Ford Mondeo Hybrid forfra
Biltest

Ford Mondeo Hybrid - veludstyret benzinsparer

Med hybridteknik bliver den veludstyrede Ford Mondeo til en lille benzinsparer. Men den særlige hybridteknik har stjålet vigtig plads i bagagerummet, og det gør bilen til et dårligt valg for dem, der behov for megen plads.
Ford Mondeo Hybrid bagfra

Motors vurdering

Ford Mondeo Hybrid

22,7 km/l
Benzin/el
329.890 kr.
  • Forbrug
  • Letkørt
  • Støjsvag
  • Bagageplads
  • Påhængsvægt (0 kg)
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    101 g/km
  • Effekt
    187 hk
  • Moment
    173 Nm
  • Topfart
    187 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.579 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    383 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:487 cm B:185 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 22 km/l
  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km

Sikkerhed

2014
Luk

Hybrid er blevet det hotteste ord i bilverdenen, og nu er også Ford hoppet med på den vogn. Ford Mondeo Hybrid kombinerer på en smart måde en toliters benzinmotor med en elmotor og et batteri på 1,4 kWh.

Målet er først og fremmest at få bilen til at køre længere pr. liter benzin, og det må siges at være lykkedes. Fabrikken stiller 22,7 km pr. liter i udsigt, og under vores test af bilen kørte vi hele 22 km pr. liter, hvilket i høj grad retfærdiggør bilens eksistens.

Læs også: Motors test af Toyota Auris - fornuftig hybridbil

At den så samtidig er en del dyrere i indkøb, er en anden sag, og en årsag til, at bilen aldrig bliver en samlet besparelse at eje. Men et godt bidrag til et mindre energiforbrug er heller ikke værst.

Ford Mondeo Hybrid kabine
Førerpladsen er uændret i forhold til de almindelige udgaver og byder bl.a. på en fin, stor skærm i midten af instrumentbordet. Herfra styres stort set alle bilens komfortfunktioner.

Automatgearet er ikke rigtig godt

Den samlede ydelse på 187 hestekræfter ser flot ud på papiret, men helt så vild opleves bilen ikke i praksis. En del af forklaringen på det skyldes den særlige gearkasse, Ford har valgt at benytte. Den er af CVT-typen, hvilket vil sige, at det er en trinløs gearkasse eller mere populært sagt et „milliongear“.

I Ford Mondeo Hybrid er overgangen fra elmotorens nedbremsning til de rigtige bremsers funktion gjort næsten umærkelig.

Ved lav hastighed nyder man en rolig motorgang og en glidende kørsel, men træder man til på speederen, mærker man noget helt andet. Så glider motoren op i omdrejninger på en ubehagelig måde, og det dæmper begejstringen for denne teknik. Der er ikke en sammenhængende oplevelse af bilens fart og motorens omdrejningstal, og det er det, der gør, at bilen ikke opleves helt så hurtig, som den i virkeligheden er.

Faktisk når den 100 km/timen på hæderlige 9,2 sekunder, mens tophastigheden er angivet til moderate 187 km/t.

Ford Mondeo Hybrid bagagerum
Bagagerummet er blevet noget mindre end normalt, idet der skal være plads til batteriet til Hybrid-teknikken. Det er et stort minus.

Batteriet begrænser bagagerummet

Der er ikke tale om en plugin-hybrid, men derimod en mere simpel hybridteknik, hvor batteriet ikke kan lades op fra stikkontakten. Batteriet får alene sin strøm fra det, der hedder rekuperation, hvor elmotoren ’lader strømmen løbe baglæns’, så den bremser bilen og genererer strøm, der overføres til batteriet.

Dette sker, når man slipper foden fra speederen, og der genereres mest strøm, hvis det samtidig går ned ad bakke. Det samme sker, når man bremser let. Så er det alene elmotoren, der virker som en motorbremse, og der dannes strøm til batteriet.

Læs også: Motors test af Hyundai Ioniq - fuld strøm på hybriden

Bremser man hårdt, er det derimod bilens mekaniske bremser, der aktiveres som i en almindelig bil. I Ford Mondeo Hybrid er overgangen fra elmotorens nedbremsning til de rigtige bremsers funktion gjort næsten umærkelig.

Batteriet er et litiumbatteri på 1,4 kwh. Det er ca. 30 gange mindre end i en elbil, og derfor ikke stort nok til at bilen kan køre på el alene. Men helt lille er det heller ikke. Det er placeret i bagagerummet og optager en ret generende del af pladsen, hvilket i sig selv kan være nok til, at nogle sikkert vil fravælge denne udgave af Mondeo frem for de mere traditionelle udgaver. Bagagerummet i hybridudgaven er på 383 liter – 142 liter mindre end i den almindelige femdørs udgave.

Ford Mondeo Hybrid logo
Ford Mondeo Hybrid kører på papiret 22,7 km pr. liter benzin. Vi kom med 22 km pr. liter under vores test ret tæt på det tal.

Flot udstyret

Hybridudgaven af Mondeo fås kun i Titanium-udgaven, som er næsthøjeste niveau hos Ford. Det betyder, at en hel del udstyr er standard. Det gælder f.eks. den store skærm i midten af instrumentbordet, hvorfra man kan styre navigationsanlæg, musik, tripcomputer, telefon og meget mere.

Det musikanlæg, der er standard, er ok, men det er ærgerligt, at man ikke kan tilkøbe B&O Play, der både inkluderer bedre højttalere og en større forstærker. I stedet har hybridudgaven et særligt aktivt støj-undertrykkende lydsystem, som så at sige modvirker den støj, der ellers dannes i bilen. Hvor godt det virker er svært at sige, men generelt opleves bilen ret støjsvag.

SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

På det sikkerhedsmæssige område finder vi en glimrende nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister. Desværre er den adaptive fartpilot ikke også standard, men koster 10.000 kr. ekstra. Det er ikke rimeligt, og slet ikke når den endda ikke er på højde med det bedste, vi har set på markedet. Blandt andet slår den fra, når hastigheden kommer ned under 30 km/t. Her havde det været rart, om den havde virket ned til stilstand, da den derved kunne have aflastet føreren bedre ved køkørsel.

Af øvrigt standardudstyr kan nævnes navigationsanlæg, DAB-radio, bakkamera, nøglefri betjening, skiltegenkendelse og 16-tommer alufælge med dæk med særlig lav rullemodstand.

Ford Mondeo er samlet set en udmærket bil for dem, der sætter pris på et lavt forbrug og en komfortabel kørsel. Særligt det sidstnævnte sørger en god affjedring for at hjælpe med til. Men for den, der ønsker en sportslig bil, har Ford bedre løsninger i de mere traditionelle udgaver af Mondeo. Valget er dit, men er der behov for et anhængertræk, så er denne bil udelukket!