Ford Ranger Raptor set forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Ford Ranger Raptor – en hård negl

Ford Ranger Raptor er en barsk udgave af Europas mest solgte pickup. En forstærket undervogn gør bilen næsten ustoppelig i terrænet. I hverdagen er den derimod ikke særlig praktisk.
Ford Ranger Raptor set bagfra

Motors vurdering

Ford Ranger

9,3 km/l
Diesel
499.470 kr.
  • Terrænegenskaber
  • Kabineplads
  • Trækevner
  • Indstigning
  • Ejerafgift (10.600 kr./år + 6.250 kr./år i privat-afgift)
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    281 g/km
  • Effekt
    213 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    170 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,5 sek.
  • Køreklar vægt
    2.510 kg
  • Maks. påhængsvægt
    2.500 kg
  • Akselafstand
    322 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:537 cm B:203 cm H:187 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 7,35 kr./km
Luk

Det er sjældent, vi møder biler, hvor man skal bruge flere trappetrin for at komme op i førerhuset. Men Ford Ranger Raptor er en sådan, så allerede før man trykker på startknappen, føler man sig henført til en helt anden verden.

Vel placeret i førersædet må man dog ret hurtigt konstatere, at Ford Ranger er noget mere normalt indrettet, når det handler om betjeningen af bilen. Den startes og køres på vanlig vis, og man bliver egentlig ret hurtigt dus med den.

Kun når den skal parkeres fornægter dens længde på knap fem en halv meter sig ikke.

Ford Ranger Raptor kabine
Der er en fin blanding af en fornemmelse som i en personbil og en lastbil, når man sidder bag rattet i Raptor. Gearkassen er med 10 trin, og man kan skifte gear fra de to store skiftegreb bag rattet.

10 gear at vælge mellem

Hos Ford er Raptor navnet på den mest sofistikerede udgave af Ranger. Den har stort set alt i udstyr, og fra en drejeknap ved gearstangen kan man indstille, om bilen skal køre med baghjulstræk eller firehjulstræk.

Her kan man også indkoble et reduktionsgear, hvis man kører i krævende terræn, og er bilen lige ved at sætte sig fast, kan man låse differentialet ved bagakslen, og så skal der virkelig store forhindringer i vejen, før Raptor giver op. Et forhold der ikke mindst hjælpes på vej af de enorme terrændæk, bilen leveres med.

Læs også: Motors test af VW Amarok - kæmpestor fritidsbil

Raptor er trukket af en toliters dieselmotor med hele 213 hestekræfter. Det er meget, og sammen med et enormt drejningsmoment på 500 Nm (omtrent det dobbelte af det, man finder i en normal personbil) er der altid masser af kræfter at rutte med.

Det hele ledes ud til hjulene via en 10-trins automatgearkasse, og det siger næsten sig selv, at det bliver til en del gearskift, når man kører i bilen. Men de mærkes stort set ikke, i stedet sørger de mange gear blot for at holde omdrejningstallet nede til gavn for et lavt støjniveau.

Ford Ranger Raptor lad
Ranger kommer standard med et rulleladdækken, som gør det muligt at aflåse ladet. Indvendigt er det beklædt med plastpaneler.

Dyr at eje

Denne udgave af Ford Ranger koster en halv mio. kroner inklusive moms. Det er mange penge for en gulpladebil, og det bliver derfor dyrt at eje bilen. Ikke mindst fordi, man skal betale både en høj ejerafgift for at eje bilen og en høj afgift for at benytte bilen privat.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz X - mesters egen bil

I alt lander afgifterne på næsten 17.000 kr. om året, og det gør ondt på de fleste. Hertil skal lægges et gedigent brændstofbudget, da bilen kun kører omkring de ni km pr. liter. Vi har regnet de samlede udgifter pr. km ud til at lande på mægtige 7,35 kr. Det kan man få en meget veludstyret luksusbil for.

Et alternativ til at købe Raptor på gule plader er at købe bilen som en personbil med bagsæde på hvide plader. Så er prisen små 700.000 kr., men så slipper man da for de godt 6.000 kr. om året i afgift for at køre på papegøjeplader. Det ændrer dog ikke markant på den samlede udgift, der derfor stadig er ganske høj.

Ford Ranger Raptor sæder
Man sidder fremragende i de sportslige Raptor-sæder. De justeres elektrisk og er naturligvis med varme.

En sjov arbejdsbil

De høje afgifter og de deraf høje km-priser betyder, at Raptor er og bliver en drøm for de fleste private bilister, der er til denne type af biler. For de mere professionelle bilejere kan Raptor derimod være svaret på lige præcis ønsket om en bil, der kan næsten det hele.

Denne udgave af Ranger må dog kun trække 2.500 kg og har man behov for at trække mere end det, må man vælge den i en mere moderat udgave. Det kunne for eksempel være den 100.000 kr. billigere Ranger Wildtrak, der ikke er lige så avanceret udstyret som Raptor, men som til gengæld må trække op til 3.500 kg.