selv meget høje personer kan sidde på alle bilens fem pladser.

Selvom Cupra har sænket undervognen på Born, så er selve bilen fortsat høj. Ikke helt på niveau med SUV-modellerne, men det er let at komme ind og ud af bilen.

Skal man komme med et lille kritikpunkt, så er der ligesom i VW ID.3 ikke friskluftdyser til bagsædepassagererne, og forsædepassagererne kan stadig ikke højdejustere sikkerhedsselerne, så høje bilister oplever, at selerne hviler lidt vel på skulderen, og lave chauffører vil have selen lidt tæt på halsen. Prøv det, før du køber bilen.

Testbilens Dinamica-sportssæder koster 15.000 kr.
Testbilens Dinamica-sportssæder koster 15.000 kr. og kan fås i enten en grå eller blå nuance. De støtter godt med justerbar lårstøtte. Du får samtidig elektrisk betjening og massage. Et must på listen over ekstraudstyr.

Hvor hurtigt lader Cupra Born?

Born starter med et lille udvalg og få, men spændende tilvalg. Basismodellen har hverken adaptiv fartpilot, navigation, bakkamera eller fjernlysassistent. Og man bør ikke købe en elbil uden de to første, og de to sidste gør bare ejerglæden større.

Det betyder, at Born reelt starter med en pris på 265.000 kr. med batteriet på 45 kWh, mens 58 kWh-udgaven koster 290.000 kr.

Men basisbatteriet lader langsommere hjemme (7 mod 11 kW) og har ikke lynladning, og også derfor kan det anbefales at gå efter det større batteri. Senere kommer der et endnu større 77 kWh-batteri, der naturligvis får længere rækkevidde, men også mulighed for en boost-funktion med op til 231 hk. Her kender vi ikke prisen endnu.

Der er god benplads på bagsædet, og loftshøjden er tillige fornuftig.
Der er god benplads på bagsædet, og loftshøjden er tillige fornuftig. Der er god plads til to, mens tre sidder lidt klemt. Vognbunden er flad, hvilket giver god fodplads ved alle pladser. Der er ingen friskluftdyser til bagsædepassagerne. 

Hvilket udstyr har Cupra Born?

Uanset batteristørrelse er der udstyr, som man bør overveje at vælge. Born har et pænt udstyrsniveau i High-versionen med navigation, bakkamera, fjernlysassistent og adaptiv fartpilot. Men mere vigtigt er det, at det kun er til High-versionen, man kan tilvælge udstyr.

Det gælder eksempelvis de sportssæder med specialindtræk til 15.000 kr., som testbilen var udstyret med. De har både eljustering og massage, og de løfter oplevelsen af bilen.

Tillige bør man overveje Pilot L-pakken til 7.000 kr., der har Travel Assist, 360-graderskamera og advarsel for tværgående trafik bag. Sidste funktion kommer først fra produktion i starten af 2022, så vent lidt med at få den leveret.

Der er mere udstyr, som er rart at have, men husk på, at du sjældent får penge for ekstraudstyr, når du skal sælge bilen igen.

Der er 385 liter i Cupra Borns bagagerum, og det er fair i forhold til bilens størrelse.
Der er 385 liter i Cupra Borns bagagerum, og det er fair i forhold til bilens størrelse. Selve rummet er lidt dybt, og læssehøjden er til den høje side.

Hvad koster Cupra Born?

Seat har historisk set ikke været gode, hvad angår gensalg, og Bilpriser.dk forventer, at Cupra tilsvarende kommer til at have et relativt højt værditab.

Men samlet set er biløkonomien god for Born med en pris på 3,15 kr./km over 5 år og 100.000 km. Det er i øvrigt samme garantilængde, der er på Born, og netop den lange garanti er en af årsagerne til, at du trygt kan købe en bil fra det nye bilmærke.

Selvom Born er opkaldt efter et kvarter i Barcelona, så kan navnet også opfattes som den reelle fødsel af Cupra-mærket. Den er velkørende og luksuriøs, og så har designet kant.

I en tid, hvor der kommer en hel strøm af nye bilmærker, skal man ikke være bange for at vælge en bil fra et nichemærke, blot bilen er god. Og det er Cupra Born. 

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve