Lexus RZ – Luksusbil til hverdagspris
Motors vurdering
Lexus RZ
- Komfort
- Udstyr
- Køreegenskaber
- Ingen bagrudevisker
- Alarmer
- Siddeposition, bag
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor –forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 64/71 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment266 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)8,0 sek.
-
Køreklar vægt1.980 kg
-
Maks. påhængsvægt750 kg
-
Bagagerum522 liter
-
Akselafstand285 cm
-
Officiel rækkevidde475 km
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:481 cm B:190 cm H:164 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 4,40 kr./km
- Målt rækkevidde 350 km
Det er nærmest luksus til hverdagspriser, når man ser på prisen for elbilen RZ fra japanske Lexus, der er søstermærke til Toyota. Startprisen er 385.000 kr. for en version med forhjulstræk og et pænt grundudstyr.
For 15.000 kr. mere får man denne Executive-udgave, der byder sig til med et udstyrsniveau, der overgår det, man møder hos de fleste andre elbiler i denne klasse. Reelt er det kun 20.000 kr. mere end f.eks. en mere jordnær VW ID.4, som den størrelsesmæssigt er sammenlignelig med.
Udstyret omfatter blandt andet eljusterbare sæder med kunstlæder, eljusterbart rat, stort musikanlæg med 10 højttalere, strålevarme-apparat (direkte og hurtig varme) samt masser af andet komfort og sikkerhedsudstyr.
Hvor langt kører Lexus RZ på en opladning?
Lexus RZ er søsterbil til Toyota bZ4X, men har en indretning, der i langt højere grad udstråler luksus og lækkerhed. Teknisk set er de to biler dog ens, og det betyder, at man også her får et batteri på 64 kWh netto, hvilket giver en officiel rækkevidde på 475 km.
Ved vores rækkeviddetest nåede vi 350 km ved 20 grader, hvilket modsvarer 295 km ved nul grader. Det er som altid målt på motorvej med 110 km/t.
Ladeprocessen er forbedret, siden vi så de første udgaver af bZ4X, og på 15 minutter fik vi tilført 140 km (26 kWh), og efter en halv time hvad der svarer til 240 km (43 kWh). Rimelige, men langt fra imponerende værdier. Hjemme kan bilen oplades med tre faser og 11 kW, hvilket gør det muligt at lade batteriet helt op på omkring seks timer.
Hvordan kører Lexus RZ?
Motoren er placeret ved forhjulene og yder 204 hk. Det giver en accelerationstid fra nul til 100 km/t på otte sekunder, hvilket er fint og gør, at bilen på ingen måde føles langsom.
Køreoplevelsen er således ganske positiv, og man sidder også fremragende i forsæderne, der er lette at justere, da selv lændestøtten er elektrisk justerbar i begge sider.
Bilen er letkørt i hverdagen, hvilket ikke mindst skyldes den letbetjente gearvælger, der sidder som en drejeknap mellem forsæderne. Hertil kan man lægge et meget lavt støjniveau, og man har dermed en klar fornemmelse af at sidde i en luksusbil med et meget højt komfortniveau.
På den måde føles Lexus RZ som en bil, der på den gode måde skiller sig ud fra de fleste af konkurrenterne.
Alarmerne kan irritere
RZ har som standard en sikkerhedspakke kaldet Lexus Safety System+. Den omfatter adaptiv fartpilot, advarsel for trafik i de blinde vinkler, fjernlysassistent samt en vognbaneassistent foruden en række væsentlige andre advarselssystemer.
Det er alt i alt en række fine assistentsystemer, der er lette at håndtere primært via knapper på rattet, og hvor selve funktionen er fin. Kun er det lidt bøvlet at slå den advarsel fra, der giver sig til kende, hvis man kører hurtigere end det, bilen opfatter som den aktuelle fartgrænse.
Det er desværre ikke altid den rigtige grænse, som bilen angiver som den gældende, men det er et problem, som Lexus langtfra er det eneste bilmærke, der kæmper med i Danmark.
Noter fra testen
På plussiden har vi noteret os bilens fine konstruktion med en dør, der åbner helt ned til under dørtrinnet. Det betyder, at man let kan komme ind og ud af bilen uden at blive beskidt på bukserne, ligesom det er noget lettere at komme ind i bilen end i mange andre tilsvarende biler.
Vi har også noteret os bilens store skærm på 14-tommer, der er flot integreret i bilens instrumentbord. Det er en skærm, der er tydelig i sit udtryk, og som også gør det muligt at koble mobilen op trådløst via Apple CarPlay eller Android Auto.
Under skærmen er der en fin drejeknap til volumen, foruden to store drejeknapper til regulering af temperaturen i bilen. Det er både flot at se på og let at betjene.
Mulighed for lang garanti på Lexus RZ
Når man skal ind og ud af bilen, bemærker man, at selve dørlåsen er elbetjent. Man skal blot trykke på en knap, så åbner døren sig. Også det er med til at tegne et billede af en luksusbil.
Minuslisten er noget kortere og omfatter primært ønsket om en bagrudevisker, og om en mere direkte vej til at slå bilens mange alarmer fra på. Men også en manglende frunk fortil er et minus, ligesom bilens evne til at trække en påhængsvogn er begrænset til 750 kg.
Det kan dog ikke dække over det faktum, at vi samlet set blev meget begejstret for Lexus RZ. Bilen sælges med mulighed for at forlænge fabrikkens treårige garanti i op til 10 år eller 185.000 km, hvis man følger serviceplanen. Dermed kan købet også blive ganske trygt.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, at som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.