Kia EV6 elbil kører på en landevej
Biltest

Kia EV6 – Velkørende og stærk elbil

Efter et Kia har sat prisen ned på EV6, fremstår den atter som en konkurrencestærk elbil i den klasse, hvor der sælges rigtig mange elbiler. God plads, god rækkevidde og lynhurtig opladning er andre forcer.
Kia EV6 elbil set bagfra, mens den kører på en vej

Motors vurdering

Kia EV6

El
484.900 kr.
  • Komfort
  • Assistentsystemer
  • Garanti
  • Knapper
  • Dørhåndtag
  • Ingen bagrudevisker
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 82/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    325 hk
  • Moment
    605 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,2 sek.
  • Køreklar vægt
    2.090 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    510 liter
  • Akselafstand
    290 cm
  • Officiel rækkevidde
    484 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:470 cm B:189 cm H:155 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,00 kr./km
  • Målt rækkevidde 405 km

Sikkerhed

2022
Luk

Kia har nyligt justeret priserne på elbilen EV6, der blev Car of the Year i 2022. Med seneste ændring er denne firehjulstrukne udgave i udstyrsniveauet GT Line dermed blevet mere attraktiv med sin pris på 485.000 kr., mens billigste EV6 nu fås fra 380.000 kr.

I begge tilfælde er batteriet på netto 77 kWh, og det giver for denne udgave en fabriksoplyst rækkevidde på 484 km og hele 528 km i grundudgaven med kun baghjulstræk. Da vi testede denne topudgave på motorvej, nåede vi 340 km ved nul grader og 405 km ved 20 grader, og det er begge hæderlige resultater.

Hjemme kan EV6 oplades med tre faser og 11 kW, og på farten kan den oplades med op til 240 kW, hvilket er et højt niveau. Batteriet kan nu forvarmes, og benytter man den mulighed, er der størst mulighed for i praksis at opleve en ladehastighed i nærheden af det niveau, fabrikstallet indikerer.

Men som altid afhænger den konkrete ladehastighed af dagtemperaturen, og hvor meget strøm, der er tilbage på batteriet, samt ikke mindst laderens specifikation.

Førerpladsen i en Kia EV6
Det er en velorganiseret førerplads, der dog kræver et lille selvstudie før første tur. For der er mange knapper og mange funktioner, man skal forholde sig til. To skærme giver et godt informationsflow til føreren både i cockpittet og ved skærmen i midten.

Hvordan kører Kia EV6?

Køreindtrykket er positivt, og man nyder en letbetjent gearvælger mellem forsæderne i form af en stor drejeknap. Den gør det let at skifte kørselsretning ved f.eks. parkeringsmanøvrer, og den elektroniske gearvælger går selv i P, når man åbner døren eller slukker motoren på start/stop-knappen ved siden af gearvælgeren.

Men hvorfor der overhovedet behøver at være en start knap, er dog ikke indlysende – her havde en løsning som i f.eks. en Tesla, VW eller en Volvo været at foretrække, hvor en sædeføler registrerer, om man sidder i bilen eller ej, og som dermed gør det ud for startknappen.

Motorens 325 hestekræfter føles rigelige, og Kia EV6 GT Line er derfor en ganske dynamisk bil at køre i. Styretøjet er tilmed præcist og med til at give en god føling med bilens placering på vejen.

Stor skærmen i kabinen i en Kia EV6
Skærmen i midten indeholder bl.a. navigationsanlæg med live-data om trafikken. Det er også herfra, man kan orientere sig om bilens data for kørslen, ligesom man kan indstille ladetidspunkter og lignende.

Kia EV6 køres med én pedal

Man kan indstille flere niveauer af rekuperation – altså hvor kraftig elmotoren skal motorbremse bilen op, når man slipper speederen med foden. I den kraftigste indstilling bremser bilen helt op til stilstand, og man kan dermed køre bilen uden at skulle røre bremsepedalen ved normal glidende bykørsel.

De mange indstillinger giver føreren gode valgmuligheder, og hører man til dem, der holder af den såkaldte one-pedal-drive, så leverer Kia EV6 en fin løsning. Men hvorfor der skal være så mange indstillinger af niveau for rekuperation, som tilfældet er, er en gåde. Det gør det i hvert fald ikke nemmere at anvende bilen for dem, der ikke orker at læse hele instruktionsbogen fra ende til anden.

Til gengæld glædede vi os over de velfungerende assistentsystemer i form af en velafstemt adaptiv fartpilot og en hjælpsom vognbaneassistent, der er yderst let at slå til og fra via en knap på rattet. Dem bør alle kunne få stor gavn af ved motorvejskørsel.

Bagsædet i en Kia EV6
Der er rigtig fin plads ved bagsædet, og der er friskluftdyser ved dørstolperne. Bemærk, at gulvet er helt plant.

Hvorfor skal hver knap have flere funktioner?

Derimod er vi ikke vilde med idéen med et knappanel under skærmen i midten, hvor alle knapper har to funktioner, alt afhængig af om man vil justere klimaanlægget eller for eksempel radioen.

Det gør det besværligt, når man vil regulere klimaanlægget, at man først skal skifte over til klimafunktionen, og så vælge den knap, der før justerede lydniveauet til nu at justere temperaturen.

Man kan ganske vist indstille knapperne til altid at omhandle klimaanlægget, men så har man bare problemet, når man vil justere lyden eller nogle af de andre funktioner. Her har søstermærket, Hyundai, løst den opgave en kende bedre i søsterbilen Ioniq 5, der har fået dedikerede knapper.

Bagagerum med blå kuffert i en Kia EV6
Bagagerummet er stort i areal, men lavt i højden. Bunden kan placeres i to niveauer, og der er et lille rum under gulvet.

Hvor mange kg må Kia EV6 trække?

Og så er det også ærgerligt, at Kia er hoppet med på modedillen med indfældede dørhåndtag, der gør det besværligt at åbne dørene. Det er en løsning, flere og flere bilproducenter vælger for at gøre luftmodstanden en smule mindre.

Men ulempen er, at man nogle gange skal bruge en eller to hænder for at åbne bilen, og at mindre børn sjældent selv kan komme ind i bilen selv. Og har man noget i hænderne samtidig, bliver det for alvor svært, medmindre man kommer hen til den aflåste bil med nøglen i lommen, hvor dørhåndtagene så selv vipper ud.

Men sådan foregår det jo desværre ikke altid, og har man f.eks. nøglen liggende inde i bilen, skal man stadig fumle med dørhåndtagene. Så, kære Kia og andre bilmærker med samme fikse ide: Byg gerne aerodynamiske biler, men udstyr dem med de rigtige dørhåndtag, som man gennem årtier har fundet frem til, er den bedste brugsmæssige løsning i hverdagen. Og lev så med, at bilen kører en enkelt km kortere på en opladning.

Kia EV6 må i denne udgave trække op til 1.600 kg, hvis påhængsvognen har bremser, og op til 750 kg, hvis påhængsvognen ikke har bremser.

Alt i alt er Kia EV6 – på trods af dørhåndtagene – en fin og vellykket bil, der til og med sælges med en af markedets bedste fabriksgarantier på op til syv år eller 150.000 km på bilen og med fem års lakgaranti. Serviceintervallet er på 24 måneder eller 30.000 km.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen