Kia Xceed PHEV set forfra
Biltest

Kia Xceed PHEV – Gammel vin på nye flasker

Der er kommet et nyt ydre for og bag, og der er mere udstyr. Men den grundlæggende plugin-teknik i Kia Xceed er desværre ikke blevet opdateret.
Kia Xceed set bagfra

Motors vurdering

Kia Xceed

58,8 km/l
Benzin/el
314.900 kr.
  • Garanti
  • Udstyr
  • Design
  • Bagsædeplads
  • Kan ikke køre på el hele tiden
  • Udsyn skråt bagud
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.6 liter – 4 cyl. + 1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 8,9 kWh
  • CO2 udledning
    38 g/km
  • Effekt
    141 hk
  • Moment
    265 Nm
  • Topfart
    188 km/t.
  • Acc. (0-100)
    11,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.594 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.300 kg
  • Bagagerum
    291 liter
  • Akselafstand
    265 cm
  • Officiel rækkevidde
    42 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    7 / 5 / 12
    Bilgaranti: Maks. 150.000 km
  • Mål
    L:440 cm B:183 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 3,40 kr./km
  • Målt rækkevidde 40 km

Sikkerhed

2019
Luk

Kia har fart på med lancering af den ene nye model efter den anden, og i samme ombæring lancerer fabrikken som regel også ny og forbedret teknik. Det ses bl.a. ved den nye Niro, der som plugin-hybrid har fået et større batteri, et elektrisk varmeapparat og moderne skærm-løsninger.

Man kunne derfor tro, at en forbedret udgave af Xceed også ville byde på ny og forbedret teknik, men det er desværre ikke tilfældet. For selvom den har fået nye for- og baglygter, nye Kia-logoer, og en række andre lækre detaljer, så er grundteknikken i bilen uforandret.

Det betyder, at der fortsat er tale om en 1.6-liters benzinmotor, der er koblet sammen med en ret beskeden elmotor og et batteri på blot 8,9 kWh. Sammen med en konstruktion, der kræver, at benzinmotoren starter, hvis der skal varme i bilen, imponerer køreindtrykket derfor ikke rigtigt.

Førerpladsen er traditionelt udformet med mange knapper, der er lette at betjene.
Førerpladsen er traditionelt udformet med mange knapper, der er lette at betjene. Der er digitalt instrumenthus og en 10-tommerskærm i midten.

Hvordan kører Kia Xceed?

Fuldt opladet kan bilen ifølge fabrikken køre 42 km på el alene. Det foregår i så fald med en elmotor, der maksimalt yder 60 hk, og det siger sig selv, at det ikke kaster vilde præstationer af sig. Til sammenligning yder elmotoren i en Opel Astra Plug-in Hybrid 110 hk.

Men o.k., i bykørsel følger bilen fint med strømmen, og det foregår egentlig ret komfortabelt. Men skal det gå hurtigere, må benzinmotoren ofte træde til med en hjælpende hånd, og så mister man muligheden for at køre på el alene.

Det samme sker, hvis man skruer op for varmen i bilen på en kølig dag. Så er der også kun benzinmotoren til at levere varme, og så må man køre på benzin i stedet for el. Det er dog muligt at køre roligt og køligt på el alene, og det gjorde vi med et fuldt opladet batteri. Så nåede vi denne gang præcis 40 km, hvilket er ret tæt på fabrikstallet. Så kan man holde sin daglige kørsel inden for de rammer, er det muligt at erstatte benzinforbruget med el.

På tomt batteri kørte vi omkring 18 km pr. liter, og med de nuværende energipriser vil det derfor koste stort set det samme, om man kører på el eller benzin til hverdag. Men kan man oplade bilen en dag med billig strøm, er der gevinster at hente.

Når der skal strøm på bilen foregår det i øvrigt via en ladeboks med maksimalt 3,6 kW. Så tager det ca. tre timer at få strøm på igen.

Der er ikke overvældende plads ved bagsædet – hverken til knæ eller hoved.
Der er ikke overvældende plads ved bagsædet – hverken til knæ eller hoved. Men finder man alligevel plads, kan man bl.a. glæde sig over separate friskluftdyser mellem forsæderne.

Flot design tager plads

Kia Xceed er i bund og grund en „design-udgave“ af den mere hverdagsagtige Kia Ceed. Her er der gjort mere ud af formerne på bilen, og den fremstår simpelthen mere indbydende, vil de fleste mene.

Men designet har en pris. For både ved bagsædet og i bagagerummet er pladsen blevet mindre, og de flotte linjer har på den måde indskrænket brugsværdien. Men det er heldigvis til at få øje på for alle, før et eventuelt køb, og kan man leve med det, venter der mange gode oplevelser med bilen.

Vi nød det høje udstyrsniveau med trådløs Apple CarPlay på den store skærm i midten, det velfungerende automatgear af dobbeltkoblingstypen, samt den meget velfungerende vognbaneassistent, der fint fastholder bilen i vognbanen.

Bagagerummet er på beskedne 291 liter.
Bagagerummet er på beskedne 291 liter, og Kia Xceed er derfor ikke en bil til dem, der har brug for masser af plads.

God garanti på Kia Xceed

Under minus på testblokken står, at der ikke er puls-sensor i rattet, så man ofte må dreje rattet en smule for at fortælle bilen, at man stadig er til stede, selvom man kører ligeud. Også den mekaniske gearvælger er irriterende, når man først har vænnet sig til moderne biler, der selv går i P, når motoren slukkes. Også den ret høje dækstøj er et minus.

På plussiden finder vi derimod fabriksgarantien på syv år eller 150.000 km. Den er i sig selv et købsargument, og sammen med en samlet fin driftsøkonomi lader vi alligevel Kia Xceed beholde de fire stjerner, vi også gav bilen sidst, vi havde den til test.

Men de er kun til låns. For Kia Xceed nærmer sig sidste salgsdato med hastige skridt. Vil man have en mere langtidsholdbar model, foreslår vi f.eks. den helt nye Kia Niro Plugin Hybrid, som egentlig ikke koster meget mere, når alt regnes med.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her