Ford Ranger Raptor – en hård negl
Motors vurdering
Ford Ranger
- Terrænegenskaber
- Kabineplads
- Trækevner
- Indstigning
- Ejerafgift (10.600 kr./år + 6.250 kr./år i privat-afgift)
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning281 g/km
-
Effekt213 hk
-
Moment500 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)10,5 sek.
-
Køreklar vægt2.510 kg
-
Maks. påhængsvægt2.500 kg
-
Akselafstand322 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:537 cm B:203 cm H:187 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 7,35 kr./km
Det er sjældent, vi møder biler, hvor man skal bruge flere trappetrin for at komme op i førerhuset. Men Ford Ranger Raptor er en sådan, så allerede før man trykker på startknappen, føler man sig henført til en helt anden verden.
Vel placeret i førersædet må man dog ret hurtigt konstatere, at Ford Ranger er noget mere normalt indrettet, når det handler om betjeningen af bilen. Den startes og køres på vanlig vis, og man bliver egentlig ret hurtigt dus med den.
Kun når den skal parkeres fornægter dens længde på knap fem en halv meter sig ikke.
10 gear at vælge mellem
Hos Ford er Raptor navnet på den mest sofistikerede udgave af Ranger. Den har stort set alt i udstyr, og fra en drejeknap ved gearstangen kan man indstille, om bilen skal køre med baghjulstræk eller firehjulstræk.
Her kan man også indkoble et reduktionsgear, hvis man kører i krævende terræn, og er bilen lige ved at sætte sig fast, kan man låse differentialet ved bagakslen, og så skal der virkelig store forhindringer i vejen, før Raptor giver op. Et forhold der ikke mindst hjælpes på vej af de enorme terrændæk, bilen leveres med.
Læs også: Motors test af VW Amarok - kæmpestor fritidsbil
Raptor er trukket af en toliters dieselmotor med hele 213 hestekræfter. Det er meget, og sammen med et enormt drejningsmoment på 500 Nm (omtrent det dobbelte af det, man finder i en normal personbil) er der altid masser af kræfter at rutte med.
Det hele ledes ud til hjulene via en 10-trins automatgearkasse, og det siger næsten sig selv, at det bliver til en del gearskift, når man kører i bilen. Men de mærkes stort set ikke, i stedet sørger de mange gear blot for at holde omdrejningstallet nede til gavn for et lavt støjniveau.
Dyr at eje
Denne udgave af Ford Ranger koster en halv mio. kroner inklusive moms. Det er mange penge for en gulpladebil, og det bliver derfor dyrt at eje bilen. Ikke mindst fordi, man skal betale både en høj ejerafgift for at eje bilen og en høj afgift for at benytte bilen privat.
Læs også: Motors test af Mercedes-Benz X - mesters egen bil
I alt lander afgifterne på næsten 17.000 kr. om året, og det gør ondt på de fleste. Hertil skal lægges et gedigent brændstofbudget, da bilen kun kører omkring de ni km pr. liter. Vi har regnet de samlede udgifter pr. km ud til at lande på mægtige 7,35 kr. Det kan man få en meget veludstyret luksusbil for.
Et alternativ til at købe Raptor på gule plader er at købe bilen som en personbil med bagsæde på hvide plader. Så er prisen små 700.000 kr., men så slipper man da for de godt 6.000 kr. om året i afgift for at køre på papegøjeplader. Det ændrer dog ikke markant på den samlede udgift, der derfor stadig er ganske høj.
En sjov arbejdsbil
De høje afgifter og de deraf høje km-priser betyder, at Raptor er og bliver en drøm for de fleste private bilister, der er til denne type af biler. For de mere professionelle bilejere kan Raptor derimod være svaret på lige præcis ønsket om en bil, der kan næsten det hele.
Denne udgave af Ranger må dog kun trække 2.500 kg og har man behov for at trække mere end det, må man vælge den i en mere moderat udgave. Det kunne for eksempel være den 100.000 kr. billigere Ranger Wildtrak, der ikke er lige så avanceret udstyret som Raptor, men som til gengæld må trække op til 3.500 kg.