Jaguar I-Pace set forfra
Biltest

Jaguar I-Pace – Dyr og dejlig sort kat

Jaguar I-Pace har fået en mindre opgradering og fremstår stadig som en moderne elbil. Black-udgaven ser tilmed rå og sportslig ud.
Jaguar I-Pace set bagfra

Motors vurdering

Jaguar I-Pace

El
779.900 kr.
  • Materialer i kabine
  • Komfort
  • Lydanlæg
  • Dørhåndtag
  • Bagsædeplads
  • Skærmbetjening
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri: 90 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    400 hk
  • Moment
    696 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    4,8 sek.
  • Køreklar vægt
    2.208 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    505 liter
  • Akselafstand
    299 cm
  • Officiel rækkevidde
    407 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 6
  • Mål
    L:468 cm B:201 cm H:157 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 380 km

Sikkerhed

2018
Luk

Den blev kåret til Car of the Year 2019, og er nu kommet i en let opdateret version med bedre lademuligheder og opfrisket design. Det er Jaguar I-Pace, vi taler om, og den version, vi her har testet, hedder desuden EV400 Black.

EV indikerer, at det er en elbil, de 400 er antallet af hestekræfter, og Black er udstyrsniveauet, hvor en lang række detaljer ude og inde er malet sort. Sammen med en sort lak giver det bilen et sportsligt og også et lidt råt udseende.

Førerpladsen er godt indrettet med et digitalt cockpit og en flot integreret skærm i midten.
Førerpladsen er godt indrettet med et digitalt cockpit og en flot integreret skærm i midten. Klimaanlægget har fået sit eget betjeningspanel under skærmen.

Hvordan kører Jaguar I-Pace?

I den udgave vi har testet, var der tilkøbt en såkaldt Driver Assist Pack til 27.100 kr. Den gør det muligt at lade bilen selv holde afstand til forankørende biler, ligesom bilen selv kan følge vognbanens forløb.

Vognbaneassistenten fungerede fremragende på motorvej, mens den – som vi også oplever med mange andre biler – let kan blive lidt nervøs i sin funktion ved kørsel på mindre veje. Heldigvis kan man meget let slå funktionen til og fra via en knap på rattet, og det er med til at øge anvendelsen af kørehjælpen. Husk at bestille den pakke med.

Affjedringen er komfortabel, og opholdet i kabinen er gjort ekstra lækker ved brug af materialer af høj kvalitet. Det er kort og godt en bil, der er rar at opholde sig i og rar at køre.

Bilen er udstyret med et ret stort batteri på hele 90 kWh, men da den samtidig har to elmotorer til firehjulstrækket, og en aerodynamik, der åbenbart ikke er helt i top, bliver den opnåelige rækkevidde ikke helt så stor, som man kunne tro.

Fabrikken stiller 407 km i udsigt, og da vi testede den på motorvej med konstant 110 km/t., klarede vi at køre 380 km ved 20 grader. Det svarer til en forventet rækkevidde på omkring 320 km ved nul grader. Kører man blandet kørsel, er fabrikstallet derfor inden for rækkevidde.

Bagsædet er flot udformet, men pladsen er ikke imponerende
Bagsædet er flot udformet, men pladsen er ikke imponerende bilens størrelse taget i betragtning. Der er isofix-beslag til autostole ved de to yderpladser.

Hvor hurtigt oplades Jaguar I-Pace?

Da Jaguar I-Pace kom på markedet for tre-fire år siden, var den udstyret med en lademulighed, der ikke modsvarer det, man forventer af en moderne elbil. Hjemme kunne den kun oplades med en enkelt fase, og det gav ladetider på over et døgn.

Nu er det problem heldigvis løst, og Jaguar I-Pace leveres derfor med en trefaset 11 kW-lader, der kan lade bilen helt op på omkring otte timer. Det er godkendt!

På farten kan man lynlade bilen med en DC-lader med et Combo-stik, og det kan ifølge fabrikken ske med effekter på op til 100 kW. Også den del har vi efterprøvet, og heller ikke her var der stor forskel mellem teori og praksis.

Bilen ladede helt jævnt hen over en halv time og leverede lige over de 100 kW hele tiden. Det er meget flot, for det er bedre at have et jævnt højt effektniveau end at have et meget højt niveau kortvarigt og derefter et meget lavere niveau i snit.

Efter hvert kvarter kom der 105 km på bilen, således at man efter en halv time havde fået „tanket“ 210 km på bilen. Det er også fint!

Bagagerummet rummer 505 liter og er flot beklædt.
Bagagerummet rummer 505 liter og er flot beklædt. Man slipper for at have ladekabler liggende, idet Jaguar I-Pace har en ekstra frunk (opbevaringsrum) under motorhjelmen.

Er Jaguar I-Pace et godt køb?

Det kan næppe komme bag på nogen, at en Jaguar er noget dyrere i indkøb end en mindre prangende elbil med samme specifikationer. Og sammenligner man bilen med f.eks. en Kia EV6, som nyligt vandt Motors store gruppetest af elbiler, er merprisen for en jaguar over 300.000 kr. Det er alligevel noget!

Om I-Pace er prisen værd, må derfor bero på, i hvilken grad man lægger vægt på de lækre materialer i kabinen, det gode lydanlæg eller bilens øvrige features.

Noget der trækker ned i den samlede vurdering, er den samlede kvalitet på bilen. Fabrikken stiller ganske vist op med en treårig nyvognsgaranti, men der er kun seks års garanti mod rustgennemtæring.

Vi har regnet på, hvad det vil koste – alt inklusive – at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km. Det beløb lander på 134.000 kr. om året eller, hvad der svarer til 6,70 kr. pr. km. Det er ikke ligefrem billigt, men alligevel kan man glæde sig over, at en Jaguar I-Pace i lighed med andre elbiler endnu kun er omfattet af en stærkt begrænset registreringsafgift.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen