Hyundai Ioniq - længere tur og længere ladetid
Motors vurdering
Hyundai Ioniq
- Længere rækkevidde
- Bedre trykskærme
- Mindst fem års garanti
- Dårligt langt lys
- Langsom hurtigladning
- Begrænset lasteevne
Fabriksdata
-
MotorElmotor (forhjulstræk)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt136 hk
-
Moment295 Nm
-
Topfart165 km/t.
-
Acc. (0-100)9,9 sek.
-
Køreklar vægt1.575 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum357 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde311 km
-
Garanti (bil/lak/rust)5 / 5 / 12
-
MålL:447 cm B:182 cm H:145 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,80 kr./km
- Målt rækkevidde 235 km
Hyundai Ioniq er en unik bil, fordi den fra starten af kom som både hybrid, plugin-hybrid og som ren elbil. Det vil sige, at alle udgaver er elektrificerede, og den ikke fås med dieselmotor.
Efter små fire år på vejene er der kommet et facelift og et større batteri til den elektriske udgave. Teknisk set er det vokset fra 28 til 38 kWh, og i praksis er rækkevidden steget fra 180 til 235 km i Motors motorvejstest med 110 km/t.
Bemærk, at den gamle model blev testet om sommeren, mens den nye blev testet ved vintertemperatur, hvilket stjæler yderligere fra kapaciteten.
Langsom ladning ude og hjemme
Hvor det gamle batteri i Ioniq var kendetegnet ved ganske hurtig ladning, så kan det nye batteri ikke lades lige så hurtigt. Typisk kan det kun lades med 25 til 50 kW, det sidste endda kun kortvarigt.
Det er skuffende, især fordi Hyundai selv reklamerer med, at modellen kan lade med op til 100 kW. Det er kritisk, fordi det betyder, at Ioniq fortsat ikke er en model, som vi vil anbefale til dem, som kører langt, fordi ladetiderne ikke er tilfredsstillende.
Læs også: Motors gruppetest af elbiler
Hjemmeladning er også langsommelig, her kan lades med op til 3,7 kW. Vi ladede fra 1 til 90 procent på 12 timer, og det er for langsomt for mange. Hyundai angiver, at man kan lade med op til 7,2 kW, men da Ioniq kun lader på én fase, kræver det en speciel type ladeboks, der populært sagt kan lægge to faser sammen til en.
I modsætning til Hyundai Kona kan man ikke tilkøbe en trefaset lader på 11 kW. Det havde ellers passet bedre til det nye større batteri.
Bedre skærm og dårligt langt lys
En stor fordel ved faceliftet er en ny 10”-medieskærm, som er standard på topmodellen, og som kan tilkøbes til basismodellen. Men som med andre elbiler, kan det nærmest kun betale sig at købe topmodellen, da du får et meget højt udstyrsniveau til en meget beskeden merpris.
Læs også: Motors test af Danmarks billigste elbil
Blandt andet får du LED-forlygter, men selvom de ser smarte ud, så lyser de ikke specielt godt i mørke. Det gælder især for det lange lys.
Til gengæld kan man glæde sig over en god aktiv vognbaneassistent samt en adaptiv fartpilot, der virker helt ned til stilstand.
470 eller 413 kg lasteevne?
En udfordring med elbilerne er, at ikke alle har en stor lasteevne. Det vil sige, det er begrænset, hvor mange personer eller hvor meget bagage man kan medbringe, før man overskrider den tilladte totalvægt. Ifølge brochuren må Ioniq Electric lastes med 395 kg udover en chauffør på 75 kg, eller 470 kg samlet set.
Læs også: Gode råd, når du skal købe elbil
Men slår man op på den konkrete testbil, så er den køreklare vægt højere end i brochuren, og testbilen måtte kun samlet set lastes med 413 kg. Nu vejer strømmen ikke noget, men med fem store personer er der ikke meget plads til bagage. Endsige den femte person.
Hyundai Ioniq kan varmes op om natten
Selvom hurtigladningen medfører lange ventetider, når man kører på langture, så er faceliftet af Ioniq generelt et skridt frem. Især den forøgede rækkevidde gør, at Ioniq vil kunne passe ind i flere familiers hverdag.
Husk blot, at hvis I bruger al strømmen, så tager det tid, før bilen er ladet helt op igen – også når du er hjemme. Ellers er Ioniq kendetegnet ved et generelt lavt strømforbrug, en garanti på otte år på batteripakken og fem år på resten af bilen, og så kan man forvarme kabinen med strøm fra kontakten, og det er en stor fordel i vinterhalvåret.