Honda Civic forfra
Fotograf:

Foto

Karsten M. Lemche
Biltest

Honda Civic – japansk designerbil

Topudgaven af Honda Civic byder på masser af udstyr, en ret avanceret gearkasse og et design, der får bilen til at skille sig ud fra mængden.
Honda Civic fra siden

Motors vurdering

Honda Civic

16,4 km/l
Benzin
328.880 kr.
  • Udstyr
  • Motor/gear
  • Styretøj
  • Støj fra vind og hjul
  • Betjening af skærm
  • Affjedring
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    139 g/km
  • Effekt
    182 hk
  • Moment
    220 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,5 sek.
  • Køreklar vægt
    1.437 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.000 kg
  • Bagagerum
    478 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maksimalt 100.000 km
  • Mål
    L:452 cm B:180 cm H:143 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 4,10 kr./km

Sikkerhed

2017
Luk

Der er virkelig sport og køreglæde over Civic. 1.5-liters motoren trækker godt, og sammen med et fint afstemt CVT-gear har man en fin fornemmelse af sammenhæng mellem fart og motoromdrejninger. Et par skiftegreb bag rattet underbygger sammen med et vellykket styretøj den oplevelse.

På den måde er der fin sammenhæng mellem bilens ret dynamiske design, og den fornemmelse man har, når man kører i den. I denne udgave er Civic udstyret med en turboladet firecylindret benzinmotor på 1.5 liter. Den yder magtfulde 182 hk, og det giver bilen masser af kræfter på lande- og motorvej.

Et ret højt støjniveau med både vindstøj og hjulstøj trækker ligeledes lidt ned i den samlede køreoplevelse.

Læs Motors gruppetest af 10 biler i Golf-klassen

Hondas gearkasse er af den trinløse type, CVT (Continuously Variable Transmission). Den har dog indbygget en række faste trin, der gør, at man oplever gearkassen næsten som en traditionel en af slagsen. Alt i alt fungerer den godt og er noget af det bedste, vi har oplevet af CVT-typen.

Man kan skifte affjedringen mellem komfort og sport, men der skal næsten målfoto til for at afgøre, hvilken indstilling man kører i. I begge tilfælde er affjedringen ikke rigtig komfortabel. Et ret højt støjniveau med både vindstøj og hjulstøj trækker ligeledes lidt ned i den samlede køreoplevelse.

Honda Civic kabine
Førerpladsen er blevet mindre futuristisk end i den gamle Civic. Alligevel er der mange sjove løsninger, man glæder sig over i hverdagen. En af dem er den trådløse oplader til mobiltelefonen.

Kæmpe bagagerum

Førerpladsen er godt arrangeret med mange gode fralægningsrum inklusive et stort hul mellem forsæderne. Kabinen i Honda Civic er gennemsnitlig i størrelsen, men soltaget stjæler vigtig loftshøjde, og vi savner friskluftdyser til bagsædet.

To personer ved siden af hinanden på bagsædet går fint, mens tre personer generes af den relativt smalle kabine. Bagagerummet er derimod overraskende stort, og under gulvet findes yderligere plads til rejsetasker eller lignende.

Et lidt mærkeligt sidemonteret rullegardin over bagagen er dog en upraktisk løsning. Man kan ikke få Honda Civic som stationcar.

Honda Civic soltag
I denne topudstyrede udgave af Honda Civic er el-betjent glassoltag standard. En rar detalje i en varm sommer.

God nødbremse

Honda Civic er allerede crashtestet af Euro NCAP, og her opnåede den de maksimale fem stjerner.  En af årsagerne hertil er den fine nødbremse, som alle udgaverne er forsynet med.

Vi testede den på FDM Jyllandsringen, og her kunne vi køre hen mod en fast forhindring med op til 50 km/t., uden at bilen ramte den. Bilen bremser fint ned af sig selv, men advarer samtidig føreren med både lyd- og lyssignaler, så man i god tid enten selv kan bremse eller styre uden om forhindringen.

Ny bil? Tag testen og find ud af hvilken bil, du skal have, på FDM biler.dk

Der er desuden et system, der fastholder bilen i vognbanen. Det får den til at følge en tænkt midterstreg i vognbanen, og den del fungerer overraskende godt. Man får næsten fornemmelsen af, at man kan slippe rattet, men den går naturligvis ikke.

Den adaptive fartpilot fungerer ligeledes fint og holder fint afstand til forankørende biler. Den virker helt ned til stilstand i forbindelse med automatgearet.

Honda Civic bagagerum
Bagagerummet rummer 478 liter og er i praksis meget anvendeligt – ikke mindst på grund af det enorme rum, der er at finde under gulvet. Et lidt upraktisk vandret rullegardin trækkes fra siden hen over bagagen.

Masser af udstyr

Denne udgave af Civic er en topudstyret udgave til en relativ høj pris. Man skal dog vide, at udstyrsniveauet er omfattende med lædersæder, trådløs opladning af mobilen, soltag og en ret omfattende sikkerhedspakke, der virker godt.

Den store skærm i midten er noget kringlet at betjene og kræver i bedste fald en god lang tilvænning, før man er helt dus med den. Det lykkedes aldrig os at blive venner med den. Et stort plus er dog, at den indeholder muligheden for Appel CarPlay.

Trods det høje udstyrsniveau er vi lidt tilbageholdne med at uddele alt for mange stjerner til bilen.

Læs også Motors gruppetest af 10 små SUV'er

Trods det høje udstyrsniveau er vi lidt tilbageholdne med at uddele alt for mange stjerner til bilen. Det skyldes den høje pris, den ret høje km-pris, når man indregner alle udgifter, og den knapt så overbevisende komfortfornemmelse, der særligt holdes nede af en ret høj hjul- og vindstøj og en visse steder lidt billig plastic-kvalitet.

Men er man vild med designet, får man en bil, der samlet set kan noget, de færreste konkurrenter kan: Skille sig ud fra mængden på godt og ondt.