En grøn Ford Fiesta kører på en snoet landevej
Biltest

Ford Fiesta – Vejfesten er ved at være slut

Produktionen af Ford Fiesta stopper efter 47 år, og en af afskedsgaverne er denne topmodel kaldet ST-X. En hardcore kørefokuseret mini-GTI, der dog føles for hård.
Grøn Ford Fiesta set bagfra, mens den kører på en landevej

Motors vurdering

Ford Fiesta

14,9 km/l
Benzin
319.919 kr.
  • Lyd
  • Nærvær
  • Acceleration
  • Hård affjedring
  • Ingen adaptiv fartpilot
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    151 g/km
  • Effekt
    200 hk
  • Moment
    320 Nm
  • Topfart
    230 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.299 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    311 liter
  • Akselafstand
    249 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:407 cm B:174 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,55 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Fiesta-modellen er snart historie, og en af de Fiesta-udgaver, der kommer i historiebøgerne, er den sportslige ST-variant. Den sidste aftapning hedder ST-X, og den har en trecylindret turbomotor med 200 hk, manuel gearkasse og en nærmest klippestabil undervogn.

Lad os starte med det sidste, som jo umiddelbart lyder godt. For gennem tiderne har Fiesta udviklet sig til at være klassens køreglade model. Men det er, som om ST-varianten er blevet for meget af det gode.

Hvor en almindelig Fiesta er involverende og ganske komfortabel til hverdagskørsel, er ST-X-varianten så fast affjedret, at den opleves stødende og decideret ukomfortabel.

Billede af kabinen i en Ford Fiesta ST-X
Er du til knapper, så vil du føle dig velkommen i Fiesta-kabinen. Bemærk også de digitale instrumenter bag rattet – skærme erstatter i disse år gammeldags instrumenter. 

Hvordan kører Ford Fiesta ST-X?

Testbilen har en Performance-pakke monteret, hvilket omfatter et spærredifferentiale, der gør den lidt mere sporty. Og kombineret med en vellydende og veltrækkende motor samt et gearskifte, der både er kontant og ligger godt i hånden, lægger bilen fint op til landevejsfest.

Motoren yder 200 hk, og trækker blot på tre cylindre, når den yder maksimalt. Men når du kører økokørsel, så slår den en cylinder fra, og motoren bliver dermed tocylindret. Det er en lidt pudsig måde at gøre en bil mere miljøvenlig på.

Når den kører på alle tre cylindre, er der et råt bundtræk, og i vådt føre oplevede vi, at den lavede hjulspind i andet gear, i det øjeblik turboen satte ind. Selvom der efterhånden er mange elbiler, der er hurtigere, er følelsen af acceleration i Fiesta ST-X stadig voldsom, fordi det kommer så pludseligt.

Billede af gearstangen i en Ford Fiesta ST-X
Det manuelle gearskifte er i centrum af køreoplevelsen, og det går ganske fint. Ikke det bedste nogensinde, men godt nok til at det bidrager til en sportslig køreoplevelse. 

Er Ford Fiesta ST-X for hurtig til 2023?

På landevejen får du en nærhed i køreoplevelsen og en indlevelse, som få biler til under en halv million kr. leverer. Lige der giver bilen måske mening til fem eller seks stjerner.

Men tiderne har ændret sig. Flere landeveje har fået begrænsninger på 60 og 70 km/t., og så slutter intensiteten i køreoplevelsen – dermed festen.

Selv med 80 km/t. er Fiesta ST-X så veloplagt, at du nærmest kun kan puste til speederen, før du bryder loven. Den racerfaste undervogn gør, at grænserne og dermed indlevelsen i køreoplevelsen rykkes op i en hastighed, der ikke er gangbar i 2023.

Stor skærm i midten af instrumentbrættet på en Ford Fiesta ST-X
Trykskærmen er placeret højt, og der er de essentielle knapper, som man gerne vil have ved en skærm. Herunder også en drejeknap til volumen. Men vi synes ikke, at processoren bag skærmen reagerer hurtigt nok.

Hvor praktisk er Ford Fiesta ST-X?

Fiesta er en minibil, og dermed er pladsforholdene kun lige akkurat til fire personer. Lidt pudsigt findes denne mest sportslige udgave kun med et femdørs karrosseri. Normalt plejer GTI-modellerne at være baseret på tredørsudgaverne.

Det giver dog bedre adgang til bagsæderne og ikke mindst også forsæderne på smalle p-pladser ved supermarkedet. Når du kommer ind i bilen, har ST-varianten fået nye sportsæder, som skulle være mere ergonomiske. Men selvom de er større end forgængerens, er de fortsat smalle i forhold til konkurrenternes, og hovedstøtten kan ikke justeres.

Bagagerummet er på 311 liter, hvilket er småt for klassen, og bilen kan ikke få monteret et anhængertræk.

Billede af bagsædet i en Ford Fiesta ST-X
Der er plads til fem personer, men benpladsen på bagsædet er ikke blandt minibilklassens bedste. Det hjælpes heller ikke af de store forsæder. Der er ikke friskluftdyser til bagsædepassagererne. 

Hvor godt udstyret er Ford Fiesta ST-X?

Udstyrslisten kan bedst beskrives som „godt blandet“. På testbilen var der et tilkøbt B&O-anlæg, hvilket mange danskere sikkert vil tilvælge, idet det giver bedre lyd.

Men der er også klimaanlæg, digitale instrumenter, nøglefri betjening, sæde- og ratvarme samt et væld af sikkerhedsudstyr i form af nødbremse, vognbaneassistent og kameraovervågning af farttavler. Men vi savner både en adaptiv fartpilot og en trådløs adgang til mobilapps.

Der er en 8-tommers trykfølsom skærm, men den reagerer ikke specielt hurtigt på input, og i det hele taget kan man godt mærke, at Fiesta snart skal på pension. Den føles nemlig samlet set ret gammeldags i sin indretning og betjening.

Bagagerum med sort kuffert i en Ford Fiesta ST-X
Bagagerummet kan kun håndtere 311 liter, og det er i den lave ende i forhold til konkurrenterne i klassen. Fokus ligger ikke på det praktiske for Fiesta-modellen. 

Skal man købe en Ford Fiesta som ST-X?

Her lige før lukketid, er det spørgsmålet, om topmodellen ST-X er det rette valg som den sidste Fiesta, man skal eje.

Vi mener det ikke efter at have testet bilen. For selvom man gerne vil have en god køreoplevelse, er ST-varianten så kompromisløs, at den bliver for voldsom til hverdagen.

Var det ikke for den stenhårde undervogn, kunne vi godt heppe lidt på Fiesta ST-X. Men som den står nu, vil den næppe blive savnet af mange.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve