Mazda 3 - moderne motor i klassisk bil

Motors vurdering
Mazda 3
- Udstyr
- Garanti
- Førerplads
- Bagsædeplads
- Udsyn
Fabriksdata
-
Motor2.0 liter – 4 cyl.
-
CO2 udledning131 g/km
-
Effekt180 hk
-
Moment224 Nm
-
Topfart216 km/t.
-
Acc. (0-100)8,2 sek.
-
Køreklar vægt1.411 kg
-
Maks. påhængsvægt1.300 kg
-
Bagagerum444 liter
-
Akselafstand273 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti maks. 100.000 km
-
MålL:446 cm B:180 cm H:144 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,70 kr./km
Mens de fleste af konkurrenterne lancerer den ene mini-motor efter den anden med turbolader og ofte kun tre cylindre, er Mazda gået sin egen vej. Det japanske bilmærke har sin helt egen motorudviklingsafdeling, og her satser man i stedet på ret store motorer uden turbo.
Senest har fabrikken endda lanceret en helt ny motorserie, der kører på benzin, men som har et kompressionsforhold, der er lige så højt som i en dieselmotor. Det gør det muligt at få motoren til at køre med en ekstrem mager forbrænding til gavn for et lavt benzinforbrug.
Læs også: Motors test af Kia Xceed - gør dig helt x'et
Den høje kompression medfører også et pænt højt moment, og motoren føles derfor stærkere end mange andre motorer i samme størrelse.
Populært sagt kombinerer den nye motor, der hedder Skyactiv-X, det bedste fra benzinmotoren med det bedste fra dieselmotoren.

Kommer til alle modeller
Den nye motor er på 2.0 liter, og den yder 180 hestekræfter, hvilket er en hel del mere end de 122 hk, som fabrikken ellers hidtil har fået ud af deres toliters benzinmotorer.
I 2020 er de almindelige motorer dog forbedret, så de nu yder 150 hk. Det gør det knap så attraktivt at ofre merprisen på 15.000 kr., som det koster at få den nye motorteknik, ikke mindst fordi den nu kun kører omkring én kilometerlænger på hver liter benzin. Men motoren lyder godt og trækker stadig bedre end standardudgaven og er derfor værd at overveje.
Læs også: Motors test af Mazda CX-30 - veludstyret designer-SUV
Vi prøvede den med en sekstrins manuel gearkasse, og det fungerer udmærket. Men vi vurderer, at det vil være godt at ofre merprisen på 35.000 kr. til et automatgear, der vil give bilen en mere glidende kørsel.
I løbet af 2020 kommer den nye Skyactiv-X motor også med på motorprogrammet i flere modelserier.

Masser af udstyr
Mazda 3 fås i tre udstyrsniveauer (Sense, Sky og Cosmo), og alle udgaver er meget flot udstyret. Vi finder således adaptiv fartpilot i alle udgaver sammen med LED-lygter for og bag, headup-display, mange fine sikkerhedssystemer samt alufælge.
Alt i alt er Mazda 3 en vellykket bil med en spændende motor, en flot kabine og masser af udstyr.
I Sky-udgaven får man desuden bl.a. opvarmet rat, bakkamera og nøglefri adgang, mens man i Cosmo-versionerne får en udvidet nødbremse, et 360-graders kamera, et Bose-lydanlæg samt el-justerbare lædersæder med indbygget hukommelse.
Det er derfor en bilmodel, der i den grad taler til dem, der elsker udstyr. Vi peger på topmodellen Cosmo som bedste køb.

En klassiker
Mazda 3 fås enten som firedørs sedan eller som femdørs hatchback, og prisen er den samme. Normalt er der ikke et stort marked for firedørs sedaner, men Mazda har formået at fastholde interessen for denne bilmodel i både deres 3-serie og deres 6-serie.
Det skyldes ikke mindst et meget vellykket design. Pladsmæssigt er det dog en ret kneben kabine, der møder passagererne i denne firedørs sedan, men kan man leve med det, er den rar at have med at gøre i hverdagen.
Læs også: Motors test af VW Golf - praktisk og nøjsom
Et minus er det dog, at bagagerummet der rummer 444 liter, har en lidt besværlig adgang gennem en ret lille åbning. Et par store bøjler holder selve bagklappen oppe i fin balance, men bøjlerne er desværre placeret, så de kan komme til at beskadige bagagen, når man lukker bagklappen.

Flot kabine
Bag rattet sidder man forrygende godt i Mazda 3, og man fornemmer straks, at det er en bil, der er skabt med føreren i centrum. Alle instrumenter er lette at aflæse, og øverst på instrumentbordet finder man en stor skærm, der nu kan vise både navigationsoplysninger og radiooplysninger samtidig.
Der er ligeledes Apple CarPlay som standard. Informationerne styres fra en stor drejeknap mellem forsæderne, hvilket er udmærket, da selve skærmen sidder så langt væk, at man ikke umiddelbart kan nå den.
Et flot headup-display viser desuden alle nødvendige informationer flot og skarpt i forruden, og det gør det muligt at køre med hænderne på rattet og øjnene på vejen det meste af tiden.
Læs også: Motors gruppetest af 10 biler i mellemklassen
Materialerne i kabinen er i øvrigt holdt på et højt kvalitetsmæssigt niveau, og man har et helhedsindtryk af en bil, der er bygget meget flot og godt.
Køreegenskaberne er gode, og Mazda 3 er derfor en bil, man hurtigt bliver glad for at køre i. I denne Cosmo-version kører bilen på 18-tommer hjul, og det mærkes i form af sportslige styreegenskaber, men desværre også til den lidt ukomfortable side, når man kører hen over et fartbump.
Alt i alt er Mazda 3 en vellykket bil med en spændende motor, en flot kabine og masser af udstyr. Den er også allerede sikkerhedstestet af Euro NCAP, og her indhøstede den i 2019 de maksimale fem stjerner.
