Dacia Sandero set forfra
Biltest

Dacia Sandero – Billig og rummelig

Dacia Sandero er den største bil, man kan få for under 150.000 kr. Men desværre er god plads ikke altid nok til også at være en god bil samlet set. Især sikkerheden halter, og så er den ikke så billig, som man kunne tro.
Dacia Sandero set bagfra

Motors vurdering

Dacia Sandero

18,9 km/l
Benzin
139.990 kr.
  • Motor
  • Plads
  • 5 pladser
  • Ingen skærm
  • Udstyr
  • Ukomfortabel
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl. Turbolader
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    90 hk
  • Moment
    160 Nm
  • Topfart
    178 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.052 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.100 kg
  • Bagagerum
    328 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 2 / 6
  • Mål
    L:409 cm B:185 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 2,40 kr./km

Sikkerhed

2021
Luk

Dacia har fuld fart frem i Europa, hvor netop denne Sandero er blandt de mest solgte modeller overhovedet. Bilen er skabt til at være billig, og der er derfor bevidst skåret ned på meget af det, man ellers møder i de fleste nye biler.

For eksempel er der ingen skærm ved instrumentbordet. I stedet kan man downloade en app til sin mobiltelefon og bruge den som skærm, mens den fastholdes af en klemme i synsfeltet. Det er udmærket tænkt, men kræver, at man altid har sin mobil ved hånden.

Heldigvis er der også meget godt at sige om Dacia Sandero. Bilen er rummelig og byder på klassens største bagagerum. Det er også en af de få biler til under 150.000 kr., hvor man får plads til tre personer ved bagsædet, og så er den endda godkendt til at få monteret anhængertræk, der kan trække op til 1.100 kg.

På den måde byder Dacia Sandero sig til med simpelt udstyr, men masser af plads.

Førerpladsen er simpelt indrettet med et billigt rat og manuelt betjente sidespejle. Der er desuden manuelt airconditionanlæg.
Førerpladsen er simpelt indrettet med et billigt rat og manuelt betjente sidespejle. Der er desuden manuelt airconditionanlæg.

Der er også sparet på sikkerheden

Andre steder der er sparet, er ved sidespejlene, der er manuelt justerbare, og ved sæderne, der ikke føles rigtig rare. Men endnu mere ærgerligt er også nødbremsen af den billigste slags, hvor den kun bremser i et snævert hastighedsinterval på mellem 30 og 50 km/t.

Det er et minus og koster vigtige point i den sikkerhedstest, som Euro NCAP udfører på de fleste nye biler. Her fik Dacia Sandero kun to stjerner.

Det er skyldes til dels den omtalte nødbremse, der ikke virker ved lave hastigheder, og som derfor ikke hjælper fodgængere og andre bløde trafikanter. Men det skyldes også selve den grundlæggende kollisionssikkerhed, der desværre heller ikke er for god.

Der er god plads og fint udsyn fra bagsædet, der har plads til tre personer.
Der er god plads og fint udsyn fra bagsædet, der har plads til tre personer.

Motoren er udstyret med turbolader

Dacia Sandero fås kun med én motorvariant, og det er en trecylindret 1.0-liters motor med turbolader. Det at den har turbo, betyder, at den yder en del mere end konkurrenterne, der normalt ikke benytter turbolader i denne prisklasse.

Man savner derfor aldrig kræfter i bilen, men derimod savner vi lidt bedre finesse, idet kræfterne ofte kommer i ryk. Gearingen er gjort langbenet, og man skal derfor køre en del hurtigere end 80 km/t., før man kan benytte femte gear. Skifter man for tidligt, mærker man ryk i kraftoverførslen, og det er ikke rart.

De mange kræfter betyder, at benzinforbruget er noget højere end hos konkurrenterne. Vi nåede dog at køre 19 km pr. liter under vores næsten 300 km lange testrute med både bykørsel, lande- og motorvej, og det er stort set, hvad fabrikken stiller i udsigt.

Bagagerummet er rummeligt og er det største i klassen.
Bagagerummet er rummeligt og er det største i klassen. Det rummer 328 liter og har lys. Bagsædet kan foldes forover i to dele.

Er Dacia Sandero et godt køb?

Billigste udgave af Dacia Sandero er denne testede version til 140.000 kr. Det er omtrent 10.000 kr. billigere end mange af mikrobilerne, der prismæssigt er konkurrenter til Sandero.

Men på trods af den lave anskaffelsespris ender Dacia Sandero alligevel med at være dyrere at eje end mange af konkurrenterne, idet både serviceomkostninger og værditab for en Sandero er ret høje. Vores beregninger viser således, at man kan købe f.eks. en Hyundai i10, der er 10.000 kr. dyrere, og så alligevel sidde billigere i det over en periode på fem år og 100.000 km.

Der er tre års fabriksgaranti på selve bilen, men kun seks års garanti mod gennemtæring, hvor de fleste andre bilmærker yder en garanti på 12 år. Det betyder, at man ikke skal vælge Sandero på grund af den samlede økonomi, men primært på grund af dens gode plads og de fine praktiske egenskaber.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve