Ford Mondeo - køremaskine til firmafolket
Motors vurdering
Ford Mondeo
- Plads
- Køreegenskaber
- Design
- Pris
- Ikke danske menuer
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter - 4 cyl.
-
CO2 udledning134 g/km
-
Effekt160 hk
-
Moment240 Nm
-
Topfart222 km/t.
-
Acc. (0-100)9,2 sek.
-
Køreklar vægt1.485 kg
-
Maks. påhængsvægt1.250 kg
-
Bagagerum550 liter
-
Akselafstand285 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 12 /
-
MålL:487 cm B:185 cm H:148 cm
Motors tal
- Målt forbrug 15 km/l
- Beregnet økonomi 4,85 kr./km
Ford Mondeo er en verdensbil, der produceres og sælges i samme skikkelse over hele verden. Amerikanerne, kineserne og mange andre har allerede haft fornøjelsen i et par år, men som følge af finanskrisen måtte Ford udskyde lanceringen herhjemme i næsten to år. Men nu er den her.
Forventningerne er selvsagt store, når Fords største bilmodel ruller ud i salgslokalerne i helt nye klæder. Og overordnet set må vi sige, at det er en yderst vellykket bil. Mondeo leverer varen på en overbevisende måde og blander et lækkert ydre med forrygende køreegenskaber og mange tekniske finesser.
Siddekomforten i Mondeo er grundlæggende god, men det kan undre, at forsæderne ikke er helt så store, som bilen lægger op til.
Der er dog ikke kun rosende ord, og der er således også forslag til forbedringer i Motors gennemgang af den bil, der uden tvivl vil være at finde i toppen af salgslisterne for firmabiler i de næste mange år.
Mest til leasingmarkedet
Den nye Mondeo er blevet en stor og dyr bil, og billigste udgave koster godt 400.000 kr. Det er mange penge, og da man i praksis nok vælger at gå et udstyrsniveau op og måske endda supplerer med mere udstyr fra listen over de mange ekstra muligheder, så lander den samlede pris let i nærheden af en halv million kroner.
Det er der ikke mange danskere, der er villige til at betale for en familiebil, og det bliver derfor erhvervslivet, der kommer til at køre de første kilometer i stort set alle de biler, der kommer til landet. Så må vi private vente med at købe, til bilerne efter kort tid dukker op som demobiler, udtjente leasingbiler og lignende til priser langt, langt under den annoncerede startpris. Det kan lade sig gøre, fordi leasingselskaberne opnår rabatter på mellem 100.000 og 140.000 kr. på de mange biler, som de store selskaber køber.
Enormt stor overalt
Den nye Mondeo kommer som enten femdørs hatchback eller stationcar. Udvendigt er bilen vokset adskillige cm på alle ledder og kanter, og med en akselafstand på 2,85 meter er den næsten oppe i klassen for store limousiner. Til sammenligning har den nye VW Passat kun en akselafstand på 2,79 meter, og det er en del af forklaringen på den gode plads i Mondeo.
I begge karrosseriudgaver er der et kæmpe bagagerum, og sjovt nok er det faktisk størst i den femdørs. Begge versioner har en stor, tung bagklap, der kan være svær at få op og i. Ford tilbyder derfor en elektrisk åbning af bagklappen, men den skal tilkøbes som ekstraudstyr til 8.500 kr.
Læs også: Motors test af VW Passat
Siddekomforten i Mondeo er grundlæggende god, men det kan undre, at forsæderne ikke er helt så store, som bilen lægger op til. Særligt en manglende støtte under lårene kan genere ved lang tids kørsel. Her havde det været rart med en forskydelig sædehynde, som vi ser i flere tyske biler. Ryglænet justeres i trin, men man kan opgradere hele sædemekanismen til et elektrisk multijusterbart sæde for 7.500 kr. Det er værd at tage med.
Ved bagsædet er der god benplads og god plads i bredden. I denne femdørs udgave er loftshøjden ved bagsædet ikke imponerende, og er det et problem, kan man med fordel vælge stationcaren, der har markant bedre plads på grund af det mere vandrette tag. Merprisen for en stationcar er 15.000 kr.
Taler ikke dansk
En af nyskabelserne i Mondeo finder vi ved kommunikationen mellem bil og fører. Ford har fået hjælp af Microsoft til at udvikle det avancerede Sync-system, der er standard i alle udgaver. En af funktionerne i dette system er et automatisk nødopkald, hvor bilen selv kontakter 112-vagtcentralen, hvis man kører galt. Opkaldet foregår via ens egen mobiltelefon, og det er derfor vigtigt altid at koble sin telefon til bilen.
En anden funktion i Sync er muligheden for at tale til bilen. Microsoft har virkelig lagt sig i selen for at gøre det let at fortælle bilen, hvad man ønsker at „taste ind”, regulere eller justere, og det har fået Ford til at mindske antallet af knapper markant. Problemet er blot, at Sync ikke forstår eller taler dansk.
Læs også: Motors test af Opel Insignia
Så kan man naturligvis tale engelsk eller tysk, men det bliver hurtigt kunstigt, og efter kort tid vælger man i stedet at taste sig gennem menuerne for at betjene bilen. Det er et stort minus, at bilen i den grad er baseret på talebetjening, og at den så samtidig ikke forstår, hvad man siger. Det er en ommer!
Bortset fra den mangel er det da et smart system, der ligger bagved, og vælger man at ofre 24.500 kr. ekstra, så får man både navigationsanlæg og en stor trykfølsom farveskærm foruden DAB-radio og et automatisk parkeringssystem. Sidstnævnte er i øvrigt en sjov og meget praktisk detalje, der gør det legende let at parkere bilen både på langs og på tværs af vejbanens forløb.
Kører forbløffende godt
Vores testbil har en nyudviklet 1.5-liters EcoBoost-motor, der yder hele 160 hk. Den gør det forbløffende godt og er uden tvivl den, vi peger på som bedste køb, hvis vi også skal skele lidt til den samlede økonomi. Den fås både med manuelt gear og automatgear.
Næste motorstørrelse er en toliters turbomotor af samme skuffe, og den yder mægtige 203 eller 240 hk, alt efter hvilken version man vælger. På dieselsiden finder vi den gammelkendte 1.6-liters dieselmotor på 115 hk samt en tolitersudgave med enten 150 eller 180 hk.
Det koster 38.000 kr. at gå fra 1.5-litersbenzinmotoren med 160 hk til dieselmotoren med 150 hk. Trods en bedre brændstoføkonomi er den merpris svær at hente hjem, og benzinmowtoren fremstår derfor som det mest økonomiske valg. Vi kørte i øvrigt 15 km pr. liter i 1.5’eren, og det er ikke dårligt for så stor en bil.
Senere på året dukker en ekstremt økonomisk udgave op med den lille trecylindrede 1.0-liters benzinmotor. Den har vi kortvarigt prøvet, og den klarer det bedre, end man skulle tro. Men den skal være markant billigere end 1.5’eren, før den bliver interessant.
Køreegenskaberne er i alle tilfælde gode, og særligt sving og kurver gennemføres med en så stor sporsikkerhed, at det giver smil på læben hver gang. Den bil kører bare godt!
På dansk motorvej og på tysk autobahn viser Mondeo sig også fra sin helt suveræne side. Retningsstabiliteten er fornem, og sidevindsfølsomheden gav ikke anledning til minusser under vores test. Bremserne er veldimensionerede, og på FDM Jyllandsringen var Mondeo direkte sjov at køre. Det er mere end bare godkendt!
Maks. sikkerhed er ekstra
Udstyrslistens kapitel om sikkerhed viser, at Ford ikke leverer Mondeo med maksimal sikkerhed – selv ikke i den dyre Titanium-version. Standardudstyret omfatter naturligvis seks airbags, antiudskridningssystem, automatisk nødbremse og det omtalte automatiske nødopkald. Men man skal selv huske at tilkøbe advarselssystemet for biler i den blinde vinkel (11.500 kr.) samt adaptiv fartpilot (20.000 kr.), hvis man vil køre så sikkert som muligt.
Man kan også tilkøbe LED-forlygter, og det var der på de testbiler, vi har kørt. Men niveauet er slet ikke på højde med f.eks. BMW’s og Mercedes’, og særligt det lange lys er overraskende dårligt. Vi vil derfor ikke anbefale at ofre de 24.000 kr., som de koster ekstra.
Som en interessant nyhed tilbyder Ford bagsædeseler med indbygget airbag. Det er et system, hvor en gas blæses ind i de hule seler, hvorved de går op i syningen og folder sig ud, så belastningen fordeles over et større areal. Det er med til at nedsætte trykskaderne på bagsædepassagererne i tilfælde af en kollision og helt sikkert en nyskabelse, vi kommer til at se mere til i fremtiden.
Bedst som leasingbil
Ford lægger ikke skjul på, at Mondeo-kunderne primært findes i erhvervslivet. Priserne er afstemt, så de er høje for dem, der køber kontant, og lave for dem, der leaser. Det betyder, at man skal passe på med at købe bilen som ny uden en gedigen rabat. Bedst vil det nok være, hvis man kan købe en demobil med en pæn, stor rabat på 10 til 20 procent.
Garantien er blot på to år og kan ikke umiddelbart udvides. Man kan dog tegne en service- og reparationsaftale på bilen, og gør man det over en periode på f.eks. fem år og 100.000 km, koster det 535 kr. pr. måned, eller 6.400 kr. om året. Det kan vise sig at være givet rigtig godt ud, for der skal ikke meget skvulp til, før det udløser store reparationsomkostninger.
Den problemstilling slipper man dog for at tænke nærmere over, hvis man leaser bilen, for her er en service- og reparationsaftale altid inkluderet i prisen. Ford har endnu ikke strikket en særlig privatleasingaftale på plads, men det skal nok komme, lover den danske importør.
Alt i alt er Ford Mondeo en vellykket bil til en høj pris. Der er kun få svipsere, hvor særligt det avancerede styresystem, der ikke taler dansk, er et af de større huller i osten.