Mazda 6 forfra
Fotograf:
Biltest

Mazda 6 - et overflødighedshorn

Den netop faceliftede udgave af Mazda 6 er et overflødighedshorn. Selv i basisudgaven er den spækket med udstyr, som normalt betragtes som ekstraudstyr og køreglæden er intakt.
Mazda 6 bagfra

Motors vurdering

Mazda 6

15,9 km/l
Benzin
284.396 kr.
  • Pris
  • Adaptiv fartpilot
  • Køreegenskaber
  • Bundtræk i motoren
  • Merpris for aut.gear
  • Begrænset tilkøb af udstyr
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    144 g/km
  • Effekt
    145 hk
  • Moment
    213 Nm
  • Topfart
    206 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.474 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    522 liter
  • Akselafstand
    275 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:481 cm B:184 cm H:148 cm

Motors tal

  • Målt forbrug 18 km/l
  • Beregnet økonomi 3,70 kr./km

Sikkerhed

2018
Luk

Mazda har været skarpe med lommeregneren, samtidig med at de har været generøse med standardudstyret. Resultatet er en økonomisk utrolig attraktiv basisudgave af Mazda 6, der især vil tiltrække opmærksomhed blandt de bilister, som søger en køreglad familiebil.

Læs også: Motors test af VW Passat

Ordet basis ligger skævt i munden, når det efterfølges af LED-forlygter, adaptiv fartpilot, navigationssystem, headup-display og et væld af forkortelser for de medfølgende sikkerhedssystemer. Der er virkelig meget udstyr i en stor familiestationcar, der koster under 300.000 kr.

Mazda 6 kabine
Grundlæggende betjenes Mazda 6 på samme måde som før faceliftet. Men alt fra dørsider til midterkonsollen er redesignet og er blevet mere elegant. Nyt er ægte headup-display i forruden, tidligere blev informationerne vist på en skærm.

En slags slagtilbud

Skal der hældes lidt malurt i bægeret, må det være, at Mazdas biler bygges i Japan. Og selvom det har bragt mange velsamlede biler til Danmark gennem tiderne, betyder det også, at du ikke kan tilvælge så meget udstyr. Ret præcist kan du tilvælge mobilintegration i form af Apple CarPlay (og Android Auto, når det lanceres i Danmark) til 3.300 kr. og så kan du vælge farve på bilen.

Læs også: Motors test af topmodellen Mazda 6 Optimum

På den måde virker Mazda 6 lidt som et slagtilbud, fordi du ikke kan personificere modellen, men må tage den, som den er. Det betyder også, at hvis du vil have et bakkamera (hvilket er meget praktisk på så lang en bil), skal du vælge Premium-varianten, der er 33.000 kr. dyrere.

Mazda 6 gear
Der er seks trin i den manuelle gearkasse, og skiftene foregår glidende. Men selv et godt gearskifte sker ikke automatisk, og vil du have automatgear, skal du en udstyrsklasse op, og så er merprisen 54.000 kr.

Facelift på flere fronter

Mazda 6 har netop fået et facelift, og i den forbindelse har den fået en lille opfriskning på fronten. Her giver de nye smallere LED-forlygter kombineret med en nydesignet kølergrill modellen et frejdigt look. Bagtil er forandringerne nærmest usynlige.

I kabinen er forandringerne mere til at få øje på. Der er et nyt klimaanlæg og ændret design med større og mere integrerede flader. Mazda har endda ændret designet på dørsiden, det ses sjældent på et facelift.

Læs også: Motors test af Opel Insignia - flot og sportslig

Pladsforholdene er der ikke ændret på, og det betyder, at der er rigtig god benplads både foran og bagved. Som bagsædepassager kan man også glæde sig over friskluftdyser selv på basismodellen, og udsynet i kabinen er godt. Som fører er det rart, for så kan man hurtigt orientere sig i trafikken.

Bagagerummet er på 522 liter, hvilket burde række for de fleste familier. Men lidt paradoksalt har flere stationcars i den principielt mindre mellemklasse nu bagagerum på mere end 600 liter.

Mazda 6 skærm
Skærmen er på 8” og ville egentlig fungere ganske udmærket, hvis ikke at trykfunktionen kun virkede ved stilstand. Lidt forvirrende skal man bruge knapper til betjening under kørslen. Apple CarPlay er ekstraudstyr til 3.300 kr.

Sportslig familiebil

Mazda har gennem et par bilgenerationer haft fokus på køreglæde, og det er fortsat tilfældet med Mazda 6. Det er en fryd at komme bag rattet, der byder på god feedback. Det betyder, at du kan mærke, hvor meget greb der er i forhjulene. Det kan bruges til sportslig kørsel, men vigtigere er, at det giver fornemmelsen af at køre bil, og at du ikke bare lader dig transportere.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 - årets designerbil

Affjedringen er også sportsligt afstemt, så du igen kan fornemme, hvor bilen er på vej hen. Men den er ikke mere sportslig, end at du har en god komfort.

I basismodellen er 17” alufælge standard, og her er komforten god. Men selv på topmodellen med 19”-fælge er komforten god også til lange ture. Dog oplevede vi i begge tilfælde dækstøj, når asfalten er ru.

Mazda 6 bagagerum
Bagagerummet er på 522 liter, hvilket er rigeligt for de fleste. Men flere modeller i den mindre mellemklasse har i dag endnu større bagagerum.

Savner en turbolader

Mazda holder fast i, at benzinmotorer ikke har turbolader. Det betyder, at motoren reagerer mere prompte på speedertryk, men vi har også oplevet, at deres modeller generelt set har kørt langt på literen i virkeligheden. Testbilen har et officiel forbrugstal på 16 km/l, men vi opnåede 18 km/l under Motors forbrugsmåling.

Det er sjældent vi oplever et pænere tal, end bilen er opgivet til, men det kan være fordi, forbruget nu offentliggøres efter den nye WLTP-norm.

Ny bil, men hvilken? Brug guiden på FDM biler.dk

Trods et pænt forbrug, savner man lidt mere bundtræk i motoren. Og det hjælper ikke at vælge den 20 hk kraftigere version af 2-liters benzinmotoren, de har nemlig samme bundtræk. Her skal du vælge den større 2.5-liters motor, for at der sker lidt mere. Men reelt skal du over i dieselmotorerne, før der kommer et ordentligt moment i motoren. 

Mazda 6 rat
Adaptiv fartpilot er standard selv i basismodellen, og den aflaster chaufføren på de længere ture. Da basismotoren kun har manuel gearkasse fungerer den ikke til stilstand.

Et fornuftigt køb

Basisudgaven af den faceliftede Mazda 6 byder på god plads, masser af udstyr og en fornuftig totaløkonomi, hvis du kan leve med bilen, som den står. For vil du gerne have lidt ekstra, koster det straks.

Eksempelvis har bilen adaptiv fartpilot, men den virker bedst med automatgear. Det forudsætter så et højere udstyrsniveau, og pludselig er prisen steget med 54.000 kr. Vi savner også, at der er p-sensorer på bilen, som minimum bagved, men der skal du også købe en dyrere udstyrsvariant.

Læs også: Motors test af Mercedes-Benz A-klasse

Men i det store perspektiv er det små bump på vejen, og samlet set står den faceliftede 6’er som et meget attraktiv familiebil for den køreglade familie.