Kia Picanto – Lille bil med god garanti
Motors vurdering
Kia Picanto
- Garanti
- Skærmløsning
- Letkørt
- Kun 4 pladser
- Ingen fartpilot
- Ej anhængertræk
Fabriksdata
-
Motor1.0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning115 g/km
-
Effekt67 hk
-
Moment96 Nm
-
Topfart158 km/t.
-
Acc. (0-100)14,8 sek.
-
Køreklar vægt974 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum255 liter
-
Akselafstand240 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti: Maks. 150.000 km
-
MålL:360 cm B:160 cm H:149 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,30 kr./km
Køreegenskaberne er gode i denne udgave af Kia Picanto, selvom den kører afsted på 14-tommer hjul. Det oplevede vi på FDM Jyllandsringen, hvor vi ville se, om den lille bil kunne presses til at gøre noget uforudsigeligt.
Det kunne den ikke, men til gengæld kunne vi også konstatere, at styretøjet er præcist, og at anti-udskridningssystemet griber fint ind, når bilens grænser nås.
På den måde er Kia Picanto interessant for dem, der måske ikke behov for den mest rummelige bil, men som derimod gerne vil have en velkørende bil.
Hvor langt kører Kia Picanto pr. liter?
Motoren er en trecylindret 1.0-liters benzinmotor uden turbo, og den har derfor egentlig ikke så mange kræfter. Men de 67 hk, der er, slipper den alligevel løs i trafikken på en fin måde.
Det betyder, at bilen er tilpas hurtig til, at man let kan følge med trafikken. Samtidig er styretøjet letbetjent, og betjeningen af speeder og bremser føles hurtigt helt naturligt.
Ifølge fabrikken kan bilen køre 19,6 km pr. liter benzin, og her viste vores måling, at vi i praksis klarede 20 km pr. liter. Det er flot, men ikke helt så meget, som bilens display mente. Det viste, at bilen havde kørt 23,2 km pr. liter, så regn her med en misvisning på lidt over 10 procent.
Ikke så flot udstyret
På trods af en pris, der er rykket forbi de 140.000 kr., er udstyret ikke vildt imponerende. Vi savner således en fartpilot, og vi må også nøjes med et simpelt varme- og ventilationsanlæg uden direkte indstilling af temperaturen, som man ellers ser i flere og flere biler i klassen.
Heldigvis er der en fin skærm med trådløs Apple CarPlay og Android Auto. Og i denne særlige Upgrade-udgave, som er en 10.000-kroners overbygning til udstyrsniveauet Prestige, får man bl.a. LED-kørelys for og bag samt varme i forsæder og i rattet.
Vi var ganske tilfredse med betjeningen af skærmen, og særlig rart er det, at der er særskilte knapper til aktivering af menuerne til radio, setup og lignende.
Derudover er det en genial ide, at Kia har indbygget en stjerne-knap, hvor man selv kan bestemme, hvad den skal kunne gøre. Den kan man f.eks. sætte til at aktivere Apple CarPlay, og så kan man let skifte mellem den visning eller en af bilens øvrige, egne menuer.
Er Kia Picanto en sikker bil?
Kia Picanto har efterhånden nogle år på bagen, og det ses på sikkerhedsudstyret. Nødbremsen er ikke helt så avanceret som den, man ser i de nyeste bilmodeller, men alligevel er bilens grundlæggende sikkerhed på et acceptabelt niveau.
Vi testede nødbremsen og fandt ud af, at den kunne bremse ved hastigheder op til 50 km/t., hvis man kørte bilen hen mod en blød forhindring, der for bilen ligner en holdende bil. Det var dog ikke hver eneste gang, at der var succes med den test, og det skyldes, at det alene er en radar, der styrer nødbremsen.
Kia Picanto er ikke udstyret med et kamera i forruden, som man ser på mange andre biler. Det er et alderdomstegn og skyldes, at Kia Picanto kort og godt er ved at være en ældre model.
Hvor god plads er der i Kia Picanto?
Kia Picanto har kun fire siddepladser og må ikke udstyres med anhængertræk. Det skyldes hensynet til bilens samlede vægt. Der er dog fin plads ved forsæderne, hvor man finder fine fralægningsmuligheder.
Ved bagsædet er der derimod ikke helt så god plads som i de største mikrobiler, som f.eks. søsterbilen Hyundai i10. Det betyder naturligvis først for alvor noget, hvis man er fire voksne, der skal ud at køre samtidigt, eller hvis man skal have små børn med i autostole.
Bagagerummet er begrænset til 255 liter, og da vi målte det op og sammenlignede med de øvrige mikrobiler i klassen, kunne vi se, at det er både kort og smalt, men at det alligevel lagde sig nogenlunde midt i feltet, når vi skulle fylde det op med bagage.
Bagsædet kan i øvrigt foldes forover i to dele, og på den måde kan man let udvide bagagepladsen, hvis der ikke sidder nogen på bagsædet.
Hvad koster Kia Picanto at eje?
Økonomien for Kia Picanto er i den gode ende af skalaen, men kan trods alt ikke matche de allerbilligste biler. Til gengæld giver Kias fabriksgaranti tryghed i op til syv år eller 150.000 km, hvis man følger mærkets serviceplan.
Vi har regnet på, hvad det koster at holde bilen kørende i fem år og 100.000 km. Her lander det samlede beløb på 2,30 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 46.000 kr. om året. Det er ca. 2.000 kr. mere, end det koster at holde de billigste biler kørende i form af Hyundai i10 og Toyota Aygo X.
Samlet set er Kia Picanto dermed hverken det bedste eller det billigste køb i klassen, men i høj grad heller ikke noget dårligt køb.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks