Ford Focus set forfra
Biltest

Ford Focus – køreglad stationcar

Ford Focus fås nu som mildhybrid med avanceret teknologi. Det er fortsat en køreglad bil, og som stationcar klarer den snildt hverdagens praktiske opgaver. Dog skal du regne med at tilkøbe udstyrspakker.
Ford Focus set bagfra

Motors vurdering

Ford Focus

19,2 km/l
Benzin
300.870 kr.
  • Køreegenskaber
  • Førerplads
  • Bagagerum
  • Affjedring på motorvej
  • Vibration ved cylinderfrakobling
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl. - mildhybrid
  • CO2 udledning
    117 g/km
  • Effekt
    155 hk
  • Moment
    190 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,7 sek.
  • Køreklar vægt
    1.388 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    608 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:467 cm B:183 cm H:147 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,35 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Selvom bilfabrikkerne bruger store ressourcer på at udvikle elbiler, bliver der også lagt store kræfter i at optimere de kendte teknologier for at nedbringe brændstofforbrug og emissioner.

Det gælder blandt andet hos Ford, som for et par år siden udviklede en trecylindret 1.0 liters version af EcoBoost-motoren. Motoren har cylinderfrakobling, hvor den automatisk kobler en cylinder fra, når belastningen er lav, for eksempel ved kørsel ned ad bakke.

For yderligere at nedbringe forbruget er motoren i den seneste aftapning blevet til en mildhybrid ved at udskifte den traditionelle generator med en remdrevet, integreret starter/generator, BISG, som kan opsamle bremse- og rulleenergi i et 48-volts lithium-ion batteri.

Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i samme klasse som Ford Focus

Batteriet er placeret under passagersædet og optager derfor ikke plads i kabinen eller bagagerummet. BISG-enheden fungerer også som motor og leverer ekstra moment til benzinmotoren ved start og acceleration.

Det giver Ford Focus Hybrid en samlet effekt på 155 hk og er samtidig med til at forbedre brændstoføkonomien med 17 procent ifølge Ford. Ifølge WLTP-normen kører bilen omkring 19 km/l ved blandet kørsel, hvilket stemmer meget godt overens med vores erfaringer efter godt 14 dages kørsel i bilen.

Ford Focus kabine
Førerpladsen er forbilledligt indrettet, og det er tydeligt, at føreren stadig er i centrum, når Ford udvikler biler.

Hvordan kører Ford Focus?

Den testede version er en stationcar med udstyrsniveauet ST-Line, og det betyder, at bilen er lidt mere sportsligt sat op end standardversionen. Konkret betyder det, at bilen er sænket en anelse og at den er monteret med 17-tommer hjul.

Det koster lidt på komforten på motorvej, men bilen er til gengæld virkelig i sit es, når vejen svinger. I det hele taget er Focus generelt en meget køreglad bil, og denne udgave er ingen undtagelse.

Stationcars står lidt i skyggen af SUV’erne i disse år, men de har stadig deres berettigelse. En lavere læssehøjde og mere regulære bagagerum gør dem bedre egnede som pakæsler, hvis hundeburet eller barnevognen skal med i bilen. Og deres lavere tyngdepunkt og siddehøjde giver basis for en friskere kørestil.

Stationcarudgaven af Ford Focus er ingen undtagelse: selvom Kuga, der er bygget på samme platform, er en ganske agil SUV, er der lige lidt mere køreglæde i Focus. Og pladsen er fin: bagsædepassagererne har fin benplads, og bagagerummet er stort og regulært.

Ford Focus bagagerum
Bagagerummet er enormt og meget regulært i formen. Det sluger mere end 600 liter og hele 1.653 liter med bagsædet foldet frem.

Ford Focus har føreren i centrum

Førerpladsen er forbilledligt indrettet, og man får virkelig en fornemmelse af, at Ford Focus har føreren i centrum.

I den testede udgave er instrumenterne foran føreren blevet digitale og sidder nu i en 12,3-tommers skærm med et væld af indstillingsmuligheder. Grafikken er imponerende skarp, og selve skærmen er udviklet med en ny teknologi, der har gjort det muligt for Fords designere at forme skærmen nærmest efter forgodtbefindende.

De digitale instrumenter er en del af en udstyrspakke, X-pakke, som koster 12.500 kr., og som også omfatter elektrisk håndfri betjening af bagklappen. Man kan håbe, at den digitale instrumentering bliver standard i alle Focus, for den gør bilen endnu mere moderne og tidssvarende.

Ford Focus bagsæder
Der er fin plads ved bagsædet, og gulvet er næsten plant, så passageren i midtersædet har udmærket plads til ben og fødder.

Omfattende udstyr i Ford Focus, men …

Ud over skærmen foran føreren er der en separat 8-tommers berøringsfølsom skærm, hvorfra man kan styre navigation, radio og telefon, mens klimaanlægget stadig kontrolleres med tryk- og drejeknapper.

Standardudstyret er ganske omfattende, men det er besynderligt, at adaptiv fartpilot skal tilkøbes i en såkaldt teknologipakke til 5.395 kr. Pakken omfatter blandt andet også automatisk op- og nedblænding og er helt klart en pakke, man skal tilvælge.

Det gælder også vinterpakken til 3.150 kr., som indeholder elopvarmet forrude og varme i rattet.

Lydisoleringen er tilsyneladende blevet forbedret i forhold til tidligere, hvor den trecylindrede motorlyd kunne være noget anmassende. Det er ikke tilfældet i samme grad i den seneste aftapning af Focus, men desværre har Ford ikke helt formået at eliminere de vibrationer, der opstår, når bilen kører på to cylindre.

Det er en anelse enerverende og med til at gøre køreoplevelsen en kende ringere. Men alt i alt er den testede version af Ford Focus et rigtig rart bekendtskab, især for dem, der sætter pris på gode køreoplevelser.

Læs bilnyheder