Kia Niro EV set forfra
Biltest

Kia Niro EV – Fin elbil for alle ombord

Kia Niro EV er en elbil med masser af lækkert udstyr til føreren og fine forhold for alle passagererne. Den imponerer ikke helt på samme måde, når det gælder pris og ladetid. Til gengæld har den en af markedets bedste garantier, og det gør den alligevel attraktiv.
Kia Niro EV set bagfra

Motors vurdering

Kia Niro EV

El
379.900 kr.
  • Førerplads
  • Udstyr
  • Garanti
  • Ladetid
  • Ladestik
  • Dækstøj
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 68/65 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    205 hk
  • Moment
    255 Nm
  • Topfart
    167 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,8 sek.
  • Køreklar vægt
    1.757 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    475 liter
  • Akselafstand
    272 cm
  • Officiel rækkevidde
    460 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bil og lak: Maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
  • Mål
    L:442 cm B:183 cm H:159 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,65 kr./km
  • Målt rækkevidde 370 km

Sikkerhed

2022
Luk

Denne anden generation af Kia Niro er kommet til verden i en tid, hvor det at være en elbil i sig selv ikke længere er nok til at imponere. I dag skal der mere til, og det ved de hos Kia, der har gjort en del ud af at gøre bilen til en unik oplevelse.

Det ses ved interiøret, hvor førerpladsen er udformet med skærme i et sammenhængende panel og det smarte touchpanel til de vigtigste funktioner, som vi tidligere har set i Kia EV6, der vandt vores gruppetest af elbiler i Motor 6/2022. Og det ses udvendigt, hvor bilen har fået et moderne og iøjnefaldende design. Dermed kan den nye udgave af Kia Niro også i dag stå på egne ben.

Kia Niro fås i Danmark både som plugin-hybrid og som elbil, og det er elbilens egenskaber, vi beskriver i denne test, mens vi på side 36 har set nærmere på plugin-
hybriden.

Elbilen fås i tre udstyrsversioner, der alle har samme batteristørrelse og samme motoreffekt. Priserne begynder ved 340.000 kr., og der er et prisspring på 20.000 kr. mellem hvert udstyrsniveau.

Man skal op i mindst det mellemste niveau til 360.000 kr. for at få den avancerede skærm ved førerpladsen, og det betyder, at Kia Niro EV i praksis er krøbet op i en prisklasse, hvor der er mange konkurrenter, og hvor man skal kunne en del for at skille sig ud. Det gør den da også langt hen ad vejen.

Video: Tag med på test af Kia Niro EV

Masser af udstyr i Kia Niro EV

Vi har her testet topmodellen, Upgrade, til 380.000 kr. Den er dog her suppleret med udstyrspakker, så prisen runder 430.000 kr., og så er prisrammen for en bil i denne størrelse godt nok fyldt til bristepunktet og måske endda lidt mere.

Men ser vi bort fra det tilkøbte udstyr i form af Harman Kardon-lydanlægget, soltaget og de avancerede forsæder med indbygget køling, fremstår Kia Niro EV Upgrade stadig som en veludstyret bil med et rimeligt forhold mellem udstyr og pris. Særligt sikkerhedsudstyret imponerer med sin evne til at fastholde bilen i vognbanen og til at medvirke ved vognbaneskift på en overbevisende måde.

Men også de eljusterbare forsæder med kunstlæder giver en god oplevelse, og bilens kabine er i denne udstyrsversion flot opbygget over det hele med brug af ret lækre materialer. Så når det handler om udstyr, er der en fin sammenhæng mellem prisen og det, man får. For dem, der ofte kører langt, vil det derfor give god mening at vælge netop denne topudgave.

I de to bedst udstyrede udgaver er instrumentbordet et stort panel med instrumenthus og midterskærm integreret.
I de to bedst udstyrede udgaver er instrumentbordet et stort panel med instrumenthus og midterskærm integreret. Bemærk gearvælgeren, der er en drejeknap mellem sæderne.

Hvor god plads er der i Kia Niro EV?

De udvendige mål er stort set bibeholdt som i den gamle Niro. Akselafstanden er øget et par centimeter, og det mærkes særligt ved bagsædet, hvor pladsen er blevet en smule bedre. I denne udgave kan man justere ryglænets vinkel på bagsædet, og der er en udmærket siddekomfort for voksne, der fint får plads til både knæ og hoved.

Der er et ret stort bagagerum på 475 liter, og der er endda også blevet plads til en såkaldt frunk fortil. I det lille rum under frontklappen kan man f.eks. opbevare ladekabler. På den måde er bilens brugsværdi helt tilfredsstillende.

Skal man have ekstra gods med, kan Kia Niro EV udstyres med en trækkrog, og så må man køre med en trailer med op til 300 kg uden bremser og op til 750 kg med bremser. Det er ikke meget, men nok til at dække et behov for at køre med havetrailer eller med cykelholder bag på bilen.

Der er Apple CarPlay og Android Auto, men de virker kun med kabel
Den trykfølsomme skærm er på 10,25 tommer. Der er Apple CarPlay og Android Auto, men de virker kun med kabel.

Hvordan kører Kia Niro EV?

Bag rattet opleves Kia Niro EV som en moderne og letkørt bil. Gearvælgeren er en drejeknap, der er placeret mellem forsæderne, og den er så let at betjene, at man ikke behøver at se på den.

Styretøjet er letgående, men det er samtidig uden den respons, der kan give en god føling med vej og bil, når man kører gennem sving og kurver. På den måde er Kia Niro EV ikke en bil for dem, der sætter pris på inspirerende køreegenskaber. Til gengæld er bilens komfortniveau højt, og affjedringen opfanger ujævnheder på en overbevisende måde – nogle gange næsten lidt for meget til den bløde side.

Bilen er samlet set letkørt, og man nyder som altid i elbiler, at man blot skal træde på speederen og dreje på rattet, og så går resten næsten af sig selv. Der er ikke meget motor- eller vindstøj i kabinen, men derimod er der en del hjulstøj, der ret tydeligt afspejler asfaltens beskaffenhed. På nogle vejstrækninger bliver hjulstøjen derfor direkte generende. Vores testbil kørte på 17-tommer sommerdæk i størrelsen 215/55V af mærket Continental EcoContact 6Q. Vinterhjul bør tilkøbes, og de koster små 17.000 kr. hos Kia.

En indikator viser, hvor meget strøm der er på batteriet.
En indikator viser, hvor meget strøm der er på batteriet. DC-laderen klarer kun beskedne 72 kW.

Hvor lang rækkevidde har Kia Niro EV?

Batteriet i bilen er på rundt regnet 65 kWh, og det leverer energi til en elmotor, der trækker på forhjulene. Effekten er på 204 hk, og det opleves tilstrækkeligt, uden at bilen ligefrem føles vildt hurtig.

Vi målte som vanligt, hvor langt vi kunne køre på motorvej ved konstant 110 km/t. – og vi gjorde det to gange. Her nåede vi 340 km ved 15 grader og 370 km ved 20 grader. Det tyder på en bil, der er følsom over for temperaturen, og som altså ikke er helt så god til at køre langt som den gamle Kia Niro. Men batteriet er heller ikke det samme, og bilens øvrige egenskaber er også ændret. Det beregnede forbrug lander på mellem 5,5 og 5,7 km pr. kWh, og det er i den pæne ende af skalaen.

Fabrikken stiller 460 km i udsigt efter WLTP-normen med varieret kørsel. Vi gætter på, at 400 km er inden for rækkevidde om sommeren for dem, der ikke kun kører på motorvej, og det er en hel del kortere om vinteren.

En autostol kan placeres i isofix-beslag ved de to yderpladser, og pladsen er fin til det.
En autostol kan placeres i isofix-beslag ved de to yderpladser, og pladsen er fin til det. Der er et ganske godt udsyn gennem sideruderne.

Ladetiden imponerer ikke

Når der igen skal strøm på batteriet, kan det ske via en trefaset 11 kW-ladeboks, og så tager det 6,5 timer, mens man på farten ifølge fabrikken kan hurtiglade bilen med op til 72 kW.

Det prøvede vi også, og her opnåede vi stort set fabrikstallet over en halv time, og det svarer til, at der kom 200 km motorvejskørsel på batteriet. Vil man lade op til 80 procent, skal man afsætte mindst 45 minutter til det. Det er ikke særlig hurtigt, og det er et kraftigt minus ved bilen – ikke mindst, hvis man ofte skal køre mere end de opnåelige 3-400 km om dagen.

En særlig detalje er, at bilen kommer med en markant advarsel om lavt batteriniveau, når der er 50 km tilbage. Det kan formentlig få nogle til at få sved på panden, så de i praksis ikke får glæde af den reelle rækkevidde.

Bagagerummet er med sine 475 liter ganske stort.
Bagagerummet er med sine 475 liter ganske stort. Bunden kan placeres i to niveauer, og der er en blød „hattehylde“ foroven.

God garanti på Kia Niro EV giver tryghed

I lighed med andre Kia-biler sælges Niro EV med en fabriksgaranti på syv år eller 150.000 km, alt efter hvad der kommer først. Det betyder, at man kan køre over 20.000 km om året og beholde garantien i alle syv år.

Det forudsætter naturligvis, at man overholder de foreskrevne serviceeftersyn, som skal finde sted hvert andet år eller for hver 30.000 km. Det vil sige hvert halvandet år, hvis man kører 20.000 km om året. Man kan naturligvis vælge at betale dem efter regning, men man kan også tegne en service- og reparationsaftale, og gør man det i fem år og 100.000 km, koster det 3.684 kr. om året.

Det er et pænt lavt prisniveau, og vi vil derfor anbefale, at man tilkøber løsningen, da den dækker både planlagte serviceeftersyn og uforudsete reparationer. Garantien på selve højvoltsbatteriet i bilen er i øvrigt den samme som for resten af bilen.

Samlet set koster det 3,65 kr. pr. km at holde bilen kørende, alt inklusive. Dermed er den ikke den billigste elbil i denne klasse. Men det er på et niveau, hvor det er billigere at køre i Niro EV end i en benzinbil i samme prisklasse.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen