Elbilen Hyundai Ioniq 5 kører på landevej i gråvejr
Biltest

Hyundai Ioniq 5 – Nu med større batteri og forvarme

Rækkevidden er fortsat ikke imponerende, selvom Hyundai Ioniq 5 har fået et større batteri. Under vores vintertest drillede forvarmen også. Den sætter ikke længere standarden for klassen.
Hyundai Ioniq 5 set bagfra, mens den kører ud ad en landevej i gråvejr

Motors vurdering

Hyundai Ioniq 5

El
464.995 kr.
  • Komfort
  • Førerplads
  • Fem års garanti
  • Forbrug
  • Rækkevidde
  • Forvarme driller
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk. Batteri (brutto): 77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    229 hk
  • Moment
    350 Nm
  • Topfart
    185 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.090 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    527 liter
  • Akselafstand
    300 cm
  • Officiel rækkevidde
    476 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:464 cm B:189 cm H:165 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,25 kr./km
  • Målt rækkevidde 365 km

Sikkerhed

2021
Luk

Hyundai har ramt hovedet på sømmet på mange punkter med Ioniq 5, og populariteten har medført hidtil uset lange leveringstider. Men Ioniq 5 har fra starten været lidt hæmmet på rækkevidden i praksis, og nu er den derfor kommet i en opdateret udgave med et større batteri.

Det er vokset fra 72 til 77 kWh, og dermed er rækkevidden nu officielt oppe på 476 km. Det er stadig noget dårligere end konkurrenterne, der med tilsvarende batterier alle har en rækkevidde over de 500 km.

Kabine med stor skærm i elbilen Hyundai Ioniq 5
Det er smart med knapper både til klimaanlægget og hurtige genveje til trykskærmen. Men der er gammeldags USB-stik i bilen, og det stik, du skal bruge til Android Auto/Apple CarPlay, ligger ved fodbrønden, for du skal bruge kabel, da det ikke er trådløst. 

Hvad er rækkevidden i Hyundai Ioniq 5?

Da vi havde bilen til test, var der blot otte grader, og det hæmmer naturligvis også rækkevidden, fordi der skal bruges energi på at opvarme kabinen og temperere batteriet.

Under vores rækkeviddemåling på motorvej med 110 km/t. opnåede vi, hvad der svarer til en rækkevidde på 305 km ved 0 grader og 365 km ved 20 grader. Det er ikke imponerende i en elbil i denne prisklasse.

Testbilen var med højeste udstyrsniveau samt 20”-fælge. Det er ikke optimalt i forhold lang rækkevidde, hvor det generelt er en fordel med så lette og smalle hjul som muligt. Men det koster at se godt ud, og netop det meget firkantede design er et af de store salgspointer ved Ioniq 5.

For at sætte rækkevidden i perspektiv, så har vi lige testet en Polestar 2, der officielt har stort set samme rækkevidde dog med et mindre batteri. Under vores motorvejsmåling af rækkevidden kørte den 390 km (omregnet til 20 grader), altså godt 35 km længere end Ioniq 5. Bilerne har i øvrigt stort set samme vægt, men naturligvis forskellig aerodynamik.

Digitalt instrumenthus i elbilen Hyundai Ioniq 5
Prøv at lægge mærke til, hvor stor den digitale instrumentskærm er, og hvor ringe placeret hastigheden og til dels også rækkevidden er. Holder du "10 i 2" på rattet, kan du ikke se, hvor hurtigt du kører, eller hvor lang rækkevidden er. 

Hvor hurtigt lader Hyundai Ioniq 5?

Til gengæld imponerer Ioniq 5 ved opladning. Hyundai siger selv, at modellen kan lade med op til 230 kW, og det har vi også oplevet under vores test om sommeren. Men om vinteren er ladepræstationerne noget mindre imponerende. Således også under vores test, men det skyldes mere vores målemetode end selve bilens konstruktion.

Som noget nyt kan man sætte Ioniq 5 til at forvarme batteriet for at optimere ladeeffekten. Men det kan den ikke gøre, hvis batteriet kommer under 20 procent. Og da vi under vores rækkeviddemåling kommer ned på fem procent, så fik vi blot 25 kWh på 15 minutter (120 km) og 60 kWh over 30 minutter (285 km). Det modsvarer en genemsnitlig ladeeffekt på 100 kW det første kvarter og 120 kW målt over en halv time.

Dermed var ladeeffekten højere det sidste kvarter, fordi batteriet på det tidspunkt var blevet varmere og dermed lettere kunne modtage strøm. Vi prøvede også at forvarme batteriet ved motorvejskørsel, og her oplevede vi, at batteritemperaturen ikke steg, så længe vi kørte på motorvejen. Men da vi holdt stille og ventede kort på en lader, så steg temperaturen efter godt fem minutters tid.

Det er ikke helt klart, hvorfor bilen opførte sig, som den gjorde, men alene det med, at batteriet skal være på mindst 20 procent, gør det svært at udnytte forvarmningsmuligheden i praksis.

Stor touchskærm i midten af kabinen i Hyundai Ioniq 5
Den primære visning på trykskærmen viser tid, temperatur, batteritilstand og hvor du kører på et kort. De øvrige visninger er ikoner over apps. Her kunne det være smart, at man selv kunne lave en visning med flere apps. 

Hvor god plads er der i Hyundai Ioniq 5?

Pladsforholdene i kabinen er en af de største styrker ved Ioniq 5. Der er ganske enkelt enormt meget plads. Bagsædet kan længdejusteres, og der er også god loftshøjde på bagsædet.

Her i topmodellen er alle fire sæder elektrisk justerbare, og der er varme på de yderste pladser på bagsædet!

På forsædet har man komfortsæder, hvor man kan få ekstra støtte under benene. De fungerer godt, når man venter ved ladestationen, mens det under kørslen ikke rigtig kan bruges.

Under kørsel var det ikke alle, der fandt sig lige godt til rette i forsæderne, da de ikke er multijusterbare. Så det skal man afprøve grundigt, før et eventuelt køb.

Bagagerummet er stort på papiret, men i praksis vil man opleve at være begrænset i højden, fordi bagagerumsgulvet er meget højt oppe i bilen. Det begrænser mulighederne for at pakke bilen med store kufferter.

Gearvælgeren i Hyundai Ioniq 5 sidder ved rattet
Gearvælgeren gemmer sig bag rattet på højre side. Den er lidt spøjs at betjene, men man vænner sig til det efter lidt tid. 

Hvor praktisk er Hyundai Ioniq 5?

Der er et par praktiske fordele og ulemper noteret på vores testblok. Et klart minus er manglen på bagrudevisker. Du kan ikke fjerne dug fra bagruden, når du starter din køretur om morgenen, og når der sætter sig snavs undervejs, og så mister du muligheden for at orientere dig via bagruden.

Det er også besynderligt, at man har et kæmpe digitalt display til instrumenterne, men at man har valgt at placere oplysningerne om både rækkevidden og hastigheden, så de nærmest ikke kan ses for rattet.

Nu vi er i det negative hjørne, opleves opstartstiden, før bilen er klar til at køre, ret lang, og du skal bruge en start/stop-knap for at starte/afslutte turen. Her har en del andre bilmærker fundet løsninger, hvor bilen automatisk tænder og slukker bilen, når man går ind eller ud af den.

Der er heldigvis også flere plus-punkter. Det er lækkert, at der både er knapper til betjening af klimaanlægget og trykknapper til de mest brugte genveje på den trykfølsomme medieskærm. Det er i praksis en fordel i forhold til søstermodellen Kia EV6.

Det er også godt med et headup-display, selvom det afhængig af førerens højde kan være lidt uskarpt gengivet i forruden. Og så er det fint, at man kan kommunikere med bilen via en app på ens smartphone.

Der er god plads på bagsæderne i Hyundai Ioniq 5
Der er overvældende meget plads på bagsædet. Friskluftdyserne ligger ude i b-stolperne, så man kan få frisk luft til bagsæderne. Benpladsen er god, og gulvet er plant foran alle tre pladser på bagsædet.  

Hvordan kører Hyundai Ioniq 5?

Med 229 hk er der fint med kræfter til bilen, også selvom vægten er over to tons. Den føles kvik uden at være overrumplende.

Gearvælgeren er placeret på ratstammen til højre for rattet, og man vænner sig til at bruge den, men optimal er placeringen ikke. Et klart plus er skiftegrebene bag rattet, som bruges til at styre bilens regenerering. Det er let i intervaller at skifte fra meget motorbremse til slet ingen.

Komforten er meget fin i bilen, og støjniveauet er også udmærket. Der er lidt støj fra drivlinjen i elbiler, og det gælder også for Ioniq 5. Den har også en god styreassistent, som kan aflaste dig som chauffør, når du kører langt på motorvej.

Bagagerummet i Hyundai Ioniq 5
Bagagerummet er stort, men det er ikke så højt, og derfor kan det være svært at pakke optimalt, især hvis man har store kufferter. 

Skal man vælge en Ioniq 5?

Selvom designet stadig står friskt, så er priserne ikke længere lige så attraktive. Da modellen kom frem, kostede topversionen med batteriet på 72 kWh lige godt 405.000 kr. Nu er prisen 60.000 kr. højere, samtidig med at Tesla har hugget en stor bid af deres priser.

Og selvom udstyrsniveauet er på et højt niveau, så er det f.eks. ikke muligt at tilvælge adaptive LED-forlygter, som mange konkurrenter tilbyder. Det er dobbelt ærgerligt, fordi lysudbyttet fra standard-forlygterne heller ikke imponerer.

Det er måske en detalje, men når man er blandt de dyreste biler i klassen, skal man også sætte standarden. Og det gør Ioniq 5 ikke længere.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen