Kia e-Soul set forfra
Biltest

Kia e-Soul – Spøjs elbil med moderat teknik

Kia Soul har altid været en anderledes bil at se på. Men i denne elektriske udgave er bilens præstationer ikke noget, der skiller sig ud fra mængden.
Kia e-Soul set bagfra

Motors vurdering

Kia e-Soul

El
309.900 kr.
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Plads
  • Rækkevidde
  • Ladehastighed
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 64 kWh (Brutto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    395 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.757 kg
  • Maks. påhængsvægt
    300 kg
  • Bagagerum
    315 liter
  • Akselafstand
    260 cm
  • Officiel rækkevidde
    452 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil og lak: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:420 cm B:180 cm H:161 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,45 kr./km
  • Målt rækkevidde 310 km
Luk

Koreanske Kia er generelt dygtige til at lave elbiler, og er man i markedet for en elbil, der skiller sig ud fra mængden, er e-Soul værd at se nærmere på. Dens former går tilbage til den første benzindrevne Soul fra 2008, og siden er el-udgaven kommet til med et nu 64 kWh stort batteri, der stiller 452 km rækkevidde i udsigt.

Bilen fås i tre udgaver til enten 260.000 kr., 300.000 kr. eller 320.000 kr., og hvor man ofte får god valuta for pengene ved at vælge den dyreste, når det handler om elbiler uden registreringsafgift, så vil vi denne gang faktisk pege på den mellemste udgave som bedste køb.

Den billigste skal man derimod gå udenom, idet den kun er udstyret med et batteri på 39 kWh mod de to andres 64 kWh store batteri, og derudover savner den billigste både en indbygget varmepumpe og en indbygget forvarmning af batteriet forud for ladestop, som de to udgaver med det store batteri har.

Mellemudgaven til 300.000 kr. har til gengæld en skærm i midten med indbygget trådløs opkobling til Apple CarPlay og Android Auto. Det får man ikke i den dyreste version, hvor den billige 8-tommer skærm er skiftet ud med en skærm på 10,25 tommer. De øvrige forskelle er små, og dermed bliver merprisen på 20.000 kr. ganske enkelt for meget.

Førerpladsen er nok anderledes at se på, men den fungerer overraskende godt.
Førerpladsen er nok anderledes at se på, men den fungerer overraskende godt. Der er digitalt instrumenthus, og selvom der er mange knapper, lærer man hurtigt at betjene bilens mange funktioner.

Hvor langt kan man køre i en Kia e-Soul?

Vi målte bilen ved vores standardiserede rækkeviddetest på motorvej med konstant 110 km/t. Ved plus syv grader klarede vi at køre i alt 310 km, før batteriet var tømt.

Korrigerer man for temperaturen, vil det betyde, at man vil kunne køre omkring 350 km om sommeren ved plus 20 grader.

Det er ikke vildt imponerende, men man kan jo heller ikke beskylde bilen for at være særlig aerodynamisk i sin form.

Fabrikken stiller som nævnt 452 km i udsigt, men det er målt ved WLTP-normen, der er noget mindre energikrævende end vores motorvejsmålinger.

Skærmen i midten har danske menuer og mange funktioner.
Skærmen i midten har danske menuer og mange funktioner. Men vi savner trådløs opkobling af mobiltelefonen til Apple CarPlay og Android Auto, der i denne topudgave begge skal tilkobles med kabel.

Hvor hurtigt lader man en Kia e-Soul?

Den indbyggede lader er på 11 kW og trækker strøm fra tre faser. Det er den, man benytter, hvis man lader bilen hjemme fra en ladeboks. Gør man det, tager det omkring seks timer at lade bilen helt op fra tom.

På farten kan man lynlade med op til 80 kW via en DC-lader, og det betyder ifølge fabrikken, at man kan lade fra 0 til 80 procent på lige under en time.

Vores egen ladetest ved en DC-lynlader viste, at bilen på en halv time kunne få tilført små 30 kWh på batteriet, hvilket modsvarer en gennemsnitlig ladeeffekt på 60 kW. De 30 kWh modsvarer i øvrigt tæt ved 150 km på motorvejen, og selvom det ikke er helt så godt, som det fabrikken stiller i udsigt, er det dog godkendt.

Bagagerummet rummer beskedne 315 liter
Bagagerummet rummer beskedne 315 liter og kan for mange være det, der afgør, om bilen kan bruges i hverdagen, eller om den er for upraktisk, når det kommer til stykket.

Kører Kia e-Soul godt?

Denne udgave af Kia e-Soul vejer 1,7 tons, og den høje vægt mærkes på køreegenskaberne. De er ikke rigtig overbevisende, og det er, som om bilen har svært ved at falde til ro i undervognen, ligesom affjedringen til tider virker stødende.

Til gengæld kan man som altid i en elbil nyde en afslappet og støjsvag kørsel. Vi savner dog et mere udbygget assistentsystem, som man finder i de nyeste modeller fra Kia. Bilen kan for eksempel ikke selv følge centerlinjen i en vognbane, og for nogle bilkøbere vil det være et afsavn.

Til gengæld får man en fin adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler på en overbevisende måde.

Trods denne egenskab, og selvom Kia e-Soul sælges med en glimrende garanti på syv år eller 150.000 km, kan vi samlet set ikke give mere end tre gennemsnitlige stjerner. Hertil er både Kias og konkurrenternes elbiler blevet så meget bedre, end det Kia e-Soul i dag kan præstere.

Det er ikke det samme som at sige, at e-Soul er en dårlig bil – den har bare passeret toppen af sin karriere.

 

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen