Tesla Model Y kører i sving på landevej med skov i baggrunden
Biltest

Tesla Model Y - Er den billigste Y’er det bedste køb?

Tesla Model Y med baghjulstræk og mindste batteri koster nu 375.000 kr., og det har gjort den yderst populær. Vi har testet bilen og peger på bedste køb i Model Y-familien.
Tesla Model Y set bagfra, mens den kører på landevej

Motors vurdering

Tesla Model Y

El
374.990 kr.
  • Plads
  • Anhængertræk
  • Garanti
  • Vognbaneassistent
  • Dørhåndtag
  • Forlygter
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - baghjulstræk. Batteri (brutto/netto): 60/57,5 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    420 Nm
  • Topfart
    217 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.986 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    455 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 2 / 12
    Batteri: 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:475 cm B:192 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,85 kr./km
  • Målt rækkevidde 350 km

Sikkerhed

2020
Luk

Vi har tidligere testet Tesla Model Y i udgaven med firehjulstræk, og nu er udgaven med baghjulstræk og det mindste batteri også kommet til landet. Den er dermed også billigste version af den populære Model Y.

Elbilen er udformet som en SUV – det vil sige en ret høj bil med gode pladsforhold og med en stor tophængslet bagklap. I denne udgave er der kun en enkelt elmotor, og den yder 299 hk, hvilket giver knap så vilde præstationer, som dem vi tidligere har oplevet i den firehjulstrukne udgave med to elmotorer, der i alt yder omkring 500 hk.

I begge udgaver er topfarten begrænset til 217 km/t., men skal man hurtigt afsted, nås de første 100 km/t. i denne udgave efter 6,9 sekunder, hvilket er knap to sekunder langsommere end i den firehjulstrukne udgave.

Kabinen i en Tesla Model Y med stor skærm i midten
Førerpladsen er meget ren i designet med blot en 15-tommer-skærm som det mest synlige betjeningsmodul ud over rattet. Fra knapper på rattet justeres både rat og spejle, ligesom knapperne styrer fartpilot og radio.

Hvor langt kan man køre i Tesla Model Y RWD?

Vi tog bilen med ud på vores sædvanlige testrute for at se, hvor langt man kan køre på en fuld opladning med konstant 110 km/t. Det blev til en distance, der modsvarer 290 km ved nul grader og 350 km ved 20 grader.

Vores testbil var monteret med 20-tommer dæk, og dermed skal rækkevidden sammenlignes med WLTP-tallet for en bil med disse dæk, som så er reduceret fra de normale 455 km til 430 km. Måleresultatet er derfor ikke vildt imponerende, men formentlig nok til at dække de flestes kørselsbehov. Ifølge bilens egne angivelser var energiforbruget på 5,7 km pr. kWh, hvilket er fint.

Skærmen i en Tesla Model Y med danmarkskort vist
Skærmen i midten er opdelt i et stort felt til højre, som primært viser navigationskortet, mens den venstre del viser status på bilen samt hastigheden, når bilen kører. Alle menuer er på dansk, og man kan med stemmekommandoer styre en stor del af bilens funktioner.

Hvor hurtigt lader Tesla Model Y?

Når der igen skal strøm på, foregår det hjemme med en 11 kW trefaset lader, og så tager det omkring seks timer at få bilen ladet helt op.

På farten testede vi ladehastigheden ved Teslas nyeste super-chargere, og de formåede kortvarigt at lade med op til de lovede 170 kW. Men da ladehastigheden ret hurtigt dykkede, nåede vi et snit på bare 124 kW efter det første kvarter og på bare 96 kW i snit efter en halv time.

Det er der flere elbiler, der kan gøre bedre, men alligevel er resultatet godkendt, idet man jo på en halv times ladning kan få ca. 300 km på batteriet. Det kræver dog, at der ikke er mange andre biler, der lader samtidigt. For det prøvede vi også på et tidspunkt, og så faldt ladehastigheden drastisk ned til blot 70 kW.

Mand sidder på bagsædet af en Tesla Model Y
Der er glimrende plads ved bagsædet, og der er friskluftdyser mellem forsæderne. Et midterarmlæn øger komforten og indeholder to kopholdere. Der er isofix-beslag ved yderpladserne.

Mere komfortabel undervogn

Et af kritikpunkterne, vi havde på Model Y med firehjulstræk og det større batteri, var den hårde undervogn. Den havde svært ved at absorbere ujævnheder i vejen, og det betød, at vi ofte sad godt rystet sammen i kabinen på en ukomfortabel måde.

På det område klarer denne baghjulstrukne udgave det bedre, og det skyldes givetvis den lavere vægt på grund af det lidt mindre batteri, men også andre undervognskomponenter. Denne udgave bygges nemlig fortsat i Kina, og der anvender man ikke helt samme komponenter som på fabrikken i Tyskland, hvor den firehjulstrukne version nu bygges.

I hvert fald oplevede vi en noget bedre fjedring, uden at den er helt så god som de biler, der benytter sig af justerbare støddæmpere.

Frunk med ladekabler i foran i en Tesla Model Y
Fortil er der et ret stort ekstra bagagerum (en frunk), og her kan man foruden ladekabler og lappegrej også få plads til mindre mængder bagage.

Hvordan kører Tesla Model Y?

Det øvrige køreindtryk er ellers præget af en række forhold, der trækker i hver sin retning. På den ene side opleves bilen dejlig støjsvag og letkørt. Og den store 15”-skærm i midten er egentlig let at betjene, når man først har lært menustrukturen at kende.

Det ændrer dog ikke på, at vi gerne havde set en ekstra skærm foran rattet, der kunne vise hastigheden i synsfeltet i stedet for på midterskærmen. Man kan i øvrigt sige danske kommandoer til bilen, og det er den overraskende god til at forstå.

På den anden side irriteres man over en vognbaneassistent, der hele tiden griber forstyrrende ind i kørslen på tidspunkter, hvor det føles unødvendigt. Og man irriteres over udfald i dataopkoblingen til navigation og musik, ligesom viskernes funktion til tider lever sit helt eget liv.

Også den nye afstandsmåling, som alene baserer sig på kameraerne i stedet for traditionelle p-sensorer, er både upålidelig og meget upræcis i sine angivelser af afstanden til forhindringer. Vi målte således forskelle på over en halv meter mellem det, bilen viste, og virkelighedens verden.

Om natten er forlygternes lys lagopdelt på en måde, vi ikke har set på andre biler, og det giver et dårligt lysudbytte. Retningsstabiliteten på den baghjulstrukne udgave er desuden ikke på niveau med det, vi oplevede i udgaven med træk på alle fire hjul. På den måde føles bilen ikke helt så moderne, som man ellers let kunne tro, når man første gang hører om Tesla Model Y.

Ladestikket i venstre side på en Tesla Model Y
Ladestikket er placeret ved venstre baglygte. Det kan åbnes fra skærmen, fra bilens app eller ved tryk på ladestikket på en Tesla-lader. Hjemme kan bilen lades med 11 kW og på farten med op til 170 kW.

Anhængertræk er standard

Til gengæld kan Tesla Model Y brillere med en meget fin brugsværdi, der overgår de fleste konkurrenters. Der er glimrende plads i kabinen, der er en stor frunk fortil, og bagtil er bagagerummet både rummeligt og let at komme til via den store, elbetjente bagklap.

Og skal man have cykler bagpå eller køre med en påhængsvogn, er det let, i og med at alle udgaver af Model Y som standard leveres med et aftageligt anhængertræk med et 13-polet stik. Bilen må trække op til 1.600 kg.

Bagagerum i en Tesla Model Y med en blå kuffert i
Bagagerummet er let at komme til takket være den store bagklap. Sæderne kan elektrisk foldes forover i to dele, og under gulvet er et endda meget stort ekstra rum. Hattehylden er delt i flere bidder og er ikke særlig let at have med at gøre.

Hvilken Tesla Model Y skal man vælge?

Samlet set må vi konkludere, at prisen taget i betragtning er Model Y et godt køb, og på mange måder et mere interessant køb end det, som flere af konkurrenterne kan diske op med.

Det udløser dermed fem stjerner på trods af vores nævnte irritationspunkter. Men der findes også andre meget fine elbiler på markedet til priser i nærheden af Teslas. Så det er stadig en god idé at prøve flere biler, før man træffer et valg.

Vi peger f.eks. på Hyundai Ioniq 5 (fra 375.000 kr.), Kia Niro EV (fra 345.000 kr.), Nissan Ariya (fra 360.000 kr.), Volvo XC40 (fra 387.000 kr.) eller VW ID.4 (fra 385.000 kr.).

Men falder det valg ud til fordel for en Tesla Model Y, er det vores vurdering, at netop denne billigste version er det bedste køb her og nu. Merprisen på knap 60.000 kr. for at få en firehjulstrukken udgave med knap 80 km længere rækkevidde virker kort og godt for voldsom, selvom den på mange punkter kan virke tillokkende.

(Opdatering: Tesla har pr. 2/5-2023 justeret priserne, så denne billigste udgave nu koster 382.490 kr.)

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen