Kia EV3 – Elbil af høj karat
Motors vurdering
Kia EV3
- Udstyr
- Komfort
- Garanti
- Rækkevidde i praksis
- Dørhåndtag
- Gearvælger
Fabriksdata
-
MotorEn elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 81/78 kWh (NCM)
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment283 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)7,7 sek.
-
Køreklar vægt1.885 kg
-
Maks. påhængsvægt1.000 kg
-
Bagagerum460 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Officiel rækkevidde587 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
-
MålL:431 cm B:185 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,00 kr./km
- Målt rækkevidde 420 km
Sydkoreanske Kia har sat fuld fart på den grønne omstilling, og det betyder, at vi i de kommende år kommer til at se mange spændende nye elbiler fra Kia. EV3 er den nyeste model i den pulje, og den er netop kommet til Danmark, hvor den kører direkte ind i prisklassen under 300.000 kr. Det er her, hvor der uden tvivl bliver størst trafik i 2025.
Den billigste udgave koster 270.000 kr. med et batteri, der tillader op til 436 km på en opladning, mens den billigste udgave med et lidt større batteri, der stiller op til 600 km i udsigt, koster fra 290.000 kr.
Det er flotte præstationer og fine priser, der sammen med et flot udstyrsniveau gør Kia EV3 til en af tidens mest interessante elbiler. Så interessant, at Danske Motorjournalister kårede den til Årets Bil i Danmark 2025.
Bilen er størrelsesmæssigt at sammenligne med elbiler som VW ID.3 og Renault Scenic, og vil man have en EV3 med alt i udstyr, passerer prisen lige akkurat 375.000 kr. Men så har man også en bil, der kan mere end de fleste af konkurrenterne. Vi har her testet EV3 i udstyrsniveauet GT-Line til 340.900 kr.
Kia EV3 er moderne, men let at betjene
At Kia EV3 er en moderne bil, mærker man, allerede inden man sætter sig ind i den. Varmen i kabinen kan aktiveres fra en app på ens mobiltelefon. Og når man nærmer sig bilen, kan man tænde den ved at trykke på en knap på nøglen.
Derefter kan man trykke på en anden knap, hvorved bilen selv bakker ud af p-båsen, så man lettere kan komme ind. Det foregår fuldautomatisk og gør det også muligt at parkere bilen i en garage, uden at man behøver at sidde i bilen imens. Funktionen er dog del af en udstyrspakke til 9.000 kr.
Rækkevidde og effektivitet
WLTP (blandet kørsel):
Rækkevidde: 587 km
Effektivitet: 7,5 km/kWh
Motors test ved 110 km/t:
Rækkevidde, 20º: 420 km
Effektivitet, 20º: 5,4 km/kWh
Rækkevidde, 0º: 350 km
Effektivitet, 0º: 4,5 km/kWh
Inde i bilen møder man en førerplads, der stort set er hentet fra den store Kia EV9. Det betyder, at der er et stort instrumentpanel foran rattet med i alt tre skærme, der agerer instrumenthus, klimapanel og navigationsanlæg. Dertil kommer et godt headup-display.
Førerpladsen virker futuristisk i sin form, men er i praksis ret let at have med at gøre. Der er dog et par detaljer, man skal lære at kende: Gearvælgeren er placeret som en stilk bag rattet, og på den er en lidt overflødig startknap placeret. Begge dele er svære at se fra førersædet.
Der er knapper på døren til at styre varme i sæder og rat, og der er knapper under skærmen i midten, så man let kan skifte mellem navigationsanlæg, musik, telefon eller Apple CarPlay/Android Auto, der er trådløst opkoblet. På den måde balancerer Kia EV3 fint mellem en moderne skærmbetjening og en traditionel knapbetjening. Det er med til at gøre bilen let at betjene.
Fin plads i Kia EV3
Pladsmæssigt er Kia EV3 en mellemklasse-SUV, og det betyder, at der er udmærket plads til fire voksne i bilen eller f.eks. to voksne og op til tre børn på bagsædet.
Forsæderne byder i denne udgave på rigtig god komfort, og de er elektrisk betjente i begge sider. Der er desuden både varme og køling i begge forsæder, og højre forsæde kan ved tryk på en knap forvandles til en liggestol, så man kan få et hvil, mens man lader bilen op.
Bagsædet er opdelt i to dele, der dog ikke kan justeres. Men også her er der varme i sædet ved de to yderpladser, og der er friskluftdyser mellem forsæderne. Der er desuden USB-C-udtag i ryggen på forstolene, hvor man også kan opbevare mobiltelefon eller andre småting.
I midten er et fint armlæn med kopholdere. Gulvet er stort set fladt, og det gør det let at få plads til fødderne, ligesom det flade gulv gør det lettere at stige ud i den side, der vender mod fortovskanten.
Bagagerummet har en pæn størrelse. Der er et ekstra rum under gulvet, der er elbetjent bagklap, og selve gulvet kan placeres i to højder, så det kan blive plant med ryglænet på bagsædet, når det er foldet forover. Det virker alt sammen gennemtænkt og giver værdi i hverdagen.
Man slipper endda for at have ladekablet liggende i bagagerummet, da bilen også har en lille frunk. Bilen må desuden udstyres med anhængertræk og må trække op til 1.000 kg, hvis påhængsvognen har bremser. Ellers er grænsen 750 kg.
Assistenterne hjælper på vejen
Alle udgaver af EV3 har samme elmotor, der maksimalt yder 204 hk. Det er ikke meget i elbilernes verden, men vi oplevede det som tilstrækkeligt. Man savner ikke kræfter, og da bilen reagerer prompte, når man træder på speederen, er det let at lave smidige overhalinger.
EV3 har en fartpilot af den adaptive slags, der selv holder afstand til forankørende biler. Der er desuden en vognbaneassistent, der hjælper med at fastholde bilen i vognbanen. Begge dele fungerer udmærket, men vognbaneassistenten er desværre ikke helt rolig på rattet, hvilket kan genere en smule. Man kan let slå systemerne til og fra via en knap på rattet, og det er et stort plus i hverdagen.
Der er naturligvis også en alarm, hvis man kører hurtigere end det, bilen har registreret som den tilladte hastighedsgrænse. Ofte er den registreret korrekt, men indimellem er registreringen forkert, og så giver det god mening at slå advarslen fra, og det sker via et langt tryk på den knap på rattet, der bruges til musikanlæggets lydregulering.
Lidt mere besværligt bliver det, hvis man også vil slå den alarm fra, der advarer, hvis man ikke ser ud gennem forruden hele tiden. Den kan være generende i visse situationer, og så må man ind i en menu på skærmen for at slå den fra. Men det kan lade sig gøre, og da alle menuer er på dansk og lette at forstå, går det trods alt udmærket.
Bilen læser som nævnt vejskiltene, men den kan ikke selv regulere fartpiloten efter skiltene. Til gengæld er der pulsføler i rattet, og det betyder, at man ikke får alarmer om at have hænderne på rattet, hvis man blot har et greb om rattet med mindst én hånd.
Indbygget TV i Kia EV3
Der er meget fin information til føreren under kørslen. Dels er der en skærm, der gør det ud for instrumenthus, som man kan indstille i flere layouts, dels kan man let bestemme indholdet i de forskellige områder af skærmen. Til højre for den er der endnu en lille skærm, der omhandler klimaanlægget.
Vil man ind i grundindstillingen, kan man let folde skærmen ud til et stort område, der gør det let at ændre på varmefordeling m.m. Det behøver man dog ikke til hverdag, for der er separate knapper til temperaturstyringen i begge sider, sæde- og ratvarme, elbagrude og hurtig afdugning af forruden.
Længst til højre er der endnu en skærm, der bl.a. benyttes til navigationsanlægget eller det trådløse Apple Car-Play og Android Auto. Her kan man også aktivere flere apps. Bl.a. en app, der viser internetbaserede tjenester som dr.dk eller tv2.dk. Men der er også en separat Netflix- og YouTube-app, og derved kan man let få tiden til at gå med at se TV, mens der er varme på bilen.
Lyden kommer ud af alle bilens højttalere gennem det velspillende Harman Kardon-lydanlæg. Vil man blot høre musik eller en podcast, er også Spotify ved at blive udrullet som en fast app.
Masser af sikkerhedsudstyr
I denne GT-Line er der et meget højt sikkerhedsniveau. Bilen advarer, hvis man er ved at bakke ind i noget, og den bremser, hvis man ikke reagerer. Der er også en avanceret nødbremse, der advarer om og bremser for forhindringer lige foran bilen, og hvis man er ved at svinge til højre eller venstre og ikke har set den tværgående trafik.
Der er desuden airbags mellem forsæderne, og bilen lever dermed op til de højeste krav til sikkerhedsudstyr i moderne biler. Endnu er Kia EV3 ikke testet af Euro NCAP, så en endelig, samlet bedømmelse af bilens sikkerhedsniveau må vi vente lidt med.
Man kan tilkøbe en udstyrspakke til 9.000 kr., der ud over muligheden for at fjernstyre bilen fra bilens nøgle også indeholder et flot 360°-kamera, der viser bilen fra alle sider, så man kan orientere sig, inden man sætter bilen i bevægelse.
I GT-Line er der mulighed for at få hjælp ved vognbaneskift på motorvejen, så sensorer holder øje med, at der er fri bane, når man skifter vognbane. Det kræver lidt tilvænning, men er en udmærket løsning for dem, der kører langt.
Forlygterne er af LED-typen med en del separate dioder i hver side. De kan automatisk blænde op og ned, men de er ikke af typen, der regulerer lyskeglens form og længde efter trafikken foran bilen. De giver dog et udmærket lys.
Hvad koster det at eje Kia EV3?
I modsætning til mange andre elbiler sælges EV3 med en fabriksgaranti på op til syv år eller 150.000 km. Det er dog en forudsætning, at den serviceres efter fabrikkens forskrifter, som er en gang hvert andet år eller for hver 30.000 km.
Det kan derfor give god mening at overveje en service- og reparationsaftale, der for en fast pris dækker alle planlagte serviceeftersyn og eventuelle reparationer. Den koster 5.148 kr. om året.
Vi har beregnet, at det alt i alt koster fire kr./km at eje og bruge bilen i fem år og 100.000 km. Det bringer den samlede økonomi for Kia EV3 ind på et gennemsnitligt niveau for elbiler og et stykke under det, det koster at eje og bruge en tilsvarende benzinbil.
Vil man i stedet lease bilen, koster det 15.000 kr. i førstegangsydelse og derefter 4.895 kr. om måneden, hvis man leaser den over tre år og med 20.000 km pr. år. Det gør det ikke billigere, men for nogle vil det være en mere overskuelig løsning. Uanset om man køber eller leaser, får man dog en bil, der fuldt ud fortjener titlen Årets Bil i Danmark 2025.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.