Hyundai i20 set forfra
Biltest

Hyundai i20 – Garanteret god plads

Hyundai i20 vinder på sin gode plads, sit fine udstyr og mærkets helt unikke fabriksgaranti. Men det hele er ikke bare sund fornuft – den kører også godt.
Hyundai i20 set bagfra

Motors vurdering

Hyundai i20

19,2 km/l
Benzin
184.995 kr.
  • Plads
  • Garanti
  • Udstyr
  • Tændingsnøgle
  • Motorstøj
  • Hård plast
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.0 liter – 3 cyl.
  • CO2 udledning
    119 g/km
  • Effekt
    100 hk
  • Moment
    171 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.140 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.110 kg
  • Bagagerum
    362 liter
  • Akselafstand
    274 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
  • Mål
    L:460 cm B:207 cm H:173 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 19 km/l
  • Beregnet økonomi 2,60 kr./km
Luk

Vi har tidligere testet i20, hvor den har fået gode ord med på vejen. Men denne gang må vi ligefrem skrue op for rosen. For direkte holdt op mod konkurrenterne i minibilklassen vinder i20 langt hen ad vejen, når det handler om gode pladsforhold, en villig motor og et flot udstyrsniveau.

Oveni kan man lægge fabrikkens fine garanti på fem år uden kilometerbegrænsning. På den måde skiller i20 sig positivt ud, og det er bestemt en model, du bør se nærmere på, hvis du er i markedet for en vellykket minibil.

Noget af det, der giver pluspoint, er de velfungerende sikkerhedssystemer, sæderne, motorkraften og de fine skærme i bilen. På den negative side finder vi den traditionelle tændingslås, man skal ramme med nøglen hver gang, den manglende adaptive fartpilot og de lidt ulogisk placerede knapper til f.eks. varme i sæder og rat.

Førerpladsen er præget af et digitalt cockpit og en stor skærm med bl.a. trådløs Apple CarPlay
Førerpladsen er præget af et digitalt cockpit og en stor skærm med bl.a. trådløs Apple CarPlay.

Hvordan kører Hyundai i20?

Køreegenskaberne er der ikke noget at sætte en finger på. Vognbaneassistenten løser opgaven med at fastholde bilen i vognbanen på fortrinlig vis, og når man kører ud på de mindre veje, kan man let slå den fra igen fra en knap på rattet.

1.0-liters turbomotoren trækker jævnt og godt, og man har på ingen måde en oplevelse af en „ketchupeffekt“ – den tøven, man iblandt møder i andre turbobiler. Til gengæld må man leve med en del motorstøj, selv ved kørsel i sjette gear.

Vi kørte i snit 19 km pr. liter, hvilket er, helt som fabrikstallet stiller i udsigt. Varme i rat og sæder gør bilen ekstra rar om vinteren.

Skærmen er flot integreret og der er mulighed for at koble mobilen trådløst op til skærmen
Skærmen er flot integreret og der er mulighed for at koble mobilen trådløst op til skærmen ved brug af enten Apple CarPlay eller Android Auto. Skærmen er koblet til bakkamera og der er radio med DAB+. Der er danske menuer og dansk tale. Alt er standard i denne udstyrsvariant.

Hvor god er nødbremsen i Hyundai i20?

Vi testede nødbremsen på FDM Jyllandsringen ved at køre bilen hen mod en pude, der skal simulere en holdende bil, man har overset. Og her fungerer Hyundai i20 særdeles overbevisende, og nødbremsen advarer først, og bremser derefter af sig selv på overbevisende vis, hvis man ikke gør noget.

Vi testede funktionen ved hastigheder op til 50 km/t, som er den maksimale hastighed, vi tester denne egenskab ved. Og her fungerede det hele, som det skulle, og ved højere hastigheder advares man stadig, og bilen bremser også, men man kan altså være sikker på, at den kan nå at bremse helt op. I denne udgave er der tale om en ret avanceret nødbremse, der bremser for både biler, fodgængere og cyklister, og som også holder øje med forhindringer, når man skal dreje til siderne.

Vi testede også, om Hyundai i20 selv kan bremse, hvis man er ved at bakke ind i en forhindring som f.eks. et barn bag bilen, og det kan den desværre ikke. Man kan dog tilkøbe den funktion til bilen, men det bliver ret dyrt, da man skal kombinere to udstyrspakker, der tilsammen koster 20.000 kr. Men så får man vel at mærke også en masse andet, dejligt udstyr med i handlen.

Man kan desværre ikke tilkøbe en adaptiv fartpilot til udgaverne af i20 med manuelt gear, og til denne udstyrsversion kan man heller ikke tilkøbe andet sikkerhedsudstyr. Men bilen har som standard en glimrende vognbaneassistent, der alt efter indstillingen enten hjælper med at fastholde bilen midt i vognbanen eller med at få bilen tilbage i sporet, hvis man alligevel er på vej ud over kantlinjerne af vognbanen.

Bagagerummet er ganske stort og kan udvides ved at folde ryglænet forover
Bagagerummet er ganske stort og kan udvides ved at folde ryglænet forover.

Hvad koster en km i en Hyundai i20?

Vi har også regnet på, hvad det koster at holde en i20 i denne udgave kørende i fem år og 100.000 km. Det lander samlet set på et beløb på blot 52.000 kr. om året, eller hvad der svarer til 2,60 kr. pr. km. Det er et gennemsnitligt niveau.

Prisen på en service- og reparationsaftale er 489 kroner pr. måned, og det er et lidt overraskende højt niveau, når man tænker på den omfattende fabriksgaranti, der er på bilen. Hyundai i20 sælges nemlig med en yderst generøs garanti på fem år på bil og lak, med enkelte dele, der dog kun har tre års garanti.

Vi kørte i øvrigt i gennemsnit 19 km pr. liter under vores test, og det er dette forbrug, der er lagt ind i beregningerne.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve