Mercedes-EQ EQE set forfra
Biltest

Mercedes-EQ EQE – Bedste elbil indtil nu

Den nye EQE fra Mercedes imponerer med fremragende rækkevidde og glimrende komfort. Den sætter simpelt hen nye standarder for elbiler. Desværre fås den ikke som stationcar.
Mercedes-EQ EQE set bagfra

Motors vurdering

Mercedes-EQ EQE

El
674.999 kr.
  • Rækkevidde
  • Komfort
  • Køreegenskaber
  • Bagageplads
  • Anhængervægt
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/91 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    292 hk
  • Moment
    565 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,4 sek.
  • Køreklar vægt
    2.454 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    430 liter
  • Akselafstand
    312 cm
  • Officiel rækkevidde
    645 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:495 cm B:191 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,70 kr./km
  • Målt rækkevidde 520 km
Luk

Her er elbilen med den længste rækkevidde, FDM nogensinde har testet. Ved vores normale motorvejstest kørte vi ved 17 grader og med 110 km/t. hele 520 km, før batteriet løb tør for strøm. Det svarer til, at man kan forvente at køre 535 km ved 20 grader og meget rimelige 445 km ved nul grader på et fuldt opladet batteri.

Det er ikke bare en rekord, men også en egenskab, der i sig selv gør den nye EQE til noget usædvanligt. Okay, ret skal være ret: Man kan ikke køre over 500 km i Danmark med en konstant fart på 110 km/t., så visse steder var vi nede på 90 km/t. på grund af vejarbejde eller trafikken. Andre gange måtte vi op på en motorvejsbro for at vende og køre den modsatte vej.

Men det er alligevel et flot og yderst imponerende resultat, der viser, at elbiler som denne nu kan bruges uindskrænket af stort set alle bilister.

Førerpladsen er utrolig vellykket med en flot integreret skærm i midten og et digitalt cockpit.
Førerpladsen er utrolig vellykket med en flot integreret skærm i midten og et digitalt cockpit. Der er desuden fine fralægningspladser mellem forsæderne. Varme i rattet er dog dyrt ekstraudstyr.

Kun én batteristørrelse – stort!

Den nye EQE er populært sagt elbiludgaven af den E-klasse, som mange danskere enten selv har kørt eller i det mindste har prøvet på bagsædet af en taxi. Nu skal alt som bekendt køre på el, og det betyder, at også E-klassen er blevet elektrificeret. I den forbindelse er navnet i øvrigt skiftet fra Mercedes-Benz til Mercedes-EQ, og E er blevet til EQE. Og hvad er det så for en elbil, der er tale om?

EQE kommer i udgaver med baghjulstræk eller firehjulstræk, og det er her den billigste udgave, vi har haft fingre i. Så yder den 292 hk, hvilket for elbiler ikke er alverden, men som dog føltes fuldt tilstrækkeligt.

Batteriet er på 100 kWh brutto, og heraf er knap de 91 kWh til rådighed, når man skal køre langt. Det gennemsnitlige forbrug tillod 5,7 km pr. kWh under vores test, og det er helt klart i den gode ende af skalaen. Det skal langt hen ad vejen tilskrives det meget aerodynamiske karrosseri med vindglatte sider, runde former og kun få dele, der kan forstyrre luftens passage, når man kører ud ad motorvejen.

Bilen vejer dog mægtige 2,4 tons, så det er trods alt en stor vægt, der skal løbende skal accelereres eller nedbremses.

Stor skærm i midten af Mercedes-EQ EQE
Den store skærm i midten har store trykfelter, der er lette at betjene med en finger, og der er danske menuer og dansk tale, ligesom systemet kan forstå danske kommandoer. Der er trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Hvad koster Mercedes-EQ EQE?

Når man sætter sig ind i bilen eller blot går den efter i detaljerne ude og inde, fornemmer man tydeligt, at der er kælet for EQE over det hele. Det er på alt fra udformningen af LED-båndet i baglygterne til skærmene på instrumentbordet, at man mærker en høj kvalitet og et ønske om hele tiden at begejstre. Og det kan den nye EQE i den grad.

Sjældent har vi kørt en så velbygget og velfungerende bil. Og det var endda i en udgave uden den luftaffjedring, man kan tilkøbe, hvis man vil have endnu mere komfort. Grundudgaven koster 675.000 kr., og den har faktisk et meget righoldigt udstyr, der ikke kræver, at man tilkøber noget.

Bevares, man kan få næsten alt, og en del udstyr har fabrikken samlet i to udstyrspakker til 70.000 eller 110.000 kr., hvor den dyre indeholder hele den billige pakke plus lidt mere.

Vores testbil havde netop den dyre pakke med bl.a. oplukkeligt glastag, headup-display samt digitale forlygter med projiceringsfunktion, der kan vise symboler og advarsler på vognbanen megen til dem, man ser i headup-displayet.

Sammen med kameraer overalt, et superlækkert lydanlæg og et klimaanlæg med fire zoner, blev EQE lige pludselig til en luksusbil ud over det normale.

O.k. – det er mange penge, men som køber nyder man fortsat den fordel, at der endnu kun er en meget lille registreringsafgift på bilen, og på den måde får man altså fuld valuta for pengene.

Der er fremragende plads ved bagsædet.
Der er fremragende plads ved bagsædet, hvor man nyder et plant gulv foran bagsædet og fine friskluftdyser mellem forsæderne. Der er isofix-beslag ved de to yderpladser.

Hvor hurtigt oplades Mercedes-EQ EQE?

Når batteriet er tømt, skal der helst strøm på så hurtigt som muligt, så man igen kan komme ud at køre. Hjemme foregår det med en 11 kW AC-lader, og så skal bilen stå en hel nat og lade, før den er klar igen.

På farten kan man DC-lade med det, fabrikken beskriver som op til 170 kW. Det satte vi os for at teste, og vi kørte ind på ladestationen med præcis 20 procent tilbage. Vi havde forinden fortalt bilen, at vi var på vej til en Ionity-lader, så den kunne gøre batteriet klart til at modtage strøm.

Her gik det dog ikke helt så hurtigt som lovet, men vi var kortvarigt oppe på 142 kW. Efter præcis en halv time var batteriet kommet op på 80 procent, og da havde vi i snit ladet med 115 kW.

I alt var der kommet knap 58 kWh på batteriet, og med 5,7 km pr. kWh svarer det til, at der var kommet 330 km på „tanken“ på en halv time. Det er flot og bestemt godkendt!

En sjov detalje er, at man blot sætter ladestikket i bilen, og så går ladningen i gang. Det skyldes, at man har et års gratis abonnement til Ionity med i købet, men man skal dog selv betale strømmen til en gunstig pris. Men fedt at man slipper for brug af ladekort og apps på mobilen.

Mercedes-EQ EQE er en firedørs sedan, og det betyder, at der er et udvendigt bagagerum.
Mercedes-EQ EQE er en firedørs sedan, og det betyder, at der er et udvendigt bagagerum. Det er bare på 430 liter og dermed noget mindre end det, man kunne forvente i så stor en bil. EQE kommer desværre ikke som stationcar.

Stor kabine og lille bagagerum i Mercedes-EQ EQE

Ved forsæderne sad man fyrsteligt i testbilen, der dog havde fået multikontursæder med indbygget massage til 22.000 kr. De kan anbefales!

Udsynet frem og til siderne er fint, mens man næsten ikke kan se noget ud af bagruden. Her er bakkameraet en stor hjælp.

Ved bagsædet er der meget fin benplads og god plads i bredden. Man sidder en smule lavt, men alligevel er der kun kneben loftshøjde. Her hjælper glastaget faktisk en smule, men er man meget høj, så kniber det.

Bagagerummet er bilens smertensbarn, for her er der kun 430 liter til rådighed. Det er ikke meget i en så stor bil, og mange vil sikkert begræde, at bilen ikke fås som stationcar. Den må dog gerne udstyres med en trækkrog, men her er den maksimale påhængsvægt kun 750 kg, uanset om traileren har bremser eller ej. Et fabriksmonteret elektrisk svingbart anhængertræk koster 12.500 kr.

Bilen sælges med købelovens 24 måneders reklamationsret, og det er ikke flot i en verden, hvor andre producenter giver op til syv års garanti på elbiler. Det er utilfredsstillende og kræver nærmest, at man tilkøber en service- og reparationsaftale for den periode, man påtænker at beholde bilen.

På trods af disse to minusser giver vi alligevel seks sjældne stjerner for en bil, der i den grad er med til at definere de nyeste normer for elbiler. EQE er en bemærkelsesværdig bil på den gode måde, og det skal den have point for.

 

Har du brug for hjælp til valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen